2019. 03. 18.

Központi buszpályaudvart kap Bécs

Régi adósságot teljesít az osztrák főváros: egy múltheti kommüniké szerint 5 év múlva nyit majd az új központi távolsági/nemzetközi autóbusz-pályaudvar – ám nem éppen közel a vasúti közlekedési csomóponthoz, a Hauptbahnhofhoz, hanem attól jóval távolabb.



Az osztrák fővárosban évente mintegy 200 ezer távolsági autóbusz fordul meg, összesen ötmillió utassal; a Flixbus és a Regiojet német és cseh útirányokat kiszolgáló járatai mellett erős a forgalom a Balkán felé is, a jugoszláv utódállamok szinte mindegyikéből sok busz közlekedik Bécsbe. Jelenleg a nemzetközi buszok fele az Erdberg metróállomásnál lévő, egyébként vállalhatatlan és erősen balkáni állapotokkal bíró „parasztelosztón” (buszpályaudvarnak nevezni elég komoly eufemizmus lenne) végállomásozik, a kicsivel szerencsésebb 20 százaléknak a Stadion Centernél van a végállomása, míg a maradék a Hauptbahnhofnál, vagy valamilyen „sufnivégállomáson” (például véletlenszerű Praterstern környéki útmenti parkolók) áll meg.

A főleg a FlixBus partnerei által használt erdbergi buszállomás a Südosttangente (A23) Knoten Prater nevű kereszteződése alatt található, mint valamiféle USA-beli elővárosi állomás

A buszállomásra a mosón keresztül vagy mellette lehet bejutni, majd a peron nélküli kocsiállásokon lehet elvégezni az utascserét
(fotók: Adorján Péter)

A korábbi Südbahnhof, illetve mostani Hauptbahnhof környéke évtizedek óta a bosnyák Bici Com buszainak állandó feltalálási helye. A 2013-ban és 2014-ben készült képeken még a jelenlegi előtti állapotú Südtiroler Platz látható. A PolskiBus 2017/2018 fordulója óta a FlixBus hálózatába integrálódott, a tavalyi karácsonyi szezon óta pedig Budapestről is elérhető ez a célállomás.
(fotók: Szundi Szabolcs)

A fentiekből is kiviláglik: legfőbb ideje Bécsben valamiféle vállalható, színvonalas buszpályaudvar megépítésének. Az új terminál egyébként a Stadion Center közelében, a Ferry-Dusika-Stadion mellett lesz, azaz az U2 metróval megközelíthető helyszín bővítését választották a meglévő végállomások közül. A szolgáltatók és a környéken lakók bevonásával tervezendő 16.500 négyzetméteres létesítmény a repülőterekhez hasonló környezetet kíván majd teremteni az utasoknak: földszintjén pénztárak, várók, kávézók és üzletek kapnak helyet, a buszok pedig az alagsorból indulnak majd, 36 kocsiállásról. A helyszínválasztás során fő szempont volt, hogy a buszok keveset fussanak a belvárosi utakon, ezért a Handelskai felől közvetlen eljutást biztosítanak majd az érkező buszok számára. A helyszíni digitális jegyvásárlás mellett a felfutóban lévő autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások is helyet kapnak az állomás körül.

A terv szerint a térszint alatt alakítják ki az új buszállomást

Az utasok az Engerthstraße vonala alatt várhatják majd a buszokat
(fotók: Stadt Wien / PID)

Az elmúlt 5 évben folyamatosan és erősen nőtt a távolsági buszokkal utazók száma, tavaly évi 200.000 járat 5 millió utast mozgatott meg. Jelenleg szinte mindegyik európai főváros elérhető Bécsből, a távolsági busz pedig főképp a fiatalok és az alacsonyabb jövedelműek körében népszerű utazási forma. A tervezés, a kivitelezés és az üzemeltetés a Wien Holding által valósul meg és a tervek szerint az állomáshasználati díjak az üzemeltetési költségeket fedezik majd.

Hírháttérként annyit emelnénk ki ehelyütt, hogy a helyszínválasztás teljesen érthető a várost átszelő A23-as autópálya közelsége és a meglévő metrókapcsolat miatt, sőt, a környéken a buszok parkolása is viszonylag megoldható. Annyiban viszont sajnálatos ez a megoldás, hogy nincs vasúti kapcsolat - jó lett volna valamiféle integráció a néhány éve átadott főpályaudvarral, viszont ennek elvetése is érthető. Egyrészt a környéken nem lenne megoldott a buszok parkolása, másrészt a mindig zsúfolt bevezető utakon (Gürtel, Triester Strasse) történne a megközelítés, ami semmilyen szempontból sem előnyös.

Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Szundi Szabolcs

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.