2017. 01. 10.

Búcsú a menetrendkönyvektől

Egyre több helyen szűnik meg a klasszikus vasúti menetrendkönyv – a hagyományos kiadvány helyét ugyanis mindinkább az elektronikus utastájékoztatás veszi át, a papír alapú dokumentumot lassan már csak hivatalból kapják a felhasználók vagy gyűjtők veszik meg a példányokat.




Ezúttal Svájcból érkezett a hír, ami szerint a 2016/2017-es menetrendi évadra adtak ki utoljára országos, nyomtatott menetrendkönyvet. A következő évadra a közlekedési szolgáltatók már nem terveznek ilyet, azt mondják ugyanis, hogy nem éri meg a kiadvány előállítása és a veszteséges előállítást a szövetségi kormányzat sem támogatja.
A fénypontján félmilliós példányszámot is elérő országos menetrendkönyvből ma már csak a korábbi töredéke fogy: évente mintegy huszonötezer példányról van szó. Azt nem közölték, hogy ebből ténylegesen mennyi kerül kereskedelmi forgalomba és ezáltal eladásra és hány kötet kerül a szolgáltatókhoz azért, mert menetrendkönyvvel el kell látni bizonyos feladatokat ellátó munkatársakat.

Egy oldal a svájci menetrendből, illetve itt már annak online változatából, a Fahrplanfelder oldaláról. A könyv tartalma hasonló, olvasása sem nehéz, viszont az interneten mindig a legfrissebb változat érhető el
(forrás: Fahrplanfelder)

A Bundesamt für Verkehr (BaV, Szövetségi Közlekedési Hatóság) elvárása szerint a menetrendkönyvek előállítása nem lehet veszteséges, de legalábbis abba nem száll be a szövetségi állam, a cégeknek maguknak kell állni a költségeket, amit viszont láthatóan nem vállalnak. A háromkötetes kiadvány ára jelenleg 16 frank (hozzávetőleg 4500 forint).
A BaV közölte azt is, hogy a menetrendkönyv tartalma természetesen a jövőben is elérhető le a www.fahrplanfelder.ch oldalon és a regionális gyűjtemények – melyeket egy adott térség vagy kanton is finanszíroz sok esetben –, valamint a városközi közlekedés menetrendi kivonatai (Städteverbindungen) továbbra is megmaradnak papír alapon.

A 2015/2016-os évad három kötete: felül a vasúti és kötélpályás menetrend; a további kettő pedig a buszok menetrendje. Két és fél kilónyi papírt kaphatunk még idén is 16 frankért
(forrás: Tages-Anzeiger)

Svájc nem az egyetlen és főleg nem az első ország, amelyik búcsút int a nyomtatott vasúti menetrendkönyvnek. A DB AG legutóbb a 2008/2009-es menetrendi évadban adott ki papír alapú, országos menetrendkönyvet. Azóta a menetrendi mezők csak a kursbuch.bahn.de oldalról tölthetők le, illetve különféle vonali menetrendek vagy regionális, hálózati kiadványok formájában érhetők el papíralapon.
A legutóbbi visszakozás Berlint érintette: a 2016/2017-es menetrendi időszakra az S-Bahn-hálózatra nem készült külön, nyomtatott menetrendi füzet, mert egyszerűen nem keresték már előzőleg sem az utasok a kiadványt, amely korábban ingyenes volt, de legutóbb már 1 euróért kínálta a DB AG.

Szomszédunkban, Ausztriában 2012-ben jelent meg az utolsó menetrendkönyv, a következő menetrend már csak online került az utasok elé. Itt azonban nem csak gazdasági okok vezettek a könyv megszűnéséhez: piacfelügyeleti eljárásban kötelezték az ÖBB-t arra, hogy a Westbahn GmbH vonatainak adataival együtt árulhatja csak a könyvet, ám az ÖBB inkább visszakozott és azóta sem adnak ki újabb, nyomtatott országos menetrendkönyvet.

Európa keleti felén még egyelőre maradnak a polcokon a menetrendkönyvek, bár meglehetősen nehéz hozzáférni. Ráadásul az országos kiadványok sokszor meglehetősen soványak és érvénytartamukon belül is sokszor kell módosítani őket a különböző változások miatt. A legnagyobb forgalmat talán még Csehországban lehet a menetrendkönyvvel elérni: itt 99 korona az országos kiadás, 30-40 koronáért pedig régiós menetrendkönyvet lehet vásárolni.

