2016. 04. 28.

2. Stammstrecke: engedély van, pénz nincs

Engedélyezte az Eisenbahn Bundesamt, az EBA a müncheni második S-Bahn-alagút építésére vonatkozó terveket. Hamarosan indulhat az építkezés, ha lesz miből fizetni a számlát.






Sokan már most kész tényként kezelik a müncheni második gyorsvasúti alagút, a 2. Stammstrecke építésének kezdését, ugyanis Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA engedélyezte a terveket. Ugyancsak nem tisztázott, hogy miből finanszírozzák majd a 3,1 milliárd euróra becsült költségeket. Ha a finanszírozás kérdését rövid úton, azaz még ebben az évben rendezni tudják, akkor 2025-ben az utasok is birtokba vehetik a vonalat.
A költségviselés tekintetében nincs megegyezés: a bajorok azt szeretnék, ha a szövetségi állam és a Bajor Szabadállam fele-fele arányban viselné a költségeket, ám egyelőre kérdéses, hogy a bajor CSU színeiben politizáló Alexander Dobrint szövetségi közlekedési miniszter megtalálja a lehetséges forrásokat.

Az első és a második Stammstrecke térképe és állomásainak elhelyezkedése
(forrás: Wikipedia)

A 2. Stammstrecke építés megépítése esetén tehermentesítené a meglévő gyorsvasúti alagutat, ami így is kapacitása határán működik már: csúcsidőszakban irányonként 2 percenként járnak a három részes csatolt motorvonatok. A tervek szerint részben párhuzamosan vezetne az új alagút a régivel, de előbb, már a Hirschgartennél kezdődne az alagút és egészen az Ostbahnhofig, illetve az attól keletre lévő portálig tartana. Új peronok épülnének a Hauptbahnhofnál és az Ostbahnhofnál, illetve új belvárosi átszállópont létesülne a Marienhofnál.
A terv persze nem tetszik mindenkinek, ugyanis a Süddeutsche Zeitung szerint Haidhausenben, az Isartól keletre eső városrészben már most készülnek több próbaperre, amivel szeretnék betámadni a hatósági döntéseket az új alagút építése kapcsán. De ugyancsak a jogi lehetőségeket mérlegelik többen a Hauptbahnhof térségében, mert az építkezés maga olyan károkat okozna a szállodáknak és üzleteknek, amik miatt kártérítésre tartanak igényt. Igaz, a vonal középső szakaszának engedélyeit megtámadó kereseteket a bíróság már korábban elutasította a bíróság.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.