2018. 09. 07.

Hétvégi gyors – 2018. szeptember 1-7.

Közös erővel keresik az elhagyott dolgokat Berlinben. Utasterelési teszt Frankfurtban. Késik a Crossrail. Központi karbantartás a Ruhr-vidéken.


Karbantartócsarnokot avattak


Dortmund | Németország – A valaha volt Dortmund-Eving rendező-pályaudvar helyén építette föl a Siemens a Rhein-Ruhr-Express (RRX) karbantartóbázisát, melyet csütörtökön adtak át. A 82 Desiro HC típusú motorvonat 32 éves karbantartását 99 százalékos(!) rendelkezésre állással vállalta a gyártó, aki 75 dolgozót vett föl a feladatra. A területen 5,5 kilométer vágányzatot fektettek le, a beérkező szerelvények egy lézeres mérőrendszer felett haladnak el, ami a kerekek és tengelyek állapotát ellenőrzi. A korszerű technológiákkal kísérletezés jegyében egy ipari 3D-nyomtató is segíti majd a fenntartási munkákat, így helyettesíthetőek lesznek a raktárból hiányzó alkatrészek is.

Új vonathoz új karbantartóhely dukál. A járműveket a közlekedési szövetség tulajdonolja, de több vasúttársaság üzemelteti őket, ezért is praktikus a központi karbantartás.

Az AVI-nek (Automatic Vechicle Ispection) nevezett lézeres rendszer a kerekek és tengelyek állapotát ellenőrzi
(fotók: Siemens)


Közös helyen keresgélhetünk


Berlin | Németország – A BVG és az S-Bahn Berlin összevonta a talált tárgyakkal foglalkozó részlegeit, így az utasoknak csak egy helyen kell érdeklődniük az elvesztett tárgyaik után. Korábban csak a BVG évi 60-70 ezer tárgyat kezelt, amit díjmentesen adnak vissza a tulajdonosának. A korábbi telefonszámok és online lekérdező-felületek ugyan megmaradnak, de már a közös adatbázisban illetve raktárban keres(tet)hetünk. Az új helyszín a Warschauer Straße S-Bahn- és metróállomás közelében található, szerda kivételével munkanapokon nyitva is találjuk.


Utasirányítók a regionális vonatoknál


Frankfurt | Németország – Az S-Bahn-hálózatok (pl. München, Stuttgart és Frankfurt am Main) esetében szerzett tapasztalatokból levont következtetések nyomán a DB Regio a regionális vonatok esetében is kísérletezik a beszállítást segítő munkatársakkal. A 15 és 19 óra közötti időszakban 200 kiválasztott vonat esetében terelik majd az utasokat, hogy egyenletesen teljen meg a vonat. A tesztfázis három hónapig tart és az utasok véleményét is figyeli majd.

Vonatonként két irányító gondoskodik majd az utasok egyenletes eloszlásáról
(fotó: Chris Christes / RMV)


Dízelautóért kedvezményes bérletet


Düsseldorf | Németország – A Rheinbahn AG féláron adja a Düssledorfra érvényes Ticket1000 és Ticket2000 bérleteket, ha bemutatja a dízelüzemű autójának kivonásáról szóló igazolást. A kedvezmény környezetvédelmi osztálytól függetlenül érvényesíthető, ha legalább három hónapig tulajdonosként volt bejegyezve a bérletvásárló. A Rheinbahn két éven belül megújítja a teljes buszflottát és kizárólag Euro 6-os darabok dolgoznak majd a városban.


Késik a Crossrail


London | Nagy-Britannia – 2018 decemberéről előreláthatólag 2019 nyarára csúszik a Crossrail megnyitása, adta hírül a Metro Report International. A Crossrail augusztus 31-én tette bejelentése szerint a tesztüzem a kivitelezés csúszása miatt késve indul, ez pedig természetesen az utasforgalmi átadást is késlelteti. A Crossrail az elmúlt évtizedek egy legnagyobb beruházása a szigetországban, mely nem szűkölködik műszaki kihívásokban - a csúszás szinte bele van kódolva a projektbe. A nemrégiben Elizabeth Line névre keresztelt London alatti keleti-nyugati vasúti alagút első körben Paddington és a város keleti része között nyílik meg, a nyugati ág (Paddingtontól Reading felé) átadása csak 2019 őszére volt tervezve - minden bizonnyal ez is csúszik majd.
A hír háttereként érdemes felidézni, hogy a csúszásnak hála, jó eséllyel pont telibe fogják találni a Brexit kapcsán kibontakozó gazdasági átrendeződést. Visszaesést nem előlegeznénk meg, de az utazási szokásokra is komoly hatással lesz az, hogy London eddig felkapott üzleti negyedeiben (pl. Canary Wharf környéke) napjainkra a kivonuló, főleg pénzügyi cégek távozása miatt olcsóbb lett a bérleti díj, mint az eddig elérhető(bb) árúnak számító peremkerületekben. Jelentős átrendeződés várható tehát az ingázók utazási szokásaiban is - érdekes lesz megfigyelni, hogyan alakulnak majd a Crossrail forgalmi adatai az előrejelzésekhez képest.

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.