2016. 06. 07.

Spórol a DB: 200 mozdony eladó

Komoly gondban van a Deutsche Bahn AG és emiatt komoly megszorítások is jöhetnek. Sőt, a szövetségi tulajdonban lévő vasúttársaság mintegy kétszáz vontatójárműtől is megválna a tervek szerint, csak hogy jobbak legyenek a gazdasági adatok.



Egyelőre megállíthatatlannak tűnik a Deutsche Bahn AG útja a lejtőn lefelé. A cégcsoport január és március között, azaz 2016 első negyedévében 9,75 milliárd eurónyi bevételt termelt, ám a Reuters értesülései szerint az adózás és a kamatok levonása előtti nyereség 384 millió euró volt csak, ami 50 millióval kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában – a tavalyi évben pedig még 160 millió euróval több bevétele is volt a cégcsoportnak.
A számok javítása érdekében hosszú távú programot fogalmaztak meg, amely elsősorban a válság által komolyan érintett teherfuvarozó ágazatot érinti – írja a Handelsblatt. A gazdasági lap szerint a jelenlegi mintegy száz műhely negyedét bezárnák, hosszabb távon pedig mintegy kétszáz vontatójárművet adnának el. Ez utóbbi nem is olyan meglepő, bár eddig főleg a cégcsoporton belül fordult elő ilyen, ritkábban más magánvasutaknak, de ilyen mértékű eladásra még nem került sor. Különösen nem egy harmadik, cégcsoporton kívüli félnek.
A vevő ugyanis a lap szerint a japán Toshiba-konszern lenne, akik azt fontolgatják, hogy beszállnak az európai mozdonylízing és -bérbeadás piacára.

A DB Cargo mintegy kétszáz mozdonya kerülne új gazdához: a Toshiba szeretne belépni az európai mozdonylízing és -bérbeadás piacára, ehhez a „kezdőcsomagot” pedig a német vasút adja, úgy néz ki

Érdemes megjegyezni azt is, hogy az elmúlt év rossz teljesítménye – 1,3 milliárd euró veszteség – Rüdiger Grube személyes kudarcának is tekinthető. A cégcsoport vezetőjének 2017-ben lejár a szerződése és ez nyomás alá helyezi őt. Főleg azért, mert szeretné, ha meghosszabbítanák a megbízását, de ebben csak megfelelő eredmények mellett reménykedhet, márpedig az idei évre nyereséget ígért Grube a főnökeinek, a szövetségi kormányzatnak.
Ám a negatív trend látszik a vasúttársaság teljesítményén: az utasszámok a számos kedvezményes ajánlat ellenére is csökkennek a távolsági közlekedésben, ami a távolsági buszok olcsóságának tudható be. De a teherszállításban sem jeleskedett a DB: az előző év hasonló időszakához képest 6%-kal csökkent a DB Cargo teljesítménye, bár még mindig nyereséget hajt a teherszállító részleg.
Az biztos, hogy a DB Cargot radikálisan át fogják alakítani. A tervek szerint a jövőbe 215 teherfurvarozási tarifapontot nem a DB Cargo szolgál majd ki, legfeljebb csak valamelyik alvállalkozójuk, további száz esetében pedig ritkább lesz a kiszolgálás. A Németországban jelenleg 19 ezer munkavállalót foglalkoztató DB Cargonál várhatóan 3000 munkahely szűnik meg, ha erről a szakszervezetekkel meg tudnak állapodni az elbocsátás, illetve a más helyen való továbbfoglalkoztatás kérdéséről.

Több ezer munkahely mínuszban és a megtakarítás jegyében eladott és visszabérelt mozdonyok a jövő a DB-nél? A képen Leipzig-Engelsdorf telephelyen a következő feladatra váró mozdonyokat látjuk – vajon az egykori DB és az egykori DR gépeiből melyiket értékesítik?
(fotók: Halász Péter)

A DB Cargo számára megkönnyebbülést jelenthet a gazdálkodásban az is, hogy kétszáz mozdonytól megválnának. Ahogy fentebb írtuk már, a lehetséges vevő a Toshiba-konszern, akik a járművekért 70 millió eurót kínálnak. Azért ilyen keveset, mert a DB Cargo elsősorban az öreg és nehezen fenntartható, üzemeltethető járművektől válna meg. A helyzet pikantériája, hogy a Toshiba egyik nagy partnere jármű(vissza)bérlésben pont a DB Cargo lenne. A megoldás előnye, hogy a vontatási igények változására rugalmasabban tudna reagálni a vasúttársaság.
A DB-csoport átalakítása előnyökkel is járna mellesleg: az utasok a jobb szolgáltatást és a pontosabb közlekedést vennék észre, ám ez alapvetően pénzbe kerül, összességében az évek során több milliárd eurót kellene invesztálni ebbe a programba, aminek finanszírozási hátterét a cégcsoport átalakítása jelentené javarészt, de azt is, hogy a cégcsoport adóssága 20 milliárd euróra emelkedne – ehhez viszont a felügyelőbizottság döntése szükséges, ugyanis csökkenteni az adósságokat csak úgy lehet, ha a „családi ezüstöt”, a nemzetközi személyszállítási leánycéget, a DB Arrivát és a logisztikai céget, a DB Schenkert eladják. A témában várhatóan ősszel dönt majd a felügyelőbizottság.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.