2017. 11. 10.

Hétvégi gyors – 2017. november 4-10.

Publikus a jövő évi magyar vasúti menetrend végleges (?) változata. Peronmagasság a vitatéma Brandenburgban. Egységes TramTrain-szabványon gondolkodnak a németek. A Flixbus Amerikába megy. A ČD és a ZSSK is Vectronokat állít forgalomba. A PKP InterCity hazai mozdonyokat vesz a NEWAG-tól. Düsseldorf felújítja, Bochum eladja a húsz éves, alacsonypadlós villamosait. Hírösszefoglalónk.

Itt a magyar menetrend is


Budapest | Magyarország — A törvényi határidőt ezúttal centire betartva, november 10-én napközben minden különösen hírverés nélkül tette közzé a 2017/2018-as menetrendi évad menetrendjét a MÁV-START Zrt. A menetrend különösebb változásokat az előző évekhez képest nem tartalmaz, a Csépke-féle fűnyíró téli álomra szenderült, miután Kisvárda végre megkapta a nyugat-európai kapcsolatot a Hortobágy „személyében”, ami már nem EuroCity, csak gyorsvonat, cserében nem élvezhetjük már a lengyel étkezőkocsit, a vonatot a szlovák ZSSK állítja ki.
Egy pozitívzumot azért ki tudunk emelni: a Dacia nemzetközi gyorsvonatnak lett Budapest és Bécs közötti vonatrésze, amely remélhetőlegnem lesz olyan drágán igénybe vehető, mint az elmúlt évek során maga a vonat és a késő bukaresti vonatrészt sem várja be, hiszen a bukaresti kocsikat a Hortobágy vagy az Avaala is el tudja hozni később Bécsbe. Sajnos a „csatlakozásra nem vár” jel a Keleti pályaudvarhoz nem, de Ferencvároshoz és Kelenföldhöz odakerült. A pontos Daciával 8:10 körül már Bécsben lehetünk és 19:10 körülig ráérünk hazatérni.


A ZSSK is publikálta a jövő évi menetrendet


Pozsony | Szlovákia — A ZSSK is közzétette a jövő évi végleges vasúti menetrendet, ahogy ezekben a napokban így tesz majd a ČD és sok más vasúttársaság is, ha eddig még nem tették volna meg, hiszen e sorok megjelenése után egy hónappal már érvényben lesznek az új adatok. Az új menetrend a ZSSK honlapján böngészhető.


Peronmagasságról vitáznak


Potsdam | Németország – Vita kezd kibontakozni a szövetségi és a tartományi közlekedési minisztériumok között, ugyanis a tartományok az elmúlt években többnyire a sínkorona felett 55 centiméteres magasságot tekintették kívánatosnak, a szövetségi minisztérium viszont a jövőben csak a sínkorona felett 76 centiméteres magasságot kívánja pénzügyileg is támogatni. A hivatalos indoklás szerint így lenne biztosítható az akadálymentesség, viszont a tartományok a már elkezdett fejlesztések és futó pályázatok esetében is az alacsonyabb peronszintet favorizálják. Az érvek között szerepel, hogy a szomszédos országokban is általában az 55 centiméteres peronok a megszokottak. A tartományi miniszterek arra kérik a szövetségi minisztériumot, hogy a támogatásokat inkább az akadálymentességhez és ne egy adott peronmagassághoz kössék.


Láthatáron az egységes TramTrain?


Karsruhe | Németország – Az 1992-ben elindított Karlsruher Modell sikertörténete más városokban is követőkre talált, a hasonló rendszerek mindenhol megváltoztatták az utazási szokásokat. 25 év elteltével viszont már látszanak a problémák is, a legfontosabb pedig a hamarosan esedékes járműcsere. Jelenleg a kettős üzemre alkalmas járművek piacának mérete miatt az új járművek árai a nagyvasúti járművekével összevethetőek, ami gazdaságtalanná tehet egy kisebb üzemet. A Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) vezetésével VDV TramTrain néven munkacsoportot alapított az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), a Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), a Saarbahn Netz GmbH (Saarbrücken), a Kasseler Verkehrs Gesellschaft mbH, a Schiene Oberösterreich (Linz), az Erms-Neckar-Bahn (Bad Urach) és a Regionaltangente West (Frankfurt am Main). A tervek szerint egy év múlva bemutatnák azt a feltételfüzetet, ami alapján kisebb módosításokkal összesen 300 járműegységet rendelnének 2024-től kezdődő szállítással. A beszerzési és üzembeállítási költségeket azzal csökkentenék, hogy az Európai Unióban (elméletileg) csak egyszer kell egy járművet engedélyeztetni és ezt az engedélyt a nemzeti hatóságok kötelesek elfogadni – van egy tippünk, hogy itthon azért nem lenne ennyire egyszerű elfogadtatni az NFM Vasúti Hatósági Főosztály illetékeseivel.


