2018. 10. 04.

Felújításra érett nagysebességű vasutak

Az ICE-hálózat 1991-es elindulásához kapcsolódóan épültek meg az első nagysebességű vonalak Németországban, a pályák a folyamatos fenntartás ellenére is elhasználódtak. A felújításukat a következő négy évben végzi el a DB Netz AG, hogy továbbra is 200 km/h felett száguldhassanak a világosszürke motorvonatok.




Németország két legrégebbi nagysebességű fővonala közel 30 éve áll az utasok szolgálatában, ennyi idő pedig nem múlik el nyomtalanul. Az elkerülhetetlen felújítás során gyakorlatilag minden megújul, ami a felépítmény része: ágyazat, vágányok, energiaellátás, jelző- és biztosító berendezések. A pályák a jövőben is "csak" 280 km/h sebességre lesznek alkalmasak, de a technikai fejlődés elment mellettük.

A 2023-ig tartó program bőven okoz majd bosszúságot az utasoknak, hiszen 30-60 perccel hosszabb lesz az utazás a hagyományos vasútvonalakra terelt vonatok esetében, de a bérlettel és BahnCard100-zal utazók pénzbeli ellentételezést kapnak majd a 3-6 hónapig tartó munkálatok idejére.

A nagysebességű vonalak felújításának időbeli lefolyása (grafika: DB AG)

A kettő közül a kisebbik forgalmú a Würzburg–Hannover vonal, ahol évi 15,5 millió utas közlekedik. A 327 kilométer hosszú vonalon naponta átlagosan 110 személyszállító és 26 tehervonat halad, utóbbiak akár 160 km/h sebességgel is.

A Budapest–Záhony vonallal összevethető hosszúságú vonalat négyszer fél év alatt újítják föl (grafika: DB AG)

Morschen település mellett a Fulda patakot keresztező 1450 méter hosszú völgyhíd a maga korában kiemelkedő mérnöki teljesítmény volt és még ma is kedvelt fotóhely. (fotó: Georg Wagner / DB AG)

99 kilométeres hossza ellenére 24 milliós utasforgalmat bonyolít a Baden-Württemberg tartományt el sem hagyó szakasz, ahol naponta 185 személyszállító és 24 tehervonat bonyolítja a forgalmat.

A Stuttgart és a Rajna-Majna-terület közötti vonal itthon a Cegléd–Szeged szakaszhoz mérhető hosszú, de sokkal fontosabb kapcsolat: gyakorlatilag Svájc és Franciaország déli része felé erre közlekedik minden távolsági vonat (grafika: DB AG)

A Rajna völgyét és Stuttgartot összekapcsoló vonalon mindenféle német és francia nagysebességű motorvonat megfordul (fotó: Georg Wagner / DB AG)

A Hannover–Würzburg vonalra 640, a Stuttgart–Mannheim vonalra 185 millió eurót fordít a DB AG. Az utasok informálását már most megkezdték, de folyamatosan tájékoztatnak majd és a menetrendeket is jó előre közzéteszik.


Adorján Péter

4 megjegyzés:

  1. A híres-neves FŐMTERV-ben nem pontosan 160-at tervezni: az ostoba szigetüzem volt a vasúti irodavezető szerint. Ebből semmit nem értett meg ott kb. senki: http://itf.hu/

    Mindeközben a németajkúak sebességi térképe tarka, ahogy a menetrendi pókok megkívánják, úgy épül, se lassabbra, se gyorsabbra: https://www.openrailwaymap.org/

    VálaszTörlés
  2. Kedves @Adorján Péter,
    Azt kérlek meg tudnád osztani, hogy pontosan mely tehervonatok közlekedhetnek 160km/h-val? Sajnos Google nem a barátom, fórumokon találtam csak relevánt információt, de azok több, mint 10 évre visszamenőleg nyilatkoztak, nem aktuálisak.
    Köszönöm,
    Dénes

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/2017/10/29/nemetorszag_leggyorsabb_tehervonatai

      Törlés
  3. Köszönöm Zsolt a cikket, érdekes valóban. És hogy nem tálaltam, csak régre mutató adatokat, ez a cikk is alátámasztja. Lényegében, azt a néhány csomópont közti vonalat kivéve nincs érdemi nagyobb sebességű teherfuvarozás vasúton. Én ezt olvasom ki belőle.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.