2017. 10. 18.

Jöhet a menetrendváltás!

Szűk két hónappal a 2017/2018-as menetrend életbe lépése előtt a német vasút közzétette az új évadra vonatkozó közlekedési rendet. Az ICE-hálózat 1991-es beindítása után ez lesz a legkomolyabb menetrendváltás a DB AG szerint, amiben lehet is némi igazság.





A szokottnál valamivel később, október 17-én tette közzé a 2017/2018-as menetrendet a Deutsche Bahn AG, ami azt jelenti, hogy az online keresőben kereshetők az új adatok, illetve bizonyos jegyfajták már meg is válthatók onnan. Fontos kiemelni: a társvasutak és főleg a külföldi vasutak adatai azonban nem biztos, hogy valósak, hiszen ha csak a magyar vasutat nézem, alighanem bőszen farigcsálják még a vonatkilométereket a MÁV-START-nál az NFM-ben.
A menetrend főbb változásairól kiadott közlemény kiemeli a Berlin–Halle/Lipcse–Erfurt–Nürnberg nagysebességű pálya teljes átadását, aminek köszönhetően a Berlin és München közötti utazások időtartama drasztikusan lerövidülhet. Az ICE Sprinter-járatok négy óra alatt teszik majd meg a távot a két város között, napi három alkalommal. A többi járat 4 és fél órás menetidőt kapott, ami a jelenlegihez képest is 90 perces javítás. Bővül a vonal mentén a kínálat is: Halle (Saale) az eddigi hat helyett napi 14 közvetlen vonatot kap Berlin és Frankfurt am Main felé, de Lipcse felé is gyorsulnak a vonatok majd. Coburg napi három pár ICE-járattal lesz elérhető Berlinből, de új járat indul Lipcse, Erfurt, Mannheim és Stuttgart között is. Erfurt a maga napi 80 (!) ICE-járatával a rendszer egyik fő csomópontjává válik.

A lipcsei pályaudvar és a volt NDK középső része alaposan felértékelődik majd a távolsági forgalom szempontjából

Az új vonalon a vonatok nagy része csatolt ICE T-szerelvény lesz majd, összesen 740 ülőhellyel. Ezen kívül napi tizenkét vonatot ICE 1-es szerelvénnyel állítanak ki, míg a Sprinterek ICE 3-asok lesznek és akár 300 km/h-val is haladhatnak a pálya egyes részein. Az ICx ICE 4-es motorvonatok a Hamburg és München, illetve Stuttgart között közlekedő vonatokban bukkanhatnak fel.
A nemzetközi forgalomba újítás, hogy Stuttgart és Zürich között megjelennek majd az emeletes IC-vonatok – egyelőre azonban a hírek szerint nem TRAXX 3-asokkal, hanem (bérelt) EuroSprinterekkel, szendvics-üzemben közlekednek majd a járatok. Új nemzetközi járat indul majd – az SBB járműveivel – Frnakfurtból Milánóba, míg a bécsi ICE-k menetidejét 30 perccel rövidebbre veszik, a Frankfurt am Main–Bécs távot hat óránál is rövidebb idő alatt teszik meg a vonatok a jövőben.

Az emeletes IC-k további viszonylatokon jelennek meg, ezúttal külföldre is lehet már utazni a Bombardier emeletes kocsijaival
(fotók: Halász Péter)

A DB menetrendjében már Csépke András kedves döntései is szerepelnek: a Metropol EuroNight-járat megmaradt, de csak Prágáig közlekedik, ott a jelenlegi tervezet szerint 02:41-kor búcsút is vesznek az utasoktól (a gyakorlatban azonban ez később történik majd meg, azóta igazítottak a menetvonalon), Berlinbe a 06:21-kor induló EC 178-assal lehet továbbutazni, ami 10:41-kor, a Metropol addigra már hajdani menetvonalához képest majd másfél órával később érkezik majd a bátor utazó a német fővárosba.
A menetrendváltás tarifális változásokkal is jár: fontos kiemelni, hogy a Spar-ajánlatok és a BahnCard 25 és 50 ára változatla marad. Újdonság, hogy a BC 50 birotkosai Spar-jegy használata esetén az elé- és továbbutazáskor 25%-os kedvezménnyel használhatják a regionális közlekedést.
Az alapárak, amelyeket újabban a távolsági forgalomban „Flexpreis” néven említ a DB, a 2. osztály esetében átlagosan 1,9%-al, az 1. osztály esetén 2,9%-al növekednek majd. A BahnCard 100 ára átlagosan 1,9%-al nő majd: a 2. osztályú éves bérlet ára 4270 euró, az 1. osztályra szóló kártyáé pedig 7225 euró lesz.
Fontos azt is megjegyezni, hogy aki a menetrendváltás utánra, de még december 9. előtt veszi meg a jegyét, az a régi árakon válthatja meg a vonatjegyet a DB rendszerében.

