2016. 08. 01.

Személyvonatok a Simplon-alagútban: az SBB nem indul

Nem indul a Simplon-alagútban közlekedős személyvonatok üzemeltetésére kiírt tenderen az SBB és a RegionAlps, a szövetségi vasút leánycége. Álláspontjuk szerint a vonatközlekedésért kínált éves díj nem fedezi a költségeket.





A Brig–Iselle–Domodossola közötti viszonylatot jelenleg az SBB, illetve ennek leánycége, a RegionAlps üzemelteti. A – mondjuk így – kishatárforglami viszonylat üzemeltetésére most pályázatot írt ki az olasz Piemont régió, amelynek keretében évi 366 ezer euróért keresnek operátort, aki üzemeltetné a járatot. Ráadásul ebben az összegben benne foglaltatik a jelenlegi kínálat bővítése is: jelenleg napi nyolc pár vonat közlekedik Domodossola és Brig között.
Az SBB viszont úgy látja, hogy ezért az összegért nem lehet rentábilisan fenntartani a tervezett bővített kínálatot, így nem indultak a tenderen, amelyre július 27-éig várták a jelentkezőket. Az SBB elemzése szerint az utasok elsősorban a Domodossola és Brig közötti vonatok Svájc felé való hosszabbítását szeretnék: Visp, Siders és Sitten (Sion) szerepel a keresett célpontok között.

Az SBB motorvonatai a jövőben eltűnhetnek a Simplon-alagútból, már ami a regionális forgalmat illeti. Az olasz fél által kínált költségtérítés összege ugyanis nem fedezi a kibővítendő szolgáltatást
(fotó: Halász Péter)

Az SBB úgy gondolta, hogy nem kíván ajánlatot tenni az olaszok tenderén, mivel a térítés nem fedezi a tényleges költségeket, amelyeket elsősorban a svájci területen kellett volna elvégezni, ráadásul a jelenleg érvényben lévő szerződésben is vannak még nyitott kérdések, amelyek az olasz fél által nyújtott finanszírozásokat illetik, erről folyamatosak az egyeztetések a piemonti hatóságokkal.

Az olasz regionális járatokhoz csatlakozó svájci vonatok, ha nem találnak az SBB helyett más vállalkozót, megszűnhetnek. Az FS Trenitalia Milánó felé tartó regionális vonatai Domodossolában várja az indulást Berky Dénes felvételén

A svájci vasút úgy véli, hogy a két ország közötti, jelenlegi kínálat megfelel az utasok, elsősorban a két ország között ingázók igényeinek és megfelel a turisták által támasztott feltételeknek is. A járatokat jellemzően felújított NPZ-motorvonatokkal, azaz a Domino nevet kapott, alacsonypadlós középrésszel bíró szerelvényekkel közlekedtetik, ritkábban pedig Re 4//4 II-esekkel továbbított, EW I-es és EW II-es személykocsikból álló ingavonatok járnak a Simplon-alagútban.

Az SBB ígérete szerint a távolsági forgalomban nem lesznek változások, a kínálat továbbra is marad olyan, amilyen most
(fotó: Halász Péter)

Az SBB felhívja a figyelmet arra is, hogy a belföldi és nemzetközi távolsági forgalmat nem érinti a tender. A Milánó és Domodossola közötti, valamint a svájci belföldi távolsági forgalom, amely az olasz várost érinti, nem változik. Jelenleg napi tizenkét pár EC, IC, IR vonat közlekedik a Simplon-hágón keresztül, összességében évi mintegy kétmillió utast szállítva, a rendszer pedig a helyi partnereknek köszönhetően jól működik és a jövőben is jól működhet, köszönhetően a meglévő megállapodásoknak.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.