2017. 07. 14.

Hétvégi gyors – 2017. július 8–14.

Finisben a zürichi S-Bahn-mozdonyok modernizálása. Egymásra talált az orosz és kínai járműipar. Csúszásban a RailRunner európai indulása, áthidaló megoldásként hagyományos intermodális vonattal kezdenek. Luxembourgban kimerészkedtek a vonalra az új villamosok.


Végeztek az SBB-nél az utolsó 450-es felújításával


Zürich | Svájc — Elkészült az utolsó zürichi S-Bahn-ingavonat felújítása. A 450-es sorozatú, kifejezetten elővárosi feladatokra kifejlesztett villamosmozdonyból és két emeletes betétkocsiból, valamint egy vezérlőkocsiból álló ingavonatokat az SBB még 1989 és 1997 között szerezte be. A járművek, elsősorban a betétkocsik felújítása és az ezzel összefüggő akadálymentesítés időszerűvé vált, a 115 szerelvény nagy részét a „DPZplus” program keretében a bellinzonai és az yverdoni műhelyekben újították fel, miközben új gyártású, akadálymentesített betétkocsikat szereztek be a vonatokhoz – ezeknek egy részében némi magyar érdekeltség is volt, hiszen az új kocsiszekrények egy részét a Bombardier az akkor még a tulajdonában álló dunakeszi telephelyen gyártotta. Az utolsó teljesen felújított szerelvény 2018-ra készül majd el, addig a felújított mozdonyok régi kocsikkal is járnak majd a zürichi S-Bahn-hálózaton.

A felújított mozdonyok – hasonlóan a 460-asokhoz – az SBB logóját viselik a homlokfalukon is, ez a legegyszerűbb ismertetőjelük
(fotó: SBB)


Kiigazítás a DB Cargónál


Berlin | Németország — 370 millió euró értékben, 100 Siemens Vectron megrendeléséről döntött csütörtöki rendkívüli ülésén a DB AG felügyelőbizottsága. A DB Cargo a piacvesztés és a munkaerő-elvándorlás megállítására tett kísérletként lépte meg ezt, mivel a megbízók felől folyamatosan érkeztek a panaszok az elégtelen szolgáltatásra. Az eddigi tervek szerint a jelenlegi 18.000 dolgozóból 2.000-től megváltak volna, de ez lekerült a napirendről. A mozdonyok mellett 4.000 teherkocsival bővítenék a jelenlegi 70.000 körüli is, hogy színvonalasabb szolgáltatást nyújthassanak és a jelenlegi 40% körüli piaci részesedést újra növelhessék.


Ziehl-Abegg tesztbusz Berlinben


Berlin | Németország — A héten a 204-es vonalon – ahol a Solaris Urbino 12 electric flotta szokott közlekedni – utasforgalomban tesztelte a Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) a Ziehl-Abegg gyári tesztbuszát, ami egy átalakított VDL Citea SLE-120. A busz elektromos meghajtású és a Ziehl-Abegg által kifejlesztett ZAwheel nevű kerékagymotor szolgáltatja a hajtóerőt. A busz szombaton a híres 100-as vonalon is megfordul majd, így egy igazán hajtós vonalon is tesztelik majd a hajtásláncot.


Limburg után Észak


Groningen | Hollandia — Limburg tartományban decemberben sikeresen vette fel a DB Arriva a forgalmat, amit 15 évig láthat el a szerződés értelmében. Ide a 46 új 2 és 3 részes Stadler FLIRT3 mellé 250 új busz is érkezett. A héten pedig a 2005 óta az üzemeltetésükbe tartozó Északi vonalak megnevezésű vonalcsoportot kapták meg újra. A Groningen központú hálózat egészen a németországi Leerig ér, ahova az eddig is itt közlekedő Stadler GTW 2/6 és 2/8 motorkocsik felújításával és 18 új dízel-motorkocsi vásárlásával győzték meg a döntéshozókat. Az új szerződés 2020 és 2035 között biztosítja a szolgáltatás lehetőségét. A távlati tervekben szerepel a vonalcsoport villamos üzeművé alakítása, amihez új járműveket is beszereznének.


