2018. 10. 12.

Hétvégi gyors – 2018. október 6-12.

Újabb villanybuszok Münchenben. Sheffield és Párizs is villamost épít. Több jogot biztosítana az EU az utasoknak. Hírösszefoglalónk.


München villanybuszokat vesz


München | Németország – A müncheni MVG két csuklós és négy szóló, elektromos hajtású autóbuszt állít forgalomba a közeljövőben. A szóló kocsik 2019-ben, a csuklósok pedig 2020-ban érkeznek majd meg a bajor fővárosba. A szóló kocsikat az EBUSCO szállítja, a csuklósokat pedig az EvoBus. A tervek szerint belátható időn belül negyven darabosra növelik a müncheni e-busz-flottát, tekintve, hogy a szóló kocsikból 16, a csuklósokból pedig 8 darabra vonatkozó opciót is kikötöttek. A teljes töltöttség mellett a kocsik a napi forgalomban 280 kilométert kell, hogy kibírjanak az MVG követelményrendszere szerint. A kocsik utasterének klimatizálását pedig speciális, kis energiafogyasztású klímaberendezésekkel oldják meg.

Az EvoBustól rendelt csuklós villanybuszok látványterve

A szóló, az EBUSCO által szállított kocsik látványterve
(forrás: SWM / MVG)

A mostani beszerzés mellett az MVG és az MAN között korábban megkötött fejlesztési partneri megállapodás is érvényben van. Az MVG célja, hogy a jövőben akár teljes egészében elektromos hajtású járművek szolgálják a városi közlekedést.


Sheffield: Indul a tram-train


Sheffield | Egyesült Királyság – Október 25-re tűzték ki a Sheffield-Rotherham tram-train vonal megnyitását az utasforgalom számára. Az első körben óránként három vonatpárral nyitó szolgáltatást még 2009-ben jelentették be, majd a támogatási szerződés 2012-es aláírása után eredetileg 2015-ben tervezték átadni. Időközben a költségek is elszaladtak - 18,7 millió helyett végül 75,1 millió fontba került a vonal kialakítása. A Sheffield Supertram meglévő hálózatához kapcsolódó vonal városközi szakasza egy, az országos vasúthálózat részét képező és eddig csak teherszállításra használt vonalon fut, melyet a villamos többi szakaszához illeszkedve 750 V egyenárammal villamosítottak. A vonalra 7 Stadler (ex-Vossloh) CityLink villamost szereztek be, melyek nagyvasúti számozás szerint a 399-es sorozatjelet kapták, és képesek 25 kV/50 Hz felsővezetéki feszültségről is üzemelni - bár erre jelen állás szerint nincs szükség. A nagyvasúti szakaszon a pályafenntartó az országos pályavasút, a Network Rail lesz, az üzemeltető a városi villamoshálózatot is üzemeltető Stagecoach Supertram, míg a szolgáltatás megrendelője a South Yorkshire Passenger Transport Executive.
A nehezen induló projekt jelentősége, hogy ez lesz a brit hálózaton az első tram-train rendszer, melynek tapasztalatai alapján döntenek majd a jövőben a további hasonló villamos-vasút összekötésekről. Ennek megfelelően a mostani átadás egy két éves tesztüzemre szól, melynek során elemzik majd a forgalmi adatokat, műszaki tapasztalatokat és az utasok részéről érkező visszajelzéseket.


Tram-train Párizsban is


Párizs | Franciaország – Megkezdődött a Párizs környéki T13 „expressz tram-train” építése, első körben a Versailles-ban létesítendő járműtelep kialakításával. A T13 kiépítésének első, 18,8 kilométeres, 11 állomásos szakasza a párizsi körvasút egy jelenleg használaton kívüli szakaszának bevonásával köti össze Saint-Cyr RER-állomást és Noisy-le-Roi elővárost, majd továbbhalad Saint-Germain állomásig egy ma is személyforgalomban használt vonalon. Innen 4 kilométeres új építésű szakaszon éri majd el Saint-Germain-en-Laye elővárost, ahol a már meglévő RER-állomáshoz (az A vonal egyik végállomása) csatlakozik. A teljes vonal összesen öt RER és elővárosi vasútvonalhoz (Transilien) csatlakozik majd, külső körgyűrűt képezve Párizs nyugati elővárosaiban. A tervek szerint 2021-es átadást követően napi 21000 utas veszi majd igénybe a T13 járatait, a Poissy–Achères hosszabbítás megépítését követően pedig ez 40000-re nőhet. A projekt tervezett költségvetése 306 millió euro, melyet a párizsi régió, Yvelines megye önkormányzata és kisebb részben a francia kormány áll majd. A vonalon az Alstom Citadis Dualis tram-train járművei közlekednek majd.


Több jogot az utasnak!


Strasbourg | Franciaország – Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi bizottságának javaslata szerint a jövőben minden személyszállító vonaton kötelező lesz a kerékpárszállítás biztosítása. Ezen felül az átalány-kártérítés esetében most meglévő vis maior esetekben is fizetnie kell majd a vasúttársaságnak, amennyiben az utasnak a kártérítési igényt kiváltó eseménykor érvényes jegye volt. A készülő szabályozás szerint a több szállító szolgáltatásaira érvényes – praktikusan átszállásos vagy nemzetközi utazások – jegy esetében bármelyik részes félnél kezdeményezhető lesz kártérítés.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.