2017. 11. 10.

Hétvégi gyors – 2017. november 4-10.

Publikus a jövő évi magyar vasúti menetrend végleges (?) változata. Peronmagasság a vitatéma Brandenburgban. Egységes TramTrain-szabványon gondolkodnak a németek. A Flixbus Amerikába megy. A ČD és a ZSSK is Vectronokat állít forgalomba. A PKP InterCity hazai mozdonyokat vesz a NEWAG-tól. Düsseldorf felújítja, Bochum eladja a húsz éves, alacsonypadlós villamosait. Hírösszefoglalónk.

Itt a magyar menetrend is


Budapest | Magyarország — A törvényi határidőt ezúttal centire betartva, november 10-én napközben minden különösen hírverés nélkül tette közzé a 2017/2018-as menetrendi évad menetrendjét a MÁV-START Zrt. A menetrend különösebb változásokat az előző évekhez képest nem tartalmaz, a Csépke-féle fűnyíró téli álomra szenderült, miután Kisvárda végre megkapta a nyugat-európai kapcsolatot a Hortobágy „személyében”, ami már nem EuroCity, csak gyorsvonat, cserében nem élvezhetjük már a lengyel étkezőkocsit, a vonatot a szlovák ZSSK állítja ki.
Egy pozitívzumot azért ki tudunk emelni: a Dacia nemzetközi gyorsvonatnak lett Budapest és Bécs közötti vonatrésze, amely remélhetőlegnem lesz olyan drágán igénybe vehető, mint az elmúlt évek során maga a vonat és a késő bukaresti vonatrészt sem várja be, hiszen a bukaresti kocsikat a Hortobágy vagy az Avaala is el tudja hozni később Bécsbe. Sajnos a „csatlakozásra nem vár” jel a Keleti pályaudvarhoz nem, de Ferencvároshoz és Kelenföldhöz odakerült. A pontos Daciával 8:10 körül már Bécsben lehetünk és 19:10 körülig ráérünk hazatérni.


A ZSSK is publikálta a jövő évi menetrendet


Pozsony | Szlovákia — A ZSSK is közzétette a jövő évi végleges vasúti menetrendet, ahogy ezekben a napokban így tesz majd a ČD és sok más vasúttársaság is, ha eddig még nem tették volna meg, hiszen e sorok megjelenése után egy hónappal már érvényben lesznek az új adatok. Az új menetrend a ZSSK honlapján böngészhető.


Peronmagasságról vitáznak


Potsdam | Németország – Vita kezd kibontakozni a szövetségi és a tartományi közlekedési minisztériumok között, ugyanis a tartományok az elmúlt években többnyire a sínkorona felett 55 centiméteres magasságot tekintették kívánatosnak, a szövetségi minisztérium viszont a jövőben csak a sínkorona felett 76 centiméteres magasságot kívánja pénzügyileg is támogatni. A hivatalos indoklás szerint így lenne biztosítható az akadálymentesség, viszont a tartományok a már elkezdett fejlesztések és futó pályázatok esetében is az alacsonyabb peronszintet favorizálják. Az érvek között szerepel, hogy a szomszédos országokban is általában az 55 centiméteres peronok a megszokottak. A tartományi miniszterek arra kérik a szövetségi minisztériumot, hogy a támogatásokat inkább az akadálymentességhez és ne egy adott peronmagassághoz kössék.


Láthatáron az egységes TramTrain?


Karsruhe | Németország – Az 1992-ben elindított Karlsruher Modell sikertörténete más városokban is követőkre talált, a hasonló rendszerek mindenhol megváltoztatták az utazási szokásokat. 25 év elteltével viszont már látszanak a problémák is, a legfontosabb pedig a hamarosan esedékes járműcsere. Jelenleg a kettős üzemre alkalmas járművek piacának mérete miatt az új járművek árai a nagyvasúti járművekével összevethetőek, ami gazdaságtalanná tehet egy kisebb üzemet. A Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) vezetésével VDV TramTrain néven munkacsoportot alapított az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), a Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), a Saarbahn Netz GmbH (Saarbrücken), a Kasseler Verkehrs Gesellschaft mbH, a Schiene Oberösterreich (Linz), az Erms-Neckar-Bahn (Bad Urach) és a Regionaltangente West (Frankfurt am Main). A tervek szerint egy év múlva bemutatnák azt a feltételfüzetet, ami alapján kisebb módosításokkal összesen 300 járműegységet rendelnének 2024-től kezdődő szállítással. A beszerzési és üzembeállítási költségeket azzal csökkentenék, hogy az Európai Unióban (elméletileg) csak egyszer kell egy járművet engedélyeztetni és ezt az engedélyt a nemzeti hatóságok kötelesek elfogadni – van egy tippünk, hogy itthon azért nem lenne ennyire egyszerű elfogadtatni az NFM Vasúti Hatósági Főosztály illetékeseivel.


