2018. 10. 26.

Hétvégi gyors – 2018. október 20-26.

Tesztüzemben a texasi FLIRT. Nagyvárad aradi villamosokat vásárol. Finn bevándorlók Schöneichében. Újjáépül az eltüzelt pálya. Hírösszefoglalónk október végéhez.


Tesztüzem a TEXRail repülőtéri vonalán


Fort Worth, Texas | Amerikai Egyesült Államok – Megkezdődtek az első próbamenetek a TEXRail Fort Worth városa és Dallas-Fort Worth nemzetközi repülőtér között (IATA-kódja DFW) a Stadler FLIRT négyrészes dízelmotorkocsijaival, adta hírül a Metro Report International. A rendelésről még 2015-ben számoltunk be, míg az első fizikailag is elkészült jármű bemutatásáról is már egy jó éve adtunk hírt. A projekt valóban csúszásban van, hiszen eredetileg 2018 szeptemberi átadást terveztek - ez a legújabb hírek szerint „2018 végén - 2019 elején” esedékes. Mindenesetre a most folyó próbaüzem a helyszín miatt biztosan összetettebb a szokásosnál, az elmúlt hetekben például azt kellett megvizsgálni, hogy milyen hatással van a repülőtér radarrendszerére a sok-sok tonnányi mozgó fém a repülőtér tövében. Ezt követően a teljes, 43 kilométeres vonalon esedékes próbaüzem következik - a mostani tervek szerint ez decemberig tart majd.
Az új repülőtéri összeköttetés több szempontból is újdonság. Texas nem éppen a közösségi közlekedés hazája, ám Dallas felől már van repülőtéri kötött pályás összeköttetés, a DART light rail vonatai közlekednek ide - most pedig a repülőtér másik névadó nagyvárosa is kötött pályás kapcsolatot kap. Ez volt az első olyan járműtender a Stadler számára, melyen a szövetségi finanszírozás miatt már 60%-os amerikai hozzáadott értéket kellett felmutatni, melyet a gyártó egy Salt Lake City közelében bérelt üzem segítségével tudott elérni (a kocsiszekrények és forgóvázak még Svájcból érkeztek). Így végső soron ezek az első „Made in USA” FLIRT-szerelvények.


Vákuumban hasít az Astra a román villamospiacon


Arad | Románia – Az eddig inkább aradi Astra Vagoane Călători erőre kapott a helyi villamospiacon: október 19-én aláírták a szerződést 10 Imperio villamos szállítására Nagyváraddal, további 10 járműre szóló opcióval együtt. A 26-28 méteres hosszúságú járműveket 2019 októbere és 2020 decembere között kell leszállítani, az üzlet értéke első körban 89 millió lej. Ezzel párhuzamosan fut egy 170 milliós üzlet Kolozsvárral, 22 járműre. És hogy a gyártón és járművön kívül mi a közös még a két beszerzésben? Mindkét tenderen egyedüli indulóként nyert „meglepetésre” az Astra. Hogy ezt hogyan érték el, az maradjon az érintettek titka, mindenesetre az iparági források szerint felkészül Craiova, Ploiești, Botoșani, Iași, Brăila és Bukarest, hiszen ezek a városok is enyhén szólva ütött-kopott villamosparkkal operálnak, mely szinte kiált egy kis hazai vérfrissítésért. Az Imperio-program egyébként némi Csipkerózsika-álomból látszik feltámadni, hiszen a Siemens Combinoján alapuló járművet először 2011-ben gyártotta az Astra, a helyi közlekedési vállalat számára, majd 2012-ben láthattuk egy másik kivitelben az InnoTranson. Azóta többnyire csend, viszont közben megritkulni látszanak a konkurensek - Kolozsvárra korábban a PESA szállított villamost, de a jelek szerint a mostani tendereken már közel sincs könyöklés.


Helsinki villamosok Schöneichében


Schöneiche bei Berlin | Németország – Mint már korábban beszámoltunk róla, két villamost vásárolt a Škoda érdekeltségébe került finn Transtechtől a Schöneiche-Rüdersdorfer Strassenbahn, az SRS. A Berlin melletti 88-as viszonylatot üzemeltető szolgáltató a minap írta alá a két Škoda ForCity Smart Artic vásárlásáról szóló egyezséget és az első járművet szolgálatba is állították. A Helsinkiből érkezett kocsik megszerezték ugyanis a szükséges engedélyeket, így az alacsonypadlós villamosok akadálytalanul közlekedhetnek az 1000 milliméteres nyomtávolságú vonalon. Az SRS így igyekszik kiváltani az 1960-as évekből származó és az újraegyesítés után nyugatról vett DÜWAG-okat.

(fotó: Škoda Transportation)

A kocsik egyirányúak és részben alacsonypadlósak. Tekintve, hogy Helsinki számára építették őket, így a szélsőséges időjárási körülmények között is megbízhatóan üzemelnek. A 2013-as évjáratú kocsikat azért adta el a HKL, mert némileg eltérőek voltak a 2016-tól szállított sorozattól, így fenntartásuk nehézkessé vált; az SRS-nél viszont a két nullszériás kocsi új helyre talált. A napi forgalomban így az indulások nagy része alacsonypadlós járművel lesz kiadva, hiszen e kocsik mellett két cottbusi eredetű, alacsonypadlós középrészes KT4DNF típusú villamos is közlekedik a vonalon.
Németországban Chemnitz és a Rhein-Neckar-Bahn mellett az SRS lesz a harmadik üzemeltető, amely a Škoda villamosaira voksolt.


Novembertől újranyitnak


Frankfurt am Main | Magyarország – November 18-tól újra használható lesz az ICE 511 tűzesetében megsérült szakasz is, így újra két vágányon, a menetrend szerinti ütemben közlekedhetnek majd a vonatok. A Drehscheibe fórumában található képek szerint jelentős károkat szenvedett a felépítmény, amit 60 méter hosszban kell a déli és 14 méter hosszban észak felé teljesen újraépíteni. A feladat nem egyszerű, mivel az úgynevezett Feste Fahrbahn (~szilárd pálya) esetében egy betonlemezre vannak leerősítve a sínek és a tervezéskor nem számoltak ilyen eseményekkel. A rövidebb szakaszt október 20-ra kijavították, ott óránként és irányonként 2 ICE közlekedik, a nagyobb feladatot jelentő másik vágányt viszont még építik.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Vajon Szegeden lenne-e esélye az Astrának? Ott se volt jelentkező a 4-es vonali tenderre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ördög tudja. Egyfelől ez egy politikai kérdés ("román villamos, nem magyar??"), másfelől pedig eléggé megritkultak a kisszériás-feltörekvő gyártók, akik lehajoltak az ilyesmiért (pl. PESA). Szóval ha nagy a kín és a Stadlert nem tudják rávenni még egy Metelitsa-benevezésre sem, akkor minden lehetséges. :D

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.