2015. 11. 12.

Vossloh-felvásárlás: Portfólióbővítés a Stadlernél

Hosszú tárgyalási folyamat lezárásaként az elmúlt héten hozták nyilvánosságra, hogy a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát. A most aláírt szerződés júliustól, visszamenőleges hatállyal lép életbe és komoly előrelépést jelent a Stadler számára a teljes kötött pályás vertikumot lefedő járműgyártóvá válás útján. Sőt, az ügyletnek hosszű távon akár magyar vonatkozásai is lehetnek.



A svájci Stadler Rail az elmúlt években kiváló érzékkel terjeszkedett új járműszegmensekben és nyitott új piacok felé, így a cég portfóliója az eredeti, specializált járműgyártói szintről sokat mozdult az általános kötött pályás járműgyártók felé. A villamos motorvonatok piacán elkönyvelt sikerek után most úgy tűnik, a cég tudatos terjeszkedése elérte a következő fontos állomást: az elmúlt héten aláírták a Vossloh-csoport spanyolországi üzletágának megvásárlásáról szóló szerződést, ezzel pedig a svájciak ütőképes mozdonygyártási kapacitásra és szaktudásra tettek szert. Úgy tűnik, a Siemens-Bombardier-Alstom trió mellett a Stadler egyre inkább a negyedik, teljes kötött pályás járműportfólióval bíró gyártónak számít, rálicitálva a szintén feljövőben lévő spanyol CAF-ra. A Stadler közleménye szerint: „A november elején Svájcban aláírt, összesen 48 millió euró értékű megállapodás jelenleg hatósági jóváhagyás alatt áll, amely várhatóan még ez év végéig lezárul. Az átadás-átvétel a tervek szerint 2016 első negyedévében fejeződik be, ám a megállapodás visszamenőlegesen 2015. július 1-ei dátummal lép hatályba. A valenciai székhelyű Rail Vehicles vállalat jelenleg mintegy 850 fő foglalkoztat, éves árbevétele pedig meghaladja a 200 millió eurót. Az új gyártóegység a Stadler új mozdonygyártó kompetenciaközpontjaként a cégcsoport Latin Divíziójában folytatja működését.

Ami pedig a latin divíziót illeti, a Stadler ezzel a húzással sikeresen megvetheti magát a hagyományosan zártnak számító spanyol piacon, ahol a helyi gyártókapacitás komoly előnyt jelent. Spanyolország pedig fontos kapu Latin-Amerika és Dél-Amerika fejlődő piacai felé, így mozdonygyártáson túl piacpolitikai szempontból is fontos az akvizíció.

Vossloh UKLight, azaz az EuroLight-család brit hálózatra tervezett változata a tavalyi InnoTrans-on. A Vossloh képviselői akkor a műszaki bravúrnak számító négytengelyes, brit pályákra szánt UKDual kétéltű változatról is beszéltek – hogyan alakul majd ezen járműcsalád karrierje a Stadler égisze alatt?
(fotó: Magyarics Zoltán)

Ami a mozdonyokat illeti, az eddig inkább speciális (főleg fogaskerekű és kisméretű tolatómozdonyok) piacán mozgó Stadler tulajdonába került a EuroLight platform - ebbe a családba tartozik a 2012-ben Angliába eladott UKLight-mozdonyok, de a Stadler minden bizonnyal a különlegesnek számító kétéltű (teljes értékű vonali dízel-villamos és tisztán villamosmozdony) EuroDual-változatot is a kínálatban tartja majd. A nagy teljesítményű vonali mozdonyok között a Vossloh eddig kis szereplőnek számított, de a Stadler üzleti stratégiájával és kiterjedt európai piaci jelenlétével ez könnyen változhat.
Ami miatt a Valencia városában található egykori MACOSA-gyár átvétele szintén érdekes, az a tram-train járművek gyártása. Ez a kicsit öszvér szegmens korlátozott, de stabil piacot jelent a speciális járművek között és jól illeszkedik a Stadler városi-elővárosi súlypontú portfóliójába. Nem mellesleg a Vossloh szállítja a wuppertali függővasút kocsijait, amik közül az első a napokban érkezik meg Németországba.

Két, még MaK-jelzéssel rendelkező G1206-os tolat Bitterfeldben – a dízelmozdonyok népszerűek voltak a magántársaságok körében. Vajon lesz folytatás?
(fotó: Halász Péter)

A Vosslohnak korábban Németországban is volt mozdonygyára: Kielben azonban sem nekik, sem a szomszédos Voithnak nem igazán ment mostanában a bolt, a piac telítettnek látszik. Kérdés, hogy a Vossloh igazi európai sikereinek tekinthető dízel tolatómozdonyok – a még az MaK-tól megörökölt 1000BB típuson alapuló G1206-os család – hogyan folytathatja a Stadler kötelékében?

Magyar vonatkozás - tram-train?

A tulajdonosváltásnak hosszú távon magyar vonatkozása is adódhat. A Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train vonal járműtendere alkalmat nyújthat a Stadlernek arra, hogy az immár hazai pályának számító magyar piacon egy új járműszegmensben szerezzen megrendelést, és egyúttal a régióban egyfajta referenciát is. A nagy kérdés természetesen a műszaki tartalom lesz - ebben a tekintetben érdekes lesz majd látni a MÁV-START elképzelését a járműveket illetően. A tram-train nem egyszerű kategória, mivel egyszerre kell nagyvasúti előírásoknak (például a kocsiszekrény merevsége) és a városi forgalom igényeinek (fordulókör, tengelyterhelés és a többi) megfelelni. A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra. Nem lenne meglepő, ha a Stadler a majdani járműtender favoritjai között lenne Szegeden is.

Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.