Flixbus goes to Hollywood


Los Angeles | Amerikai Egyesült Államok – A hír címe nem csak egy gyenge poén, hanem hamarosan akár szó szerint is érthető. Az Európában igen jól hasító és néhány év alatt a kontinenst behálózó, egységes megjelenésű nemzetközi buszhálózatot összehozó német szolgáltató Amerikában terjeszkedik, ehhez pedig irodát nyitnak Los Angelesben. A cél hasonló az ideát már beválthoz: helyi buszos cégek járatait egységes megjelenéssel, egységes értékesítési felületen összefogva hálózatba szervezni és ezzel a kínálattal fajsúlyos szereplővé nőni. André Schwämmlein, a FlixBus alapítója és ügyvezető igazgatója elmondta: „Az Amerikai Egyesült Államok mobilitási piaca változóban van és komoly lehetőségeket rejt – a közösségi közlekedés és a fenntartható utazás egyre fontosabbá válik. A FlixBus szeretne az átalakuló piac része lenni, hogy az amerikai utasoknak is kedvező árú, környezetbarát közlekedési alternatívát nyújthasson.”
A fosszilis energiahordozókon alapuló buszos közlekedés, mint környezetbarát alternatíva toposzán jót mosolyogtunk, de pont az USA területén nem sántít annyira ez a marketinges patron - végül is a konkurenciát jelentő vonatok, repülők és buszok is szinte kivétel nélkül valamilyen kőolajszármazékot alakítanak mozgási energiává. Tény viszont, hogy a fiatalabb amerikai generáció sokkal nyitottabb a sharing economy és ennek egyfajta megfogalmazásaként is értelmezhető közösségi közlekedés iránt. Míg az amerikai álom hangaláfestése évtizedeken át a V8-as motorok bugyborékolása volt, a városi fiatalok egyre növekvő arányban képzelik el az életüket saját gépkocsi nélkül; ha a mostani trendek folytatódnak, a FlixBus-nak és más szolgáltatóknak bőven lehet keresnivalója az amerikai piacon. Itt érdemes megemlíteni, hogy a némileg eltérő üzleti modellel operáló MegaBus már jó ideje aktív az Államokban, és egyes viszonylatokon jól menő üzletet épített ki - többek között éppen Kaliforniában is.


Felújított villamos Düsseldorfban


Düsseldorf | Németország — Megérkezett Düsseldorfban az első felújított NF6-os villamosvasúti motorkocsi. A jármű felújítását a lipcsei HeiterBlick végezte, az üzemeltető Rheinbahnra már cask az ülések beszerelése és a főjavított villamoskocsi hatósági vizsgájának intézése maradt. A 2102-es számú kocsi elvileg már 2017 elején elkészült volna, ám a munkák némileg elhúzódtak és csak most pakolták le a trélerről a járművet. A kívül-belül megújult, amúgy húsz éves alacsonypadlós villamost többi társa is követi majd, ezzel szinte teljes egészében megújul a Rheinbahn járműparkja, egyedül a Stadtbahn-hálózaton közlekedő B80C sorozatú kocsik egy része nem esett át még alaposabb főjavításon.

A Rheinbahn megújult NF6-os motorkocsija éppen megérkezett Düsseldorfba
(fotó: Rheinbahn)


Német villamosokat vesz Łódź városa


Łódź | Lengyelország — Használt német villamoskocsikkal korszerűsíti flottáját a lengyelországi Łódź városa. A város a Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG, azaz a BOGESTRA flottájából vásárolt be: 32 darab háromrészes, alacsonypadlós NF6D típusú villamost szerztek be. A típusból negyvenkét darabot épített 1993-1994 során a DÜWAG a BOGESTRA számára kétriányítú kivitelben – hasonló kocsik dolgoznak Düsseldorfban is, a Rheinbahn épp most megújuló járművei egyirányúak és normál nyomtávolságúak – a BOGESTRA villamosai 1000 milliméteres nyomtávolsággal rendelkeznek. A bochumiak a Variobahnok 2016-tól szolgálatba álló harmadik szériájának köszönhetően tudnak megválni a régi kocsiktól. A lengyelországi forgalomba állítást megelőzően a kocsik fülkeklímát kapnak és a vezetőállás külön bejárati ajtóval is rendelkezik majd. A 32 villamoskocsit 3,2 millió euróért kapta meg az MPK Łódź.


