2017. 01. 05.

Pozsony–Kassa: (megint) kivonul a RegioJet

Mozgalmasnak tűnik a piac a szlovákiai fő vasúti tengelyen, Pozsony és Kassa között. Korábban a ZSSK a RegioJet miatt szüntette meg a piaci alapú InterCity-járatait, amelyek azonban decembertől visszatértek – most a RegioJet jelentette be, hogy kivonul erről a viszonylatról.





Január 31-ével megszünteti a Pozsony és Kassa közötti vonatokat a RegioJet. A piaci alapú távolsági közlekedést üzemeltető cég szerint az állam beavatkozott a piac működésébe – ezzel itt az állami cég, a ZSSK IC-vonatainak visszatérésére utaltak. A RegioJet szerint a piac ilyen jellegű befolyásolása nem megengedhető és hátrányos helyzetbe került a magántársaság az állami beavatkozás miatt, ezért nem kívánják tovább üzemeltetni a viszonylatot. Radim Jančura, a RegioJet vezetője szerint az államilag dotált társasággal nem tud versenyezni a piacról élő cég és nem éri meg így az állammal versenyben maradni.
Jančura hozzátette: a szlovák állami vasúttársaság, a ZSSK IC-vonatainak újraindítása tisztán politikai döntés, nem piaci alapokon nyugvó elhatározás, hiszen pont emiatt állította le ezeket a vonatokat még korábban az üzemeltető. Ám úgy tűnik, hogy a politika presztízskérdést csinál abból, hogy az állami cégnek is legyen IC-járata Pozsony és Kassa között, ezért akár támogatásokat is nyújtanak a szolgáltatónak, ami a RegioJet szerint elfogadhatatlan beavatkozásnak számít.
A hírek szerint a RegioJet döntése mögött az is meghúzódik, hogy a szlovák közlekedési tárca megpróbálta rávenni a szolgáltatót, hogy adjon kedvezményt az amúgy a közszolgáltatás keretében ingyen vagy kedvezménnyel utazó utasoknak, ám ezt ellentételezés nélkül nem akarta elvállalni a társaság, tekintettel arra, hogy a szolgáltatást amúgy is állami dotáció nélkül, tisztán piaci alapon végzik.
A RegioJet a kassai vonalon dolgozó munkatársainak más álláslehetőséget kínál majd Szlovákián és Csehországon belül. A RegioJet amúgy a menetrendváltással indította be a Pozsony–Brno–Prága viszonylaton a vonatait; Pozsony és Kassa között pedig már évek óta jelen van a szolgáltató. Közszolgáltatás keretében pedig a Pozsony és Komárom közötti vasútvonalon közlekednek a RegioJet járatai. A kassai vonatok közlekedése már 2015 végén nem mellesleg veszélybe került, akkor is az állammal és a ZSSK-val való verseny miatt merült fel a kivonulás lehetősége, amitől az utolsó pillanatban végül elálltak, miután a ZSSK lépett inkább ki a versenyből.
A RegioJet kivonulása után a Pozsony és Kassa közötti viszonylaton egyedüli szolgáltatóként maradna meg a ZSSK. A ZSSK a saját vonatait jellemzően 350-es és 363-as sorozatú gépekkel továbbítja, viszonylag korszerűnek mondható személykocsikkal. A RegioJet használt ÖBB-s kocsikkal és az ELL-től bérelt Vectronokkal üzemelti jelenleg a viszonylatot.
A szlovák szaktárcánál egyelőre még fut az a tender, amely a Pozsony és Besztercebánya közötti közszolgáltatás szerződés szerinti gyorsvonati közlekedésre vonatkozik. A hírek szerint a ZSSK mellett pályázik a RegioJet is, amely szívesen átvenné a viszonylat üzemeltetését. Esélyes is a cseh társaság a tender elnyerésére, kérdés persze, hogy a mostani lépésük a bírálóbizottságot milyen mértékben befolyásolja. Folyamatosan napirenden van az iparági pletykák szerint a Prága–Pozsony–Budapest tengelyen való közlekedés is, ez azonban eddig leginkább a járműhiány miatt nem jött össze. Kérdés, hogy a kassai fordából felszabaduló kocsikkal megpróbálkozik-e a RegioJet a magyar piacra is betörni? Ha igen, mindenképpen úttörő szerephez jutna a társaság a magyar vasúti piacon. Nem mellesleg a MÁV-START vezetői között is akad olyan, aki határozottan állítja: a piaci verseny a magyar cégnek is jót tenne.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. 2018-ig biztosan nem jönnek hozzánk mivel a személyszállítási közszolgáltatásra nincs megnyitva a magyar vasút...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem közszolgáltatás lenne, itt is piaci alapon működnének.

      Törlés
    2. A legutóbbi hírek szerint pont a Pozsony–Kassa sorsától és a szlovák belföldi tendertől tették függővé a dolgot. Most az egyik megoldódni látszik, a Prága–Pozsony meg adná magát hosszabbításra. Mondjuk a MÁV-START most nagyot dobott a Sparschiene-kontingens megemelésével, de ha árban le tudnának menni alájuk és megfelelő menetrendi fekvést is kínálnak mellé, akkor simán verhető az állami szolgáltatás.

      @Szalontai Róbert: a MÁV-START kizárólagosságot biztosító közszolgáltatási szerződése 2023-ig érvényes...

      Törlés
  2. "tisztán politikai döntés"
    Olyan ez, mint amikor a magánkórház nyavajog, hogy az állami kórház miatt nincs elég betege.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.