2016. 07. 26.

Át az Alpokon

A Gotthard-bázisalagút átadásával ismét felmerült annak igénye, hogy ismét felélesszék a Németország és Olaszország közötti közvetlen nappali vonatokat. Várhatóan 2017-től Frankfurt am Main és Milánó között napi egy pár közvetlen vonat közlekedik majd.





Ismét lehet közvetlen vonat Németország és Olaszország között: várhatóan 2017 végétől ismét lesz nappali vasúti összeköttetés Svájcon keresztül. A Gotthard-bázisalagút megnyitásával ugyanis ismét versenyképes menetidőket tudnak majd kínálni a részes vasúttársaságok.

Az új Frankfurt–Milánó járat az egyik irányban a Gotthard-bázisalagúton át jár majd, de a másik irányban a Simplon- és a Lötschberg-bázisalagúton át visz az út az ETR610-es motorvonatok számára
(fotó: SBB)

A tervek szerint a svájci és az olasz vasút ETR610-es motorvonatai közlekednek majd Frankfurt am Main és Milánó között. A tervek szeritn napi egy pár vonat közlekedik majd, ám érdekes módon nem mindkét irányban ugyanarra: Milánó felé a Gotthard-bázisalagúton át jár majd a vonat, visszafelé azonban a Simplon- és a Lötschberg-alagutakon át jár majd a járat. Hogy az utasoknak ez mennyire lesz megfelelő, az egyelőre kérdéses, hiszen jelenleg Zürichtől délre is nehezen érhetők el a svájci célpontok átszállás nélkül. Az viszont biztos, hogy a DB, az SBB és az FS Trenitalia elsősorban az olcsó buszos szolgáltatókkal szeretné felvenni a versenyt az új járat beindításával.

A Gotthardon át közlekedő, Németország és Olaszország közötti járatok nem újkeletűek: az 1980-as évek végétől napi több pár EuroCity-járat közlekedett erre

A zürichi átszállástól mentes kapcsolat végének az olasz ETR470-esek ágyaztak meg, a nem túl üzembiztos olasz szerelvényeket egy időre a szintén nem túl üzembiztos német ICE T-k váltották, végül pedig mozdonyos IC-szerelvényekre cserélték őket
(fotók: Halász Péter)

A három részes vasút igazán nem tud újat mutatni: bő egy évtizeddel ezelőttig ugyanis volt közvetlen járat Stuttgart és Milánó között, ám az ETR470-es motorvonatok hibái miatt idővel a viszonylatot kettévágták Zürichben. Azóta átszllási kényszer van ezen az útirányon. A motorvonati korszak előtt szinte folyamatosan létezett napi több közvetlen vonat is, az EuroCity-járatok korában napi egy-két vonatpár is járt a Németország–Gotthard-vasút–Milánó tengelyen.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.