NEWAG-mozdonyt vesz a PKP InterCity


Varsó | Lengyelország — A NEWAG szállíthat húsz új mozdonyt a PKP InterCity számára. A 160 km/h-s sebességre alkalmas, 3 kV-os egyenáramról üzemelő mozdonyokat 367,6 millió złotyért vette a PKP InterCity, további tíz gépre pedig opcióval rendelkezik, ezek ára 183,4 millió złoty. A tenderen a NEWAG mellett a PESA és CRRC Sifang is indult.


Vörös lesz a szlovák Vectron


Pozsony | Szlovákia — Vörös színben pompázik majd a ZSSK Vectronja. A gépeket a szlovák S Rail Leasetől bérli a ZSSK, a tíz jármű elsősorban a Pozsony–Kassa tengelyen váltja majd le a Gorillákat. A 383.1-es sorozatként besorolt mozdonyokat bérbeadó cég az osztrák Erste Bank leánycége, a gépek egy részét már decemberben szolgálatba állíthatja a szlovák vasút, a Siemens készletre gyártott mozdonyainak köszönhetően.

(forrás: Railtrans.sk)


Ilyen lesz a németországi cseh Vectron


Prága | Csehország — Eközben bemutatta a České Dráhy is, hogy milyen arcullattal rendelkeznek majd azok a Vectronok, amelyek a ČD bérletében közlekednek majd Prága, Berlin és Hamburg között. A mozdonybérletre azután volt szükség, hogy a sokadik nekifutásra sem kapták meg a hivatalos papírokat az eredetileg tervezett Škoda-mozdonyok a német hatóságoktól, azaz Drezdán túl nem közlekedhettek a vonatok élén.

(grafika: ČD)

A Vectronokkal viszont nem lehet ilyen gond, ezek rendelkzenek a megfelelő hatósági engedélyekkel. A 371-es sorozatú mozdonyokat a menetrendváltástól folyamatosan cserélik majd le a Vectronokra, ennek köszönheetően a nyári menetrendtől fogva a prágai EC-k Drezdában a korábbi majd negyedóra helyett csak 3 percet állnak majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

4 megjegyzés:

  1. Hogy lehet az, hogy Drezdába nem mehetnek a Skodák, de München és Nürnberg között viszont közlekedhetnek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy, hogy egyrészt odáig jellemzően 120 km/h a német oldalon a pályasebesség; másrészt erre vonatkozó államközi megállapodás van; harmadrészt pedig a 160 km/h feletti előírásokat nem teljesíti elvileg a 380-as a németek szerint, márpedig a vonatok 200-asok Drezda és Hamburg között.

      A bajor 102-esek némileg másak és nem is kaptak papírt 200-ra, az ingavonatok sebessége nem véletlenül maradt 189 km/h-ban maximálva, oda más előírások vonatkoznak.

      Törlés
    2. A németek kamu indokokkal támogatják a saját iparuk (Siemens) mozdony eladásait a gyengék (Skoda) blokkolása kárára. A csehek pedig pitiznek, hiszen egyrészt gazdaságilag nagyon függenek a teutonoktól, mint mi is, másrészt Svejkék velünk ellentétben egy harciatlan nép, még az EU bíróságra sem mernek elmenni. Mondjuk ha ugyanezt megpróbálnák eljátszani a németek az oroszokkal vagy a zsidókkal, azok válaszként olyan számítógépes vírust juttatnának a Vectronok vezérlésébe, hogy világraszóló frontális ütközés lenne a vége.

      Mo. számára levonandó tanulság az ügyben, hogy mozdonyt sem készen vásárolni méregdrágán, sem pedig saját fejleszteni nem szabad! Hazai mozdonygyárnál a V43 útját kell újra követni, 99% kész licencet kell venni neves nyugati gyártótól, így a vas hajlításának haszna nálunk marad és az interoperabilitást sem tudják letiltani, mert azzal a saját tervrajzukat hiteltelenítenék el a világpiacon. 200-250db gyártására már megérné újra magyar licenc-mozdonygyárat építeni és ez egyre sürgetőbb kérdés!

      Törlés
    3. Kiváló gondolat. Már az egyetemen zavart, hogy nem gyártunk járművet.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.