2017. 08. 21.

Kritikus járatsűrítés

Szeptemberben, novemberben és majd decemberben is komoly változtatásokat léptetnek életbe a berlini tömegközlekedésben. A térképen új viszonylatok jelennek meg, másokat sűrítenek, de egyelőre nem tudni, hogy ki fogja vezetni a többletként az utcára kerülő járműveket, mivel a BVG komoly létszámhiánnyal küzd.



Berlin szemmel láthatóan növekszik és a növekvő lakosságszám megköveteli azt, hogy a tömegközlekedési kínálatot is bővítsék, tekintettel arra, hogy egyre többen választják a városi tömegközlekedést. A BVG és Berlin vezetése emiatt döntött úgy, hogy több lépésben, folyamatosan bővíti a járatok kapacitását, üzemidejét. A következő hetek során összesen hat villamos és tizennégy autóbusz-viszonylat esetében nyúlnak hozzá a menetrendhez, valamint új járatot is szerveznek. Eközben pedig folyik a városlakók kikérdezése arról, hogy milyen tömegközlekedést is szeretnének maguknak.
A mostani intézkedéscsomagban elsősorban a felszíni közlekedés kapacitásait bővítik: a metróhálózathoz már korábban hozzányúltak, hiszen a hétvégi napokon megszokott tíz perces követés napközben (délelőtt 10 és este 20 óra között) öt percesre redukálódott a legtöbb vonalon – ennek eredménye pedig az utasszámokon is látszik.

A metróvonalak a mostani csomagból kimaradtak, további sűrítésre most nincs szükség

Mindeközben kidolgozták a valamikor majd megnyitandó új reptér, a BER városi közlekedési kapcsolatára vonatkozó tervek is, illetve a meglévőket a jelenlegi állapothoz igazították: a tervek szerint az U7-es metró rudowi végállomásáról 5 percenként indulnak majd az X7-es gyorsjárat kocsijai, ezt pedig az X71-es járat egészíti majd ki 20 percenként, amely távolabbról érkezik, lényegében a mai 171-es mellé szervezett gyorsjárati busz lesz.
A Berlint ismerő olvasóink számára mindenképpen, de a többiek számára is talán érdekes lehet összefoglalni tételesen a mostani csomagban szereplő változásokat.

Változások szeptember 3-ától


Szeptember 3-ától változik a 16-os villamos (S+U Frankfurter Alle–Ahrensfelde/Stadtgrenze) üzemideje: a 20 percenként induló kocsik tovább, 20 helyett 22 óráig segítik a párhuzamos Metro-viszonylatok terhelésének csökkentését.



A 18-as villamosvonal (Hellersdorf, Riesaer Straße–S Springpfuhl) üzemidejét szintén kibővítik 20 helyett 22 óráig, valamint a 10 perces követési időszakot reggel fél órával (9 óráig), este egy órával, 18-ról 19 óráig bővítik ki.
A város nyugati részében a 285-ös busz (S+U Rathaus Steglitz–Dahlem, Waldfriedhof) „külső” szakaszán, a rövidke U Oskar-Helene-Heim és Waldfriedhof közötti részen 22:30-ig tolják ki az üzemidőt – a kertvárosban most 21:30-kor ment el az utolsó emeletes busz.

Változások november 6-ától


Az ősz viszonylag kevés újdonságot hoz majd: a 104-es autóbusz esetében szombatonként 18-ról 20 óráig terjesztik ki az U Berliner Straße és a Beermannstraße; vasárnap pedig 11 órától 20 óráig járnak majd a betétjáratok az U Boddinstraße és az U Platz der Luftbrücke között, amelyek az egyébként 20 percenként induló alapjáratot 10 perces követésűre sűrítik. Ez az intézkedés egyébként a meglévő „nyári menetrend” megtartása lesz.

A 104-es busz vonalán a „nyári” menetrend marad érvényben ősszel is, amire szükség is van a várost átszelő járat esetén, hiszen a betétjáratok sokat segítenek a teljes vonalon közlekedő kocsiknak

Változások december 10-étől


A legtöbb változást december 10-étől vezetik be – igazodva a vasúti és egyéb menetrendváltásokhoz is. Németországban ennek hagyománya van, a komolyabb menetrendi és hálózati változásokat egy időpontra időzítik, hiszen így egy kupacban le lehet vezényelni a változásokat. Nézzük hát ezeket.
Az M1-es villamos belső szakaszán az Am Kupfergraben és a Grabbealle/Pastor-Niemöller-Platz között 6 és 20 óra között 7,5 perces követést biztosítanak majd., igazodva a vonal többi részén bevezetendő, a 20 helyett 15 perces követéshez.
A 37-es villamos (S+U Lichtenberg–S Schöneweide) esetében az üzemidőt kitolják egy órával a teljes vonalon.
A 61-es villamos (Karl-Ziegler-Straße–Rahnsdorf/Waldschänke) esetén az üzemidőt 22:30-ig meghosszabbítják, így megszűnik a hétköznapi és a hétvégi menetrendek közötti különbség, kiszámíthatóbb lesz a vonal külső részén az utasok kiszolgálása.
A 67-es vonal (S Schöneweide/Sterndamm–Krankenhaus Köpenick/Südseite) esetén szintén egy órás üzemidő-bővítést terveznek majd.