Halász Péter

9 megjegyzés:

  1. Mikor érkezik a Metropol Prágába a javított tervezet szerint?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annak függvénye, hogy melyik javított tervezetről és melyik Metropolról beszélünk... Jelen állás szerint lesz egy gyorsabb kocsicsoport, amiről az első berlini EC elérhető lesz, ennek érkezése nyilván nem 2:41 lesz, hanem úgy 5 óra körül talán és lesz egy későbbi, ami a prágai utazóknak szól, ez valami R végén 7-8 óra körül landol majd a jelenlegi ismereteink szerint. Ez persze addig még hatszor megváltozhat.

      Törlés
    2. Megjelent a módosított menetvonal a DB honlapján: 20.25 Keleti / 06.04 Praha hl.n. Viszont mindkét irányban azt írja, hogy csak a Keletitől Břeclavig van fekvőhelyes kocsi. Ennek vajon mi lehet az oka? http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/147510/71506/356652/129156/81?ld=150100&seqnr=47&ident=35.028694100.1508566052&date=09.01.18&station_evaId=5400014&station_type=dep&currentReferrer=tp&rt=1&rtMode=DB-HYBRID& .

      Törlés
  2. "De ha már itt van, lássuk, hogy fejlődik szerintük a MÁV-START által nyújtott személyszállítási szolgáltatás – és mi az, amit a nagy igyekezetben elfelejtettek beleírni a termelési jelentésbe"

    Ez az előző cikketekből származó idézet. Ez a cikk is egy alig burkolt DB győzelmi jelentésnek tűnik, a csudijó még csudijóbb lesz - érdekelne, hogy a DB esetén miért nem mentek bele a vonatok pontosságába és a csatlakozások teljesülésébe, ha már a START esetén sikerült kimutatni, hogy a bézék viszik a hátukon a 90%+-os pontosságot?

    Vagy mirefel ez a kettős mérce?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyrészt a DB még mindig többet tett le az asztalra, mint a MÁV-START. A DB mondjuk publikálja a menetrendet, nem hajt el a picsába, hogy ne is érdeklődj a kedvezménykártya jövőjéről, mert önként akarsz amúgy fizetni nekik nem kevés pénzt... Érdekes. Biztosan mi csináljuk és látjuk rosszul.

      De mondhatnám, hogy ha nem tetszik, akkor ne olvass itt semmit és tényleg sajnálatos, hogy a MÁV-START-nak lehet példát mutatni.

      Törlés
    2. Nem értem az összefüggést, ez a cikk a DB menetrendjéről, azon belül is a legfontosabb változásokról szól, nyilván nincs benne az utolsó mellékvonalig minden. Mitől lenne ez győzelmi jelentés? Azért mert a menetrendváltás történetesen fejlődést hoz, és ezt a cikkben galád módon le is merik írni? A pontosságra vonatkozó megjegyzést nem is értem, a cikknek nem volt témája a menterendszerűség elemzése. Lábjegyzet, nem tudom mennyire összehasonlítható a két adat, pl. ugyanaz-e a pontosság kritériuma, adatgyűjtési módszer, stb.

      Törlés
  3. A jövőben kérünk mindenkit, hogy az adott cikk témájához szóljon hozzá, minden egyéb más hozzászólást moderálunk.

    VálaszTörlés
  4. javítva a törölt szövegem:
    Tisztelt Raáb Úr!
    Ha a DB véletlen csatlakozást veszt, 30-50 percen belül jön a következő csatlakozó vonat.
    A MÁV-Start szándékosan szokat (szopat) le az átszállásról és így többeket a vasúton utazásról is. Nézze meg akár a debreceni ún. pókot! Na, hát az minden, csak nem pók. Még látja a csatlakozásra „alkalmas” vonatot érkezőben kihaladni az állomásról, menetrend szerint, az Ön vonatának érkezése pillanatában.
    Ja, semmi gáz! Két óra múlva általában van csatlakozás! Addig meg ott a resti! Egyen, igyon, mulasson!
    u.i.: Dehogy van resti. Már az sincs!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.