2016. 06. 20.

Hamburg: folyamatos akadálymentesítés

Folyamatosan bővíti az akadálymentesített metróállomások számát a hálózatot üzemeltető Hochbahn. A hamburgi magas- és földalatti vezetésű vonalak közül most öt, felszínen lévő állomás kerül sorra és a cél az, hogy mielőbb a valamennyi állomás minden mozgáskorlátozott számára is könnyen használható legyen.


Az U1-es vonalon három, az U2-esen pedig két állomás akadálymentesítését kezdi meg a hamburgi Hochbahn és további kilenc állomás pedig teljes felújításon esik majd át a közeljövőben. Az akadálymentesítendő állomások az U1-es vonal Ahrensburg West, Ahrensburg Ost és Buckhorn; valamint az U2-es vonal Joachim-Mähl-Straße és Hagendeel állomása lesz majd. A munkák hamarosan kezdődnek és eközben további négy állomáson (Klosterstern, Ohlstedt, Buchenkamp, Schmalenbeck) jelenleg is dolgoznak a szakemberek.

Ahrensburg Ost: itt új lift visz majd fel a peronra

A hamburgi metróhálózaton jelenleg összesen 91 metróállomás van és ezek közül 67, azaz az összes állomás mintegy 74 százaléka akadálymentesített. Érdemes megjegyezni, hogy az akadálymentesítési nagyprojekt kezdetekor, 2012-ben mindössze az állomások 42%-a volt ilyen. A költségeket ráadásul a Hochbahn maga állja, miközben a projekten belül többszörösére gyorsították a munkák ütemeit. A cél az, hogy a következő évtizedre a teljes metróhálózat akadálymentes legyen.

Ahrensburg West: itt a lift a meglévő lépcsőház mellé illeszkedik majd be diszkréten

A feladat persze nem egyszerű: minden meglévő állomáshoz speciális megoldások szükségesek, hiszen nem új állomásokat kell építeni, hanem a meglévőeket kell – megőrizve építészeti sajátosságaikat is – akadálymentessé tenni, ami komoly feladat elé állítja a tervezőket. A program keretében mindenhol felvonók, a metrókocsik padlójával szintben lévő peronok, taktilis vezetősávok épülnek. Ezzel együtt megújulnak az állomások világítási rendszerei és általában szebbé teszik minden utas számára a létesítményeket.

Buckhorn: itt a bevágásban lévő állomás új bejárati hidat kap, amelyről lift hozza le az itt érkező utasokat a peronszintre

A Hochbahn közleménye szerint a most sorra kerülő öt állomásnak 2017 tavaszáig, illetve az U2-es vonalon lévők esetében 2017 őszére és 2018 tavaszára kell elkészülnie és állomásonként 1,4-2,7 millió eurós költségekkel számolnak a naponta 1500-3500 utast fogadó létesítményekben. A projektet folytatja a Hochbahn: 2018-ban kezdődik az U2-es vonal Merkenstraße állomásának átépítése is, így még abban az évben akadálymentes lehet a teljes U2-es vonal is.

Az akadálymentesítés nem mehet a környezet rovására, az új elemeknek is bele kell simulni a környezetükbe. A képen a Joachim-Mähl-Straße állomás liftjeinek elhelyezése

A leghangsúlyosabbak a felszínen talán Hagendeel állomás liftjei lesznek
(látványtervek: Hochbahn)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.