2018. 10. 24.

Brit emeletest vesz Berlin

A brit Alexander Dennis szállíthatja a BVG új emeletes autóbuszait. A közlekedési cég már évek óta keresi az MAN Lion's City DD-k utódait és meg is találta azokat a szigetországi gyártó termékének személyében.


A BVG az igényeire szabott Dennis Enviro emeletes buszokat, az Enviro 500-as típust rendelte meg a cégtől. A háromajtós, 13,8 méter hosszú, háromtengelyes autóbusz két lépcsővel rendelkezik és összesen 80 ülőhelyet kínál az utasoknak. A BVG közlése alapján az első kocsik tesztjelleggel már 2020-ban forgalomba állhatnak és a velük szerzett tapasztalatok alapján szükség szerint még alakítanak az első körben hetven darabos szérián. Ezen kívül további kétszáz kocsi rendelését is kilátásba helyezte a BVG és összesen 430 jármű vásárlására vonatkozó keretszerződést kötöttek. A buszbeszerzésre 220 millió euró áll rendelkezésre.

A 13,8 méter hosszú kocsik három ajtósak lesznek, éppúgy, mint az elődnek számító MAN Lion's City DD-k

A BVG jelenleg mintegy másfélezer autóbuszt üzemeltet, éves szinten 441 millió utast szállítanak. A flotta majd harmada, több mint négyszáz kocsi emeletes autóbusz, azok minden előnyével és hátrányával. Ráadásul Európában ez a legnagyobb ilyen jellegű buszokból álló flotta, máshol nem találni ilyen mennyiségben üzemelő városi emeletes buszt a kontinentális Európában.
A BVG szerint a hatalmas kocsik a cég és a város jelképei, a sárga járművek önmagukban is turistalátványosságnak számítanak, így a jövőben is szeretnének ilyen járműveket üzemeltetni – idézi a sajtóközlemény a közlekedési cég első emberét, Dr. Sigrid Evelyn Nikuttát. A mostani beszerzés azonban némileg ellentmond annak a törekvésnek, ami szerint 2030-ra a BVG szeretne teljesen elektromos üzemre váltani, hiszen a mostani buszok is dízelmotorosak, igaz, a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási követelményeknek is megfelelnek majd a járművek.

A dízelmotoros kocsik a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási feltételeket is teljesítik

A BVG jelenleg egyetlen Dennis Enviro autóbuszt üzemeltet, de a cég világszerte mintegy 17 ezer emeletes buszt adott már el, igaz, jobbára a volt brit gyarmati területeken és befolyási övezetben.
Az emeletes buszok kapcsán azonban sokszor felmerül: a városi közlekedésben a nagykapacitású járművek bevetése erősen kétes értékű: a néhány megállóra utazó vagy éppen terjedelmes csomaggal, babakocsival, kerekesszékkel járműre szálló utasok nem mennek fel az emeletre, ezen túl pedig az utascserét is lassítja az emeletre való felkapaszkodás vagy az onnan való lejövetel. Berlinben nem ritka a látvány, amikor az emelet szinte üres, míg a „földszinten” igen komoly zsúfoltság tapasztalható. Ám az emeletes buszok használata alapvetően nyugat-berlini örökség: a város nyugati felében az 1990-es évek elejéig nem volt jellemző a csuklós buszok üzemeltetése, itt a Büssing, később pedig az MAN emeletes járművei domináltak az alapvetően hosszú, kifutó vonalakkal operáló buszhálózaton. A csuklós autóbusz az újraegyesítésig alapvetően kelet-berlini és NDK-s sajátosság volt, ezen a területen a magyar Ikarusok domináltak.

(grafika: Alexander Dennis)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. (Mondjuk amióta a sárga fényű sávkijelző helyett egy nagy és vakító fehér fényű monitor van fenn az emeleten elöl, azokon a kocsikon már nem olyan az élmény.)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.