Flixbus goes to Hollywood


Los Angeles | Amerikai Egyesült Államok – A hír címe nem csak egy gyenge poén, hanem hamarosan akár szó szerint is érthető. Az Európában igen jól hasító és néhány év alatt a kontinenst behálózó, egységes megjelenésű nemzetközi buszhálózatot összehozó német szolgáltató Amerikában terjeszkedik, ehhez pedig irodát nyitnak Los Angelesben. A cél hasonló az ideát már beválthoz: helyi buszos cégek járatait egységes megjelenéssel, egységes értékesítési felületen összefogva hálózatba szervezni és ezzel a kínálattal fajsúlyos szereplővé nőni. André Schwämmlein, a FlixBus alapítója és ügyvezető igazgatója elmondta: „Az Amerikai Egyesült Államok mobilitási piaca változóban van és komoly lehetőségeket rejt – a közösségi közlekedés és a fenntartható utazás egyre fontosabbá válik. A FlixBus szeretne az átalakuló piac része lenni, hogy az amerikai utasoknak is kedvező árú, környezetbarát közlekedési alternatívát nyújthasson.”
A fosszilis energiahordozókon alapuló buszos közlekedés, mint környezetbarát alternatíva toposzán jót mosolyogtunk, de pont az USA területén nem sántít annyira ez a marketinges patron - végül is a konkurenciát jelentő vonatok, repülők és buszok is szinte kivétel nélkül valamilyen kőolajszármazékot alakítanak mozgási energiává. Tény viszont, hogy a fiatalabb amerikai generáció sokkal nyitottabb a sharing economy és ennek egyfajta megfogalmazásaként is értelmezhető közösségi közlekedés iránt. Míg az amerikai álom hangaláfestése évtizedeken át a V8-as motorok bugyborékolása volt, a városi fiatalok egyre növekvő arányban képzelik el az életüket saját gépkocsi nélkül; ha a mostani trendek folytatódnak, a FlixBus-nak és más szolgáltatóknak bőven lehet keresnivalója az amerikai piacon. Itt érdemes megemlíteni, hogy a némileg eltérő üzleti modellel operáló MegaBus már jó ideje aktív az Államokban, és egyes viszonylatokon jól menő üzletet épített ki - többek között éppen Kaliforniában is.


Felújított villamos Düsseldorfban


Düsseldorf | Németország — Megérkezett Düsseldorfban az első felújított NF6-os villamosvasúti motorkocsi. A jármű felújítását a lipcsei HeiterBlick végezte, az üzemeltető Rheinbahnra már cask az ülések beszerelése és a főjavított villamoskocsi hatósági vizsgájának intézése maradt. A 2102-es számú kocsi elvileg már 2017 elején elkészült volna, ám a munkák némileg elhúzódtak és csak most pakolták le a trélerről a járművet. A kívül-belül megújult, amúgy húsz éves alacsonypadlós villamost többi társa is követi majd, ezzel szinte teljes egészében megújul a Rheinbahn járműparkja, egyedül a Stadtbahn-hálózaton közlekedő B80C sorozatú kocsik egy része nem esett át még alaposabb főjavításon.

A Rheinbahn megújult NF6-os motorkocsija éppen megérkezett Düsseldorfba
(fotó: Rheinbahn)


Német villamosokat vesz Łódź városa


Łódź | Lengyelország — Használt német villamoskocsikkal korszerűsíti flottáját a lengyelországi Łódź városa. A város a Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG, azaz a BOGESTRA flottájából vásárolt be: 32 darab háromrészes, alacsonypadlós NF6D típusú villamost szerztek be. A típusból negyvenkét darabot épített 1993-1994 során a DÜWAG a BOGESTRA számára kétriányítú kivitelben – hasonló kocsik dolgoznak Düsseldorfban is, a Rheinbahn épp most megújuló járművei egyirányúak és normál nyomtávolságúak – a BOGESTRA villamosai 1000 milliméteres nyomtávolsággal rendelkeznek. A bochumiak a Variobahnok 2016-tól szolgálatba álló harmadik szériájának köszönhetően tudnak megválni a régi kocsiktól. A lengyelországi forgalomba állítást megelőzően a kocsik fülkeklímát kapnak és a vezetőállás külön bejárati ajtóval is rendelkezik majd. A 32 villamoskocsit 3,2 millió euróért kapta meg az MPK Łódź.


