2017. 05. 19.

Hétvégi gyors – 2017. május 13-19.

Villamosok és könnyűvasutak fejlődnek az USÁ-ban. Új szívvel, új névvel hódítana a Stadler. A német vasút infrastruktúrája sem hibátlan. Emeletes kocsiból sosem lehet elég Izraelben.

 

 

 

Villamos az autók hazájában


Detroit | Amerikai Egyesült Államok — Mivé lesz a világ, kaphatná fel a fejét a kedves olvasó mai hírünk olvasatán. Május 12-én átadták a forgalomnak az USA legújabb, 5,3 kilométer hosszúságú, 12 megállós villamosvonalát Detroitban. Bizony, a motorizáció fellegvára, a csak „Motor City” becenéven ismert Detroit hosszú évtizedek után kapott újra villamost. Ez a Detroit persze már rég nem az a Detroit - a hazai sajtót is bejárták a képek és tudósítások, melyek beszámolnak a General Motors és a többi autógyártó 2008 után vergődését igencsak megszenvedő városról, mely árnyéka önmagának és az amerikai ipar hanyatlásának élő mintaterme. A döntéshozók évek óta próbálnak életet lehelni a szuburbanizáció és az autóipar bedőlésének kettős hatásától szenvedő detroiti belvárosba, mely kelet-európai szemmel is eléggé lerobbant. A villamos ennek a politikai célnak az egyik eszköze. Az új vonalon hat kocsival vették fel a forgalmat - a Liberty Modern típusú villamosokat a Brookville Equipment Corporation gyártotta, így a mezőnyben még leginkább amerikainak számító járműveket kapott a város. A 20 méter hosszúságú járművek 125 utast szállíthatnak, és a vonal egy részén felsővezeték nélkül, akkumulátoros üzemben közlekednek. Hűséges olvasóink máris rávághatják - bizony, ez a Dallasba szállított Brookville-villamos újabb változata. A menetrend Dallashoz hasonlóan itt sem túlfeszített: a megnyitást követően 20-25 perces követésről számol be a Railway Gazette híre, melyet a tervek szerint (akár?) 15 percesre is sűríthetnek majd. Nehéz eldönteni, hogy csak „minden kezdet nehéz”, vagy létrejött a legújabb amerikai viccvillamos.


Korszerűsödő dízelmozdony-sorozat


Valencia | Spanyolország — A sikeresnek tekinthető EURO 4000 utódját már tervezgeti a Stadler Rail spanyol ága, hogy legyen az aktuális és jövőbeli szabványoknak megfelelő mozdonyplatformja. A várhatóan az EURODual alapjaira épülő új sorozat első rajza EURO 4001 néven került kiállításra a müncheni Transport Logistic kiállításon. A pletykák szerint az eddigi EMD 16-710 helyett a környezetvédelmi szabályoknak megfelelő Caterpillar C175-16 épülhet be és a hajtásrendszer elektromos része is korszerűsödik.


Bontásra érett hidak


Berlin | Németország — A német autópályahálózat mellett a vasúti hálózaton is meglátszik az idő, amint az zöldpárti képviselők által a közlekedésért felelős minisztérium felé írásban benyújtott kérdéseire a DB Netz adataira alapozó válaszaiból kitűnik. A vasúti hidak állapota után már 2014-ben is érdeklődött a párt, most gyakorlatilag ezt ismételték meg. A tartományokra lebontott adatok alapján az állomány 1-9 százaléka esik a 4. kategóriába, ami az azonnali cserét jelentené. Legrosszabbul Brandenburg, legjobban Sachsen-Anhalt áll. A képviselők a 80 év fölötti életkorú műtárgyak számára is rákérdeztek, amiből kiderül, hogy a hálózaton minden második-harmadik építmény ide tartozik. Az átlagéletkor országosan 65 év, a legrosszabb adat Sachsen tartomány 1931 hídjának 79 éve. Az elmúlt 3 évben tartományonként tucatnyi hidat újított föl a DB Netz, ami csepp a tengerben. Érdekesség, hogy a legfiatalabb csereérett eset egy alig 13 éves híd a berlini Karower Kreuz területén, míg a legidősebbek a Thüringer Stammbahn három 117 éves hídja Weißenfels és Naumburg között a Saale folyó fölött.


Újabb emeletesek Izraelbe


Tel Aviv | Izrael — Újabb opciót hívott le az Israel Railways a 2010-ben a Bombardierrel kötött keretszerződésből, a 33 új TWINDEXX betétkocsi 2019 februárig kerül leszállításra. A tavaly és most megrendelt kocsikkal együtt hamarosan 462 Európából már jól ismert jármű szállíthatja az utasokat, a villamosítás után TRAXX AC3-as mozdonyok vontatják majd a nyolckocsis szerelvényeket. A 293 korábban dízelvontatásra épített kocsit Haifában alakítják át 160 km/h sebességre és elektromos vontatásra, a hamarosan lezáruló képzés után a Be‘er Sheva városban lévő járműjavító dolgozói pedig az új kocsik végszerelését végzik majd.


Jól megy a Siemensnek Amerikában


Seattle | Amerikai Egyesült Államok — Az európai piacon még mindig a Combino-krízist nyögő gyártó a nyugati parton egészen jól teljesít. A Seattle környékén szolgáltató Sound Transit újabb harminc S70-est rendelt a tavalyi 122 darabos szerződés opciójaként. Az első rendelés már gyártás alatt van a kaliforniai Sacramentoban, az új rendelés szállítása 2019-ben esedékes. A járműveket a 2024-ben megnyíló két új vonalszakaszra szánják.
Évek óta a kiépülő és folyton hosszabbodó amerikai üzemekre koncentrál a Siemens. (fotó: Siemens Mobility)

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. A dízelvontatásra tervezett izraeli kocsik átépítésének talán legfőbb momentuma lesz az MDmot-Btx pároshoz hasonló, vezérlőkocsiban elhelyezett vonathűtési dízelaggregát kiszerelése.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan kiszedik? Egy feszültségmentes helyzet igen cudar hőmérséklethez vezetne percek alatt ezekben a vagonokban...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.