2018. 05. 15.

Lengyel Metropol

A Budapest és Berlin között közlekedő Metropol EuroNight decemberi „beszántása” nem csak a MÁV-START saját utasainak fáj(t), hanem az osztrákokat is érzékenyen érintette, hiszen éppúgy megszűnt a Bécs és Berlin közötti éjszakai vonat. Ám most úgy néz ki, hogy feltámadhat az éjszakai gyorsvonat, csak éppen egy kicsit más formában.



A december óta érvényes 2017/2018-as menetrendből fájón hiányzik a Metropol EN berlini vonatrésze, ez mindenki számára világos. A MÁV-START a megszüntetéssel azonban nem csak a magyarokat, hanem az osztrákokat is kellemetlen helyzetbe hozta (akik persze nem felejtették el ezt illő hangnemben jelezni a menetrendi egyeztetéseken), hiszen a Bécs és Berlin közötti éjszakai vasúti kapcsolat is megszűnt. Korábban persze maga az ÖBB volt az, aki lemondott az akkor még Jena felé közlekedő Donau-Spree-Kurier közlekedtetéséről és a frissen újraindított Metropolra hordott rá, majd adta át a közvetlen kocsicsoportot a MÁV-START-nak egy év után. Most viszont a magyar partner kivonulásával keletkezett űrt saját maga szeretné (kénytelen?) betölteni a sikeresnek tűnő NightJet márkanéven futó járatokkal.
Az ÖBB ugyanis decembertől Bécs és Wrocław között indít majd új NightJet-járatot, ami visz majd berlini közvetlen kocsikat is. A lengyelországi célpontok meglehetősen népszerűek az utazók körében és a közúttal és a légiközlekedéssel még relatíve versenyképes ezeken a viszonylatokon a vasúti közlekedés. A NightJet-járat azonban nem csak a Bécs és Berlin közötti forgalom számára lesz előnyös, hanem a Berlin és a lengyel nagyváros közötti utazási lehetőségeket is bővíti: jelenleg csak egyetlen pár vonat, a hétvégéken közlekedő „Kulturzug” köti össze a német fővárost a lengyel várossal, ami persze a népszerűsége ellenére meglehetősen soványka kínálat.
A jelenlegi állás szerint az ÖBB-s járat Berlinből 18:40 körül indulna, Bécsbe pedig 6:50 körül érkezne; ellenkező irányban pedig 22:10-es indulást és 9:15 körüli érkezést terveznek a járatnak.

A Metropol EN az utolsó évadban: Drezda ezúttal kimaradhat a MÁV-START kínálatából az éjszakai vonatok kapcsán, kérdés, hogy így megéri-e majd a történet a magyar vasútnak?
(fotó: Halász Péter)

Információink szerint a MÁV-START is fontolgatja, hogy „rákapcsolódjon” erre az új járatra és újraindítsa a Budapest és Berlin közötti éjszakai járatot. Ám a dolog szépséghibája, hogy a forgalom komoly hányadát adó észak-csehországi csomópontok, valamint Drezda vonzáskörzete kimarad a célpontok közül, ez pedig komoly veszteség és megkérdőjelezi a járat rentabilitását. Cserében azonban nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az önálló, drezdai útirány üzemeltetési költségei rendkívül magasak, különösen a német szakasz pálya- és állomáshasználati díjai rúgnak igen magasra, emiatt szinte biztos, hogy önállóan nem közlekedik majd újra a Metropol.

Igény, az volna rá (?)

Bécs és Berlin között nem csak a közvetlen éjszakai, hanem a közvetlen nappali vonatra is van igény: jelen állás szerint a decemberi menetrendváltástól közvetlen ICE-pár áll majd forgalomba a két város között; mindkét irányban 10 óra körüli indulással és 18 óra körüli érkezéssel terveznek a vasutasok. Bár komoly buszos kínálat és kifejezetten élénk légiforgalom (az Austrian és az EasyJet összesen napi 15-17 járattal verseng, de a hírek szerint mások is felvehetik a kesztyűt) van a két németajkú főváros között, a vasútnak a közbenső állomásokkal és átszállási kapcsolatokkal együtt bőven lehet keresnivalója a piacon, akár az éjszakai szegmensben is. Kár, hogy az aranyporért mért menetvonalakkal a DB AG irányából nem támogatják a piacszerzést, hanem inkább a „már bevált”, saját maguk alatt ágat fűrészelős vasúti figurát játszatják. Az ÖBB a jelek szerint a lengyelek felé indul egy kis vígaszért, ám a fenti menetrenden érződik a kerülő és a minimum zűrös lengyel pályaállapotok közösen bevitt gyomrosa: a 18:40-es berlinin indulás kicsit korainak, míg a 9:15-ös érkezés sok szempontból későinek tűnik. Gondoljunk bele az üzleti utas szemszögéből, aki potenciálisan fizetne a hálókocsiért: Berlinből Bécsbe 21 óra körül is indul még repülő, ellenirányban pedig 8 órára már ki lehet érni - mindkét esetben a saját ágyában alszik az utas. A régi Metropolban ilyen szempontból még „volt anyag”, ezt az újat már nehezebb lesz eladni. Aki igazán árérzékeny, az pedig ilyen menetidőt bőven talál busszal is – a sima ülőhelyes kocsinál as sem sokkal rosszabb talán.
Érdekes a lengyel irány, azaz a Metropollal szimbiózisban élő Chopin EuroNight (vissza)fejlődése is. Az utolsó „békeévben” még Krakkóból is kiadós, 9-10 kocsis önálló szerelvény rajtolt, mostanra viszont a közvetlenebb katowicei irány elhalt, az egyesített Chopin némi kerülővel Krakkón át közlekedik Varsó és Bécs között – kicsit úgy, ahogy az új Metropol Wroclawon át. A vonatba viszont a PKP IC is sok kocsit ad, ezek színvonala pedig már hullámzó – a hálókocsikon például nagyon érződik már a kor. Az életképességet valószínűleg az adja, hogy autópálya hiányában a buszos cégek nem tudnak értelmes menetrendet adni, míg a légiközlekedésben az Austrian-LOT páros egy szövetségi rendszerbe tartozik (Star Alliance), más nem repült még rá az útvonalra, így szinte pofátlan árakkal és munkanap reggel is szinte üres gépekkel találkozik a légi utas. Remélhetőleg a lényegesen telítettebb berlini piacon legalább a NightJet járművek színvonalával tud egy kis pluszt nyújtani, ami vasútra tereli az utasokat.
A Chopin EN krakkói ága indulásra készen, még teljes díszben, 2017 szeptemberében
(fotó: Magyarics Zoltán)
Magyarics Zoltán

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Ha repülővel megyek ki Innotransra, vagy kinn kell nagyhátizsákot vennem, vagy odafelé is fizetnem 18-23 eurót a kb. üresért. A vonaton ez fel sem merül.

    VálaszTörlés
  2. Üzleti utas repül, nem ér rá 12 órát vonatozni.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.