NEWAG-mozdonyt vesz a PKP InterCity


Varsó | Lengyelország — A NEWAG szállíthat húsz új mozdonyt a PKP InterCity számára. A 160 km/h-s sebességre alkalmas, 3 kV-os egyenáramról üzemelő mozdonyokat 367,6 millió złotyért vette a PKP InterCity, további tíz gépre pedig opcióval rendelkezik, ezek ára 183,4 millió złoty. A tenderen a NEWAG mellett a PESA és CRRC Sifang is indult.


Vörös lesz a szlovák Vectron


Pozsony | Szlovákia — Vörös színben pompázik majd a ZSSK Vectronja. A gépeket a szlovák S Rail Leasetől bérli a ZSSK, a tíz jármű elsősorban a Pozsony–Kassa tengelyen váltja majd le a Gorillákat. A 383.1-es sorozatként besorolt mozdonyokat bérbeadó cég az osztrák Erste Bank leánycége, a gépek egy részét már decemberben szolgálatba állíthatja a szlovák vasút, a Siemens készletre gyártott mozdonyainak köszönhetően.

(forrás: Railtrans.sk)


Ilyen lesz a németországi cseh Vectron


Prága | Csehország — Eközben bemutatta a České Dráhy is, hogy milyen arcullattal rendelkeznek majd azok a Vectronok, amelyek a ČD bérletében közlekednek majd Prága, Berlin és Hamburg között. A mozdonybérletre azután volt szükség, hogy a sokadik nekifutásra sem kapták meg a hivatalos papírokat az eredetileg tervezett Škoda-mozdonyok a német hatóságoktól, azaz Drezdán túl nem közlekedhettek a vonatok élén.

(grafika: ČD)

A Vectronokkal viszont nem lehet ilyen gond, ezek rendelkzenek a megfelelő hatósági engedélyekkel. A 371-es sorozatú mozdonyokat a menetrendváltástól folyamatosan cserélik majd le a Vectronokra, ennek köszönheetően a nyári menetrendtől fogva a prágai EC-k Drezdában a korábbi majd negyedóra helyett csak 3 percet állnak majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

5 megjegyzés:

  1. Hogy lehet az, hogy Drezdába nem mehetnek a Skodák, de München és Nürnberg között viszont közlekedhetnek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy, hogy egyrészt odáig jellemzően 120 km/h a német oldalon a pályasebesség; másrészt erre vonatkozó államközi megállapodás van; harmadrészt pedig a 160 km/h feletti előírásokat nem teljesíti elvileg a 380-as a németek szerint, márpedig a vonatok 200-asok Drezda és Hamburg között.

      A bajor 102-esek némileg másak és nem is kaptak papírt 200-ra, az ingavonatok sebessége nem véletlenül maradt 189 km/h-ban maximálva, oda más előírások vonatkoznak.

      Törlés
    2. A németek kamu indokokkal támogatják a saját iparuk (Siemens) mozdony eladásait a gyengék (Skoda) blokkolása kárára. A csehek pedig pitiznek, hiszen egyrészt gazdaságilag nagyon függenek a teutonoktól, mint mi is, másrészt Svejkék velünk ellentétben egy harciatlan nép, még az EU bíróságra sem mernek elmenni. Mondjuk ha ugyanezt megpróbálnák eljátszani a németek az oroszokkal vagy a zsidókkal, azok válaszként olyan számítógépes vírust juttatnának a Vectronok vezérlésébe, hogy világraszóló frontális ütközés lenne a vége.

      Mo. számára levonandó tanulság az ügyben, hogy mozdonyt sem készen vásárolni méregdrágán, sem pedig saját fejleszteni nem szabad! Hazai mozdonygyárnál a V43 útját kell újra követni, 99% kész licencet kell venni neves nyugati gyártótól, így a vas hajlításának haszna nálunk marad és az interoperabilitást sem tudják letiltani, mert azzal a saját tervrajzukat hiteltelenítenék el a világpiacon. 200-250db gyártására már megérné újra magyar licenc-mozdonygyárat építeni és ez egyre sürgetőbb kérdés!

      Törlés
    3. Kiváló gondolat. Már az egyetemen zavart, hogy nem gyártunk járművet.

      Törlés
  2. Az nem rossz vétel: 32 tétel kétirányú ap villamos 1 milliárd forintért szinte ajándék, 22-23 évesen kábé fele élettartam még bennük lehet, ha bírják a lengyel pályát...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.