Kínai-orosz járműipari együttműködés


Moszkva | Oroszország — Az orosz Sinara-csoport felügyelőbizottságának elnöke és a kínai állami járműipari mammut, a CRRC képviselői július 4-én írtak alá a jövőbeni közös fejlesztéskről szóló szándéknyilatkozatot. Az ügy fontosságát jelzi, hogy mindez Vlagyimir Putyin orosz és Csi Jinping kínai elnökök jelenlétében történt. A különféle együttműködési elképzelések közül kiemelkedik a 300 kilométer/órás sebességre alkalmas nagysebességű vonatok fejlesztése, melyet a tervezett 770 kilométeres Moszkva-Kazany vonalon állítanának üzembe. A CRRC elnöke a találkozón elmondta: az orosz piac kiemelt fontosságú számukra, különös tekintettel a jövőbeni, nagysebességű vasúti fejlesztésekre. Ez utóbbihoz mondjuk nem kellett különösebb jóstehetség, ismerve az ország nagysebességű hálózatának hiányát, illetve a vasúti iránti elkötelezettségét.
Hírháttérként már csak az a kínzó kérdés maradt, hogy mégis ki fog még a Siemenstől és az Alstomtól nagysebességű vonatot vásárolni. Az egész pályás kínai letámadás ezzel olyan területre lépett, ahová korábban a nyugati gyártók is csak vegyesvállalatokkal tudtak belépni, és könnyen lehet, hogy a mostani geopolitikai helyzetben a régi elvtársaknak jobban fog lejteni a pálya.


RailRunner vonat Európában - először kevésbé formabontó módon


Pozsony | Szlovákia — Európában próbálkozik az Egyesült Államokban sem túl sikeres RailRunner. A Railway Gazette híre szerint a RailRunner július 31-én induló európai szolgáltatása Pozsony és a németországi Braunschweig között jár majd, a vontatásszolgáltatást a ČD, illetve a potsdami EGP végzi majd. Első körben hagyományos zsebes kocsikkal szállítanak kamionpótkocsikat, csereszekrényeket és konténereket. A forgalmi adatok elemzésével alakítják majd ki új hálózatukat, melyen az engedélyek 2019-re tervezett beszerzése után speciális pótkocsikból összeállított vonatokat közlekedtetnek majd. A rendszer lényege, hogy a különleges kialakítású, többek között vasúti légfék-fővezetékkel is bíró pótkocsik közé vasúti forgóvázakat illeszte épül fel a vonat, azaz nincs szükség a hagyományos értelemben vett vasúti kocsikra és átrakásra. A RailRunner tervei szerint ezzel a technológiával 36-ról 42-re lenne növelhető az egy vonatban továbbított pótkocsik száma, azonos maximális vonathossz mellett.
A RailRunner európai álmairól 2015 februárjában írtunk, akkor 2017-re tervezték a speciális, hagyományos vasúti kocsik nélküli vonat indítását - ez szemmel láthatóan komoly csúszásban van. A fenti technológia egyébként az Egyesült Államokban sem futott be komolyabb karriert. Bár elég régen próbálkoznak vele, egyes rétegpiacokon kívül nem tudott elterjedni. A legnagyobb üzemeltetőnek számító TripleCrown, a Norfolk Southern vasúttársaság leányvállalata, éppen tavaly csökkentette egyre a meglévő útvonalak számát.


Első lépések Luxembourgban


Luxembourg | Luxemburg — Július 12-én először merészkedhettek ki az új villamosvonalra Luxembourg CAF-villamosai. A menetrend szerinti forgalmat a vonal eső szakaszán idén decemberben veszik fel, a tervek szerint a teljes vonalhálózaton 2022-re járhatnak majd a szerelvények. Legutóbb 1964-ben közlekedett a nagyhercegség fővárosában villamos.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.