2017. 05. 09.

Éjszakai személykocsis csemegék

Olvasóinkat időről időre igyekszünk megörvendeztetni néhány, a vasút egészen speciális területével – ezek egyike talán a személykocsik világa, amelyért sokan rajonganak, de szinte mindenkinek vannak emlékei, elvégre valamiben utazni kell. Ezúttal egy egészen trendi téma kerül napirendre: a Nightjet-vonatok némelyik járműve. Nézzük, hát, miről is lesz szó!


Az ÖBB a tavaly decemberi menetrendváltás óta Európa egy részén egyeduralkodóvá vált az éjszakai vonatok piacán. A DB Fernverkehr kivonult, olyannyira, hogy a járműveinek nagy része már az ÖBB flottáját bővíti és a régi CNL-vonatokat jobbára felváltó Nightjet-hálózaton üzemel. Az átmenetinek tekinthető, bár ki tudja meddig tartó időszak érdekes összeállításokat hozhat: DB-s fényezés ÖBB-logóval vagy éppen lefóliázott német fekvőhelyes kocsi is felbukkanhat bármelyik ÖBB-s éjszakai vonatban. Nézzük hát, mire bukkantunk mintegy mellesleg, hiszen május 6-án egészen más ok miatt jártunk az osztrák fővárosban: a Tramwaytag okán. De azért ezúttal is lesz mit nézni, lássuk hát!


A helyszín az ÖBB matzleinsdorfi bázisa: itt készítik elő a Bécsből induló távolsági vonatokat, így az éjszakai járatokat is, itt toltatgattak egy adag éjszakai járművel a minap. A képen látható kocsi kapcsán alighanem bárki csípőből rávágja, hogy ez a DB Fernverkehr egyik WLABmz173-asa. Végülis majdnem igaz, mert december végéig a 61 80 72-90 004-5 pályaszámú, valóban WLABmz173 sorozatú hálókocsi a DB-nél szolgálat – ám most már a D-DB felirat helyén a D-ÖBB jelzés látható, hiszen az ÖBB vette át a járművet több másik társával egyetemben. A kocsitípus még a régi DB-s színeket viseli és nem dőlt el véglegesen, hogy az ÖBB megszokott vagy a Nightjetek kissé extravagáns színére átfestik-e vagy átfóliázzák-e a járművet?
A DB-logót leszámítva minden tekintetben eredeti formában megjelenő hálókocsi, mint járműtípus a magyar utasok előtt sem lehet ismeretlen. A DB AG-val párhuzamosan a České Dráhy is rendelt a sorozatból: a Siemens maribori gyára ugyanis tizenkét WLABmz826 sorozatú kocsit épített a ČD számára 2006-ban, amelyek közös flottában üzemeltek a DB-s rokonokkal – manapság pedig megfordulnak a deluxe-fülkével is bíró kocsik a Budapest és Berlin, illetve Bécs és Berlin között közlekedő éjszakai vonatokban is.
A német vasút számára épített változatból egyébként 42 hagyta el a Siemens műhelyét, de a német kocsikat nem Szlovéniában, hanem az egykori osztrák SGP-gyárakban építették. Érdekesség, hogy létezett egy 43. kocsi is: ezt még a PFA Weiden, az InterRegio-kocsik átépítéséről híres németországi műhely építette és a 2000-es InnnoTranson mutatták be – majd később a prototípusok sorsára jutott: szétvágták.


A következő alanyunk szintén ismerős lehet, bár kissé furcsán ha a megszokott forma az ÖBB Nightjet-fóliája alatt. A 61 80 59-90 032-3 pályaszámot viselő, Bvcmbz(249.1) sorozatú kocsinak kalandos előélete van: eredetileg 1966-ban építette a DWM a nyugat-német vasút, a DB számára, mint 51 80 50-30 061-6 pályaszámú, legutóbb Bocm246.1 (eredetileg Bocmh240) sorozatú fekvőhelyes kocsit. A jármű akkori formájában 2001. december 21-én került ki a DB AG állományából, hogy röviddel később megújulva kerüljön vissza a sínekre. A halberstadti főműhely részben kerékpárszállításra alkalmas fekvőhelyes kocsiként építette újjá a járművet és az eredeti kocsi selejtezésének napjával vette állagba a megújult kocsit. 2009. december 12-én fővizsgát kapott a jármű és 2016 vége óta az ÖBB-nél szolgál a kocsi.


Képes sorozatunk harmadik példánya egy kicsit más: országot nem váltott, legfeljebb megjelenést. A 61 81 28-91 104-6 pályaszámú, Bbmvz sorozaút kocsi az ÖBB számára épült már korábban is: eredetileg 19-70-es középszámon, elsőosztályú kocsiként látták meg a napvilágot az SGP-nél 1982-ben. A kocsikat 2007 és 2010 között építették át másodosztályú fülkés és kerékpárszállító szakasszal rendelkező kocsivá. A járműben összesen 36 ülő utas foglalhat helyet, ami nem tűnik túl soknak – cserében akadálymentesített WC és további hat kerékpárhely áll az utasok rendelkezésére és emiatt előszeretettel használja őket az ÖBB az éjszakai vonatokban. Mögötte rokona, a 61 81 21-90 552-4 pályaszámú, Bmz sorozatú kocsi mutatja, hogy a fólia alatt milyen fényezés is bújuk meg e kocsinál.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.