Köpenick és általában a város keleti részén a villamoshálózaton a betétjárati jellegű viszonylatok üzemidejének bővítésével növelik a szolgáltatás színvonalát decembertől. Az egyik bővülő üzemidejű járat a 67-es lesz, amelynek egyik Tátra-szerelvénye éppen a köpenicki kórház felől érkezik

A buszközlekedésben új viszonylatként jelenik majd meg az X36-os gyorsjárat: a busz a 136-os busz betétjáratait váltja fel S+U Rathaus Spandau és U Haselhorst között. A járat az Altstadtring–Neuendorfer Straße–Streitstraße–Rauchstraße–Hugo-Cassirer-Straße–Pohleseestraße–Daumstraße–Ferdinand-Friedensburg-Platz útvonalon közlekedik majd, feltárva a spandaui Wasserstadt városrészt hétfőtől péntekig 6 és 19 óra között, tíz perces ütemben.
A 136-os busz (Spandau, Am Omnibushof–S Hennigsdorf) esetén a reggeli és a délutáni csúcsban 20 percenként indulnak majd a buszok, amelyek végigmennek a teljes vonalon – ez komoly kapacitásbővítés az eddig 30-60 perces követéshez képest; a városon kívüli részt Landkreis Oberhavel települései fizetik.
Az X34-es gyorsjárati busz reggel 5:30 és 20:00 között húsz percenkénti betétjáratot kap majd Alt-Kladowtól a Ritterfelddammon keresztül mennek majd ezek a buszok, tehermentesítve a 134-es és a 135-ös alapjáratot.

A 134-es és a 135-ös alapjáratot tehermenesíti majd az X34-es gyorsjárati busz új ága – a Ritterfelddamm érintésével közlekedő 135-ös busz Alt-Kladowban várja az indulását ezen a felvételen. A célállomáskép pedig jelzi: a kocsi átszerel a 134-es vonalra Spandauban

Az X49-es gyorsjárat útvonalát meghosszabbítják egy új ággal: a belváros felől az U Wilmersdorfer Straße állomáshoz járnak majd a buszok, Spandauban pedig a Heerstraße/Magistratswegtől a 131-es busz vonalán egészen Spektefeld/Schulzentrumig járnak majd a buszok. A kocsik 20 percenként közlekednek majd, igazodva a reggeli és a délutáni csúcshoz, a meglévő ággal együtt 10 perces követést kínálva a Heerstraße nagy részén.
A 122-es busz U Kurt-Schumacher-Platz és Märkische Zeilie közötti szakaszán a délelőtti órákban sűrűbben, 20 helyett 10 percenként jár majd; a Göschenplatz/S Wittenau és Märkische Zeile közötti részen így 5 perces követést adnak majd hétköznapokon. Ugyancsak sűrűbben jár majd a 221-es busz is a délelőtti órákban, javítva a Märkisches Viertel térségében a tömegközlekedési kínálatot.
A 123-as autóbusz (S+U Hauptbahnhof–Saatwinkler Damm/Mäckeritzwiesen) esetén szombat reggel fél órával korábban indul majd az első autóbusz, onnantól fogva pedig 20 perces ütemben közlekednek a járatok.
A 140-es busz vonalán reggel héttől délután kettőig az Ostbahnhof és a Mehringdamm között sűrűbben, 10 percenként közlekednek majd a kocsik, javítva ezzel Kreuzberg belső részének közlekedését.
A 163-as busz vonalán Adlershof és Schöneweide között a járatok félóránként járnak majd szombatonként; vasárnap pedig Schöneweide és Grünau között biztosítják az eddigi üzemszünet helyett a harminc perces követést.
A 170-es busz (S+U Rathaus Steglitz–Baumschulenweg/Fähre) vonalán a terhelt időszakokban a reggeli csúcsban 6:00 és 8:30, illetve 14 és 18 óra között sűrítő járatokkal bővítik 10 percesre a követést a Colditzstraßén Rathaus Steglitz és U Blaschkoalle között.

A 170-es busz bizonyos szakaszain betétjáratok segítik majd a zsúfoltság kezelését. A felvételen a Baumschulenweg/Fähre végállomáson tölti pihenőjét a vonal egyik kocsija

A 172-es busz vonalán (U Rudow–S Lichtenrade) a Wünsdorfer Straße és a Johannisthaler Chaussee között reggel és délután hosszabb ideig biztosítják a 10 perces követést; délelőtt 9 és 12 óra között pedig a Johannisthaler Chaussee és a Warmensteinacher Straße közötti részen szintén 10 perces követést biztosítanak. Hétvégén pedig Lichtenrade térségében csonkamenetekkel bővítik 10 percesre a járatkövetést.
A Hauptbahnhof és a Zoologischer Garten között közlekedő, Wedding belső térségét feltáró 245-ös busz vonalán szombatonként sűrűbben, 10 percenként indulnak a kocsik 11 és 19 óra között.
A város keleti részén, S Kaulsdorf és U Kaulsdorf Nord között 5 és 8, illetve 20 és 23 óra között 20 percenként indulnak a 269-es buszjárat kocsijai, ezzel jelentősen kibővítették a járat üzemidejét a kaulsdorfi térségben.
Mindenképpen impozánsnak tűnnek a változások és jól hangzanak, főleg, hogy a növekvő utazási igényekhez igazodik a BVG. Ám ne felejtsük el: komoly személyzethiánnyal küzdenek a közlekedési cégnél. Folyamatosan hirdetik a különféle járműveztetői pozíciókat és erősen bíznak benne, hogy a legkritikusabb posztokat sikerül feltölteni a járatsűrítések előtt még, erre lesz is némi esély, hiszen a hírek szerint pont ezen, a személyzethiányon még megbukhat a tervezett járatsűrítés. Kíváncsian várjuk, hogyan alakul majd az érem ezen oldala.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.