2018. 10. 25.

Új időszámítás az osztrák árufuvarozásban: teljes üzemben a wolfurti konténerterminál

A elmúlt hét péntekjén adták át Wolfurtban az ÖBB kibővített konténerterminálját, mely a tervek szerint komoly lökést adhat Vorarlberg exportorientált gazdaságának. A szokásos részleteken (új daruzható vágányok, 3500 konténer tárolására alkalmas terület) túl ezúttal a környezetvédelem és fenntarthatóság is kitüntetett szerepet kapott a tervezés során - részletek a hajtás után.



Október 19-én az ÖBB, valamint a tartományi és helyi elöljárók jelenlétében ünnepélyesen átadták a jelentősen kibővített konténerterminált Wolfurtban. A beruházás során megnégyszerezték a létesítmény tárolókapacitását, így már 1700 konténer fér el a közvetlenül daruzható területen, míg 3500 további egység egy különálló területen tárolható; az alapterület ezzel párhuzamosan 72000 négyzetméterről 106000 négyzetméterre nőtt. Az átépítés során teljesen átalakították a vágányhálózatot, négy darab, 750 méteres daruzható vágányt (a daruzható hossz 600 méter) alakítva ki - fontos szempontként a vágányokra a fővonalról közvetlenül járhatnak be a szerelvények, nincs szükség tolatási mozgásra a terminálon belül. A két darab 20 méter magas, 350 tonnás konténerdaru (nem mellesleg a világszinten is piacvezetőnek számító vorarlbergi Künz termékei) kezelőinek munkáját fejlett automatika segíti, mely automatikusan szabályozza a konténerek eresztési sebességét a célpozíciótól mért távolságnak megfelelően. A konténervagonok terminálhoz közeli tárolásához négy, 1200 méter hosszú vágányt alakítottak ki. Az átépítést követően a létesítmény kapacitása évi 190000 konténer lett - ez mintegy háromszoros növekedés a 2017-es 64000 konténeres forgalomhoz képest.
A kor elvárásainak megfelelően 460 méteres zajvédő fallal védik a bővítés miatt érintett lakóövezetet. A társadalmi kapcsolatokra is komoly hangsúlyt fektettek, a beruházás főbb fázisait részletesen kommunikálták Wolfurt és Lauterach lakossága felé, valamint a terminált igénybe vevő kamionosokat is folyamatosan tájékoztatták a változásokról. A környezetvédelem is hangsúlyt kapott, az új épületeket a fenntarthatósági elvek mentén építették - újrahasznosított betont, fát és környezetkímélő szigetelőanyagokat használtak fel. A létesítmény energiaellátásáról geotermikus és napelemes rendszer gondoskodik, a zajvédő falakon túl a daruk kialakítása is zajcsökkentett, a világítótestek pedig rovarkímélő LED-technológiát alkalmaznak.

Jól fest a kibővített kombiterminál esti fényben is

A wolfurti terminál átépítése egyébként 2014 decemberében kezdődött, és a teherforgalom fenntartása mellett, három fázisban történt. A breuházást az osztrák Közlekedési, Infrastruktúra és Technológia Minisztérium 60 millió euroval támogatta, míg Európai Uniós forrásokat a tervezési fázisban vettek igénybe. Markus Wallner tartományi vezető beszédében kiemelte, hogy a terminál az elmúlt évtized egyik legfontosabb infrastruktúra-fejlesztése, és komoly versenyelőnyt jelent az exportorientált Vorarlberg számára. Az elpufogtatott frázisokból kihámozva a lényeg: a földrajzilag viszonylag körbezárt Vorarlberg árui hamar és a készítés (vagy felhasználás) helyéhez közel vonatra kerülnek (vagy arról le), így stabilabb, nagyobb kapacitású szállítási útvonalhoz jut a tartomány.



A múlt pénteki átadó képekben - még egy 40 lábas konténert is feliratoztak az alkalomra
(fotók: ÖBB)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.