2019. 02. 05.

Fogynak az emeletesek

Szép csendben nekiállt a BVG a korosodó emeletesek lecserélésének. Egyelőre még csak a forgalomból kivonásoknál tartanak, de jövőre érkeznek a brit szigetről az újak.






Berlinben legalább annyira a városképhez tartozik az emeletes autóbusz, mint Budapestéhez a Ganz villamos. Viszont a hagyománytisztelet mellett racionális döntéseket is meghoznak és a valaha 416 darab MAN Lion's City DD-ből (gyári kódja A39) egyre kevesebb mehet ki az utcára. A 2004 és 2010 között szolgálatba állított széria a BVG nevezéktanában a DL (Doppeldecker, Lang) jelölést kapta.

A típust gyakorlatilag a BVG kérésére fejlesztette ki az MAN, mert az ezredfordulón még mindig bőven közlekedett a '80-as években beszerzett MAN SD 202 (BVG D) típusból, de a vázak az időközben elvégzett felújítás ellenére sem voltak már a legjobb állapotban. Az 1995-ben beszerzett MAN–Wagon Union koprodukcióban készült MAN ND 202 (A14, BVG DN) csavarozott alumíniumprofilokból készült járműváza sem bizonyult a legjobb választásnak. Ez a nem túl jónak mondható alapállapot cselekvésre késztette a BVG akkori vezetőségét és az MAN is hajlandó volt kifejleszteni egy teljesen új és sikeresnek mondható típust.

2015 júniusának végén teljesen szokványos jelenség volt a 2004-ben gyártott prototípus (B-V 3099, MAN A39 0001, BVG DL04) megjelenése a városnéző 100-as és 200-as vonalakon, idén január közepe óta viszont a további sorsát várja. Képünkön a Hertzallee végállomásról fordul ki az Alexanderplatz felé.

A prototípus után 2005-ben, 2007-ben, 2008-ban és 2009-ben rendeltek 103, 103, 105 és 104 darabot. Természetesen ezeket a rendelési éveket a BVG-féle típuskódolásban is viszontlátjuk. A DL05 széria 79 darabját és a DL07 széria 51 darabját Lichtenberg és Indira-Gandhi-Straße telephelyeken komplettírozták, hogy munkát adjanak a munkatársaknak (ugyanilyen megfontolások vezették a BKV-t a Modulo buszok esetében is - a szerk.), de a DL08 és DL 09 szériák esetében már belátták, hogy a gyártó gyorsabban tudja a kulcsrakész buszokat szállítani.

A híres 218-as vonalon nem csak a Traditionsbus e.V. minden nap kiadott nosztalgiabusza miatt érdemes megfordulni. A nyári félévben és különösen hétvégén általában emeletes buszok közlekednek a vonalon. A B-V 3222 rendszámot viselő darab (MAN A39 0107, BVG DL07) 2016 áprilisában került lencsevégre a ZOB (Központi Autóbusz-állomás) előtt. Tavaly június óta rendszám hiányában már nem vesz részt a napi forgalomban.

Műszakilag többnyire egységesek a szériák, az első széria még MAN D2866 típusú 310 lóerős motorral, a későbbiek viszont a tapasztalatoknak megfelelően már a 320 lóerős D2066 típusúval készültek. A korábbiak még az Euro IV, az újabbak pedig az Euro V vagy EEV környezetvédelmi normát teljesítik. A DL07 és DL08 széria 2014-2015 folyamán a HJS által szállított SCR-szűrőrendszer beépítésével képessé vált az EEV norma teljesítésére.

A B-V 3270 rendszámot viselő (MAN A39 0155, BVG DL07) példány 2015-ben már a BVG jelenlegi reklámkampányának megfelelő reklámfelirattal közlekedett (Szerintünk: Mégis a mérettől függ.) Tavaly július végén ebben a formában búcsúzott a napi szolgálattól. Képünk a Hardenbergplatzon készült, ahonnét beszállítás után a híres-hírhedt M46-os vonalra indult.

A sorozat első forgalomból kivont példánya a 3132 azonosítójú (MAN A39 0033, DL05) példány volt, ami 2016. január másodikán az N20-as viszonylaton közlekedve a felső ablaktörlőmotor zárlata miatt teljesen kiégett. A 3126 azonosítójú példány (MAN A39 0027, DL05) 2018. május 31-én az X33-as viszonylaton közlekedett, amikor a reggeli csúcsban a motorterében tűz keletkezett, emiatt került leállításra. Egyik esetben sem sérültek meg az utasok vagy a járművezetők. Jelenleg még 377 darabot számlál a flotta, a leállított darabokat minden szériában találunk, hiszen a hajtáslánc elemei folyamatosan mennek tönkre a feszített napi üzem hatására és az MAN üzletpolitikája miatt egyre nehezebb pótolni az alkatrészeket.

Hivatalosan ugyan még nincs kivonva, gyakorlatilag viszont 2009 december óta nagyon keveset mozog. A második prototípusként elkészült busz (B-V 3101, MAN A39 0002, BVG DL05) a közlekedési nevelés jegyében BVG Bus-Schule néven ténykedik.
(fotók: Adorján Péter)

Az A39-es kódú platform nem csak a BVG-nél lett sikeres.
  • hat példányt (MAN A39 0208-0209, 0211-0213, 0215) vett a Transport publics de la région Lausannoise (tl)
  • a 0210 gyári számú darab eredetileg a Bayerischer Rundfunk (BR) számára épült, mint stúdióbusz
  • a 0214 gyári számot az Egyesült Arab Emirátusokba szállították, de Neoplan Centroliner DD néven
  • a 0273, 0275, 0446 és 0447 gyári számok a Liechtenstein Bus-Anstalt (LBA) számára készültek, a két korábbi eredetileg a BVG-nek készült volna
  • a 0427-0441 gyári számú darabok Porto közlekedését szolgálják 2011 májusa óta
  • az Egyesült Arab Emirátusok részére 400 darab Neoplan Centroliner DD épült D2066 (Euro IV, 350 lóerő) motorral és 4,50 méteres magassággal
  • Szingapúr számára kifejlesztésre került az A95 kódú alvázkészlet, mely a helyi Gemilang által gyártott jobbkormányos és 12 méteres emeletes buszok alapját képezi

Adorján Péter

1 megjegyzés:

  1. Sajna amiken az újabb kijelző van, azokból este már nemigen lehet kilátni a fenti első sorban, annyira vakít a fénye.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.