2018. 09. 03.

Zónahatárokon vitáznak Berlinben

Berlinben egyre nagyobb problémát okoz az egyéni közlekedés, de a közösségi közlekedés tarifapolitikája jó 20 évvel van elmaradva. Megoldási ötletek vannak, csak a megvalósítás késik egyre rémisztőbb mértékben.





Az 1996-ban alapított és teljes mértékben 1999-re kiterjesztett közlekedési szövetség az elmúlt 10 évben ugyan kétszer váltott arculatot, de a tarifák manapság is az eredeti koncepció szerintiek. A Magyarország harmadának megfelelő területen Berlin és a nagyobb brandenburgi városok határain belül és közvetlen környezetében zónás, közöttük pedig a kerületek területén belül távolságalapú díjszabás van érvényben. Ezt a kettősséget tovább bonyolítja a zónás körzetekben alkalmazott három tarifaszinten elérhető egyszeri vagy többszöri használhatóságú jegyek halmaza.

A problémák a tartományi és megrendelőszervezeti vezetők számára is ismertek, ezért másfél éve az utasjogi szervezetet is bevonva egy munkacsoport dolgozik az új tarifarendszeren – eddig kimutatható eredmény nélkül. Pontosabban annyit sikerült elérni, hogy Berlin területén jövőre nem emelkednek majd a menetdíjak. Ezzel nem ért egyet Brandenburg, hiszen a koalíciós szerződésben az általános inflációval történő emelés szerepel. Viszont a koalíciós szerződés nem zárja ki a differenciált áremelést sem, tehát működhet a „vidéki” területek kívánsága a „városi” terület nélkül is.

Albrechtshof peronvége alatt húzódó Straße 339 még éppen Berlin, de az idősotthon már Brandenburg. Buszmegálló is van mindkét helyen, mégis más a díjszabási besorolása. (fotó: David L. / Foursquare)

Ezen a ponton érkezünk el oda, hogy valójában nem is teljesen a tarifapolitika a vita tárgya. A zónás tarifák miatt a városok külső részei (Berlin esetében ez a Ringbahn és a városhatár közötti gyűrű) és a közvetlen agglomeráció települései ellenérdekeltek a közlekedésszervezés tekintetében. Legjobb példa a Falkenseehez tartozó iparterület melletti Seegefeld és a városhatáron fekvő lakóterület melletti Albrechtshof állomások díjszabási hovatartozását firtató vita. A két állomás között mindössze 700 méter van, viszont csak óránként és irányonként két pár vonat áll meg ezeken a helyeken. Albrechtshof a Berlin B zónában fekszik és körülötte gyakorlatilag mindenhol lakóterület van. Seegefeld a Berlin C zónához tartozik és körülötte lenne hely akár nagyobb méretű P+R-nek is, de a használatához drágább jegye szükséges. Ebből adódóan a Berlinbe ingázók inkább a városhatáron belül váltanak autóról buszra vagy vasútra, a Falkenseebe ingázók – egy évtizede a városból kifelé ingázás már nem teljesen szokatlan – ugyanezt teszik fordított irányban. Az utak viszont nem ekkora forgalomra méretezettek, ezért rendszeresek a torlódások a városhatár körzetében is.

Szakértők szerint megoldás lehetne a probléma egy részére, ha Seegefeld bekerülne a B zónába és a „városi” jegy ide is érvényes lenne. Viszont 2008-ban a schönefeldi repülőtér állomása is elvesztette ezt a privilégiumát, tehát elég kicsi az esély egy ilyen változásra.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.