Az aktuális cseh menetrendkönyv címlapja és egy regionális kiadvány megjelenése
(forrás: vlaky.net)

A MÁV-START menetrendkönyve kapcsán megkérdeztük a sajtókapcsolatokért felelős szervezetet is. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától kapott tájékoztatás szerint a legutóbbi kiadásból 16100 darab menetrendkönyv készült, ebből 6370 darabot eladásra, 9730 darabot pedig szolgálati célra használnak a vasútnál. Hasonló nagyságrendben készült az előző évi menetrendkönyv, amelynek eladási készlete teljesen elfogyott és hasonló trendekre számítanak idén is.
Megkérdeztük a sajtókapcsolatokért felelős munkatársakat a menetrendkönyv jövőjéről is: válaszukból kiderült, hogy a 2017/2018-as évadra már nem tervezik a nyomtatott menetrendkönyv kiadását, a mostani tartalom viszont elérhető lesz továbbra is a vasúttársaság honlapján. A döntés hátterében az áll, hogy a menetrendkönyv iránti kereslet 2010 óta jelentősen, mintegy a felére esett vissza a korábbiakhoz képest, ráadásul az utasoknak csak alig másfél százaléka tájékozódott a menetrendkönyvből egy 2014-es felmérésük szerint, az utazók nagy többsége a interneten, illetve kisebb részük telefonon vagy személyesen tájékozódik a menetrendről.
A nyomtatott menetrend költségeit tekintve hosszú távon tehát nem éri meg a papír alapú menetrendkönyv kiadása – idén csak a nyomdaköltség példányonként 385 forint volt ÁFA nélkül! Hozzátették azt is: a nyomtatott példányok az utasok számára nehezen módosíthatók, az évközi tervezett módosítások (és ahogy később látjuk: a rövidebb távú vágányzári változások) áttekintése és átvezetése komoly feladat elé állítja a szakértőket is, hát még a „civil” utast. A mindenkori menetrendkönyv „kimódosított” változata pedig amúgy is elérhető a MÁV-csoport honlapján.
Menetrendi hirdetmények Pilicsabán – vajon ki tudja olvasni még őket?
(fotó: Halász Péter)

A menetrendkönyvek kapcsán a médiában sokszor citált indok maximálisan helytállónak tekinthető: megváltoztak a médiafogyasztási szokások. Az utasok a gyors, pontos és valós idejű tájékoztatásra vágynak elsősorban, utazásokat pedig a kezdőpont és az úticél megadásával terveztetik általában. Ezeket pedig megfelelő kényelmi megoldásokkal kínálják az internetes felületek. Ráadásul a vágányzári hirdetmények is nehezítik a papír alapú tájékozódást és ez bár látszólag magyar problémának tűnik, közel sincs így: Európa szinte valamennyi országában így vagy úgy, de eltérő módon és alkalmasint eltérő felületen jelenik meg a vágányzári hirdetmény a menetrend(könyv) tartalmához képest.

Kimódosított menetrendkönyv – az átlagutas nem teszi meg, aki igen, annak pedig hivatása miatt muszáj átvezetni a pótlékokat. Áttekinthetetlen lesz a végeredmény, online viszont mindig elérhető az aktuális tartalom
(fotó: Halász Péter)

Ezzel összefüggésben az is látszik, hogy az utasok többsége ma már nem tud „menetrendet olvasni”, a közlekedési jelek, jelmagyarázatok érthetetlenek számukra, az olyan fogalmak, mint mondjuk „a hét első munkanapját megelőző nap” vagy éppen a szabad- és munkaszünetes napok közötti különbségek teljességgel ismeretlenek ma már. Korábban az iskolákban még a tananyag része is volt a vasúti menetrend olvasása, ma már ez nincs így, egyértelműen jelezve, hogy a nyomtatott menetrendkönyvek ideje lejárt.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. "csak megfelelő pénztárgéppel ellátott helyen árusíthatók a könyvek"
    Nos ehhez képest az ügyfélcentrumokban kézi nyugtát állítanak ki.

    "Hasonló nagyságrendben készült az előző évi menetrendkönyv, amelynek eladási készlete teljesen elfogyott és hasonló trendekre számítanak idén is."
    Csak olyan terméket nem kell gyártani, mely nem fogy el.

    "Az utasok a gyors, pontos és valós idejű tájékoztatásra vágynak elsősorban, utazásokat pedig a kezdőpont és az úticél megadásával terveztetik általában. "
    Nem éppen felhasználóbarát szerintem a jelenlegi mezőbeosztás sem.

    "Ezzel összefüggésben az is látszik, hogy az utasok többsége ma már nem tud „menetrendet olvasni”, a közlekedési jelek, jelmagyarázatok érthetetlenek számukra, az olyan fogalmak, mint mondjuk „a hét első munkanapját megelőző nap” vagy éppen a szabad- és munkaszünetes napok közötti különbségek teljességgel ismeretlenek ma már."
    Ha ilyen bonyolult a megrendelő kívánsága, hogy a vonat csak a páros hetek utolsó munkanapját megelőző munkaszüneti napokon közlekedik...:) Az ütemesség nemcsak 24 órán, hanem 168 órán belül sincs már meg. (De orosz példák alapján csak egyszerűen felsorolhatnák, mely napokon közlekedik abban az évben...)

    Én sajnálom, hogy megszűnik: a vasúti közlekedés történelemkönyve ez. Enélkül ki idézi fel például a nyári étkezőkocsik emlékét Koperba? Fényképek, facebook bejegyzések?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.