2018. 01. 26.

Hétvégi gyors – 2018. január 19-26.

Villanybusz-dömping: Solaris, Davos és Pozsony. RhB: keresztszülőket keresnek. Huszonöt Elefánt jön a ZSSK-hoz. Škoda-trolikat vesznek a románok. Hírösszefoglalónk.


Megérkezett BOB


Solingen | Németország – Bár már két hete leszállította a Solaris az első akkumulátoros trolibuszt (Batterie-Oberleitung-Bus=BOB) a legnagyobb német trolibuszüzemnek, hivatalosan csak most közöltek róla információkat. A Solaris és a Kiepe Elektrik technikusai most végzik el a végső beállításokat a prototípuson és a műszaki átvételnek is meg kell történnie az utcai tesztek előtt. Március végére további három kocsi érkezik, melyek az első akkumulátoros önjárással rendelkező járművek lesznek. Utasforgalomban a tervek szerint csak az év második felében találkozhatunk majd, addig részletes teszteknek vetik alá a kocsikat és a járművezetőket is ki kell képezni. Fő bevetési területük a most hagyományos dízelbusszal kiszolgált 695-ös vonal lesz, ahol kihasználhatóak a vezeték nélküli képességek.

Az első BOB a garázsban
(fotó: © Stadwerke Solingen GmbH)


Nevezzen, hogy utazzon!


Chur | Svájc – A Rhätische Bahn nevet keres a jövőre érkező motorvonatainak, amik a még sűrűbb követést teszik majd lehetővé a Klosters központú hálózatrészen. Az újabban hivatalosan Flügeltriebzug néven promotált járművek az ABe 4/16 sorozat átdolgozott verziójaként foghatók fel. A neveket február 11-ig online lehet ajánlani és a résztvevők közül öten kétfős utazást nyernek a Bernina Express első osztályán.


Akkumulátoros busszal a csúcstalálkozóra


Davos | Svájc – A héten tartották a Világgazdasági Fórumot, ahol a davosi 1-es vonalon egy elektromos busszal is utazhattak a szerencsések, mert az ABB által TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation, magyarul Trolibuszok Optimalizált Ellátó Rendszere) néven árult gyorstöltő-rendszer alpesi tesztjét végezték. A promóciós célokat is szolgáló rendszer egy éve működik Genfben és októberben Nantes is rendelt a HESS járműgyártóval közösen épített rendszerből.

Érdemes megfigyelni a hólánccal ellátott hajtott kerekeket
(fotó: © ABB AG)


Pozsonyi villanybuszok


Bratislava / Pozsony | Szlovákia – Nem csak a németek vagy éppen a svájciak kísérleteznek az elektromobilitással, hanem a szlovákok is. Északi szomszédainknál ezúttal Pozsonyban állítottak forgalomba négy elektromos autóbuszt. A DPB két SOR NS12 Electric típusú normál, 12 méteres; és két SOR EBN8 típusú midibuszt vett állományba. A közlekedési cég a két normál buszt az 53-ason, illetve a 43, 52, 65, 66, 80 és 94-es buszok vonalán próbálja ki. A kicsi kocsik a 27-es és a 151-es vonalakon szolgálnak január 26-ától. A járművek egy töltéssel körülbelül 160 kilométer megtételére alkalmasak, ezt és sok más, az elektromos buszok közlekedésével kapcsolatos tényezőt vizsgál a közlekedési cég. Az EU-s finanszírozásból vásárolt járművek közül a szóló kocsik 589 ezer; a midibuszok 488 ezer euróba kerülnek – darabonként. Összehasonlításképpen közölték, hogy a legutóbb beszerzett önjáró trolibuszok közül a szóló kocsik 404 ezer és 498 ezer euró közötti áron kerültek Pozsonyba, függően a felszereltségüktől, a csuklós trolibuszok pedig darabonként 562 ezer eurót kóstálnak, tehát az elektrobuszok nem szignifikánsan drágábbak a hagyományos trolibuszoknál. Az új kocsikról az imhd.sk oldalán látható bőséges galéria.


Elefánt-dömping


Bratislava / Pozsony | Szlovákia – A szlovák vasút számára újabb CityElefant-motorvonatokat szállíthat a Škoda a nemrégiben lezárult tender eredményeként. A tender huszonöt motorvonat beszerzéséről szólt, amelyért 160 millió eurót fizetne a ZSSK. A hírek szerint a Škoda a gyártásba, illetve a végszerelésbe bevonja a ŽOS Vrútky-t is.

Újabb Škoda-motorvonatokkal gyarapodik a ZSSK a közeljövőben
(fotó: Halász Péter)


Škoda-trolik Romániába


Galați | Románia – Tizennégy új Škoda 26Tr típusú trolibuszt rendelt mintegy 150 millió korona értékben a romániai Galați városa. A lengyel Solaris karosszériáiba kerülő cseh elektronika igen népszerű Kelet-Európában, ráadásul elég megbízhatónak is tűnnek a járművek, így nem csoda, hogy a román fél is e járművek mellett döntött, amikor a troliflotta megújításáról volt szó. A klimatizált trolibuszok önjáró üzemre is alkalmasak lesznek, szuperkondenzárotorok segítségével pedig csökkentik a hagyományos kocsikhoz képes az energiafogyasztásukat.
Škodának nem ez az első sikere Romániában, már több mint félszáz járművük üzemel Temesváron és Nagybányán.


Állítólag nagyon jó az ügyfélszolgálat


Budapest | Magyarország – Roppantmód elégedett és ezúttal is leginkább saját magával a MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálata. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által kiadott közlemény szerint egy ismeretlen felmérés keretében átlagosan 4,95 pontot kapott az ötös skálán a telefonos szekció, amely 2017-ben 530 ezer hívást kezelt. Állítólag nagyon jól dolgoznak az itteni munkatársak, ami bizonyára így is van, összességében azonban a MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálati tevékenysége csapnivaló, így a diadalittas közlemények helyett (jó, persze, tudjuk, választási kampány van...) talán Novák Csaba rendet is tehetne a saját portáján, hiszen tavaly január óta cseppet sem változott a helyzet, csak romlott tapasztalataink szerint.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.