2019. 05. 21.

Akár 95 új emeletes motorvonat az ÖBB-nek

Az osztrák vasút az elöregedő emeletes flottája leváltására írt ki tendert, aminek értelmében a nyertes opciósan akár 95, különböző hosszúságú emeletes motorvonatot szállíthat majd. Ez lesz az ÖBB utolsó nagy lépése az elmúlt években zajló teljes flottamegújításban.




Az ÖBB a jelenlegi, 325 kocsiból (253 középkocsiból és 73 vezérlőből) álló emeletes, a köznyelvben csak Wieselként emlegetett flottáját tervezi teljesen lecserélni, sőt bővíteni is. A fent említett szám nagyjából 50 ötrészes szerelvény kiállítására elég, azonban a 2019. május 19-én közzétett európai tender szerint összesen 95 új emeletes motorvonatot vásárolna az Osztrák Szövetségi Vasút. A Talentek és a Desirók cityjetesítésének kezdetekor még arról volt szó, hogy az emeletes vonatok is hasonló felújítást kapnak, amivel még 10-15 évig üzemben tartják őket, de ez a projekt időközben nem nagyon haladt vagy kezdődött el egyáltalán, úgy tűnik mégis inkább új szerelvényeket vásárolnak.

Ma már ugyan itt is egyre több vonatot adnak a Desiro ML Cityjetek, de még mindig klasszikus bevetési területe a Wieseleknek a régi Westbahnon Bécs és St.Pölten között közlekedő REX-vonatok

A kiírás 30 darab négykocsis (kb. 105 méter hosszú), 5 darab ötkocsis (kb. 135 méter hosszú) és 60 darab hatkocsis (kb. 160 méter hosszú) szerelvényről szól. Az 5 darab ötkocsis vonat valószínűleg a CAT, azaz a bécsi reptér és a belváros között közlekedő expresszvonatokat üzemeltető ÖBB-leányvállalat számára készül. A többi, négy- és hatkocsis szerelvény a jelenlegi mozdonyos ingavonatok leváltására és az emeletes vonatok bevetési területének bővítésére is elég lesz. Jelenleg ezek a vonatok a Bécs-környéki, főként Regionalexpress vonalakon közlekednek, illetve néhány szerelvény a vorarlbergi S-Bahnon, de ez utóbbiak a Talent 3-asok érkezésével könnyen kiszorulhatnak a nyugati tartományból.

A Bécs és a cseh határon fekvő České Velenice között húzódó Franz-Josefs-Bahnon még a MÁV mozdonyainak is van dolga az ÖBB emeletes vonataival. Nekik is új bevetési területet kell majd keresni a kilométer-kiegyenlítéshez, bár ez a mozdonyos vonatok eltűnésével egyre nehezebb lesz
(a külön nem jelölt fotókat a szerző készítette)

A motorvonatoknak legalább 160 km/órás sebességet kell elérniük, de az ÖBB a 200 km/órás legnagyobb sebességet sem zárja ki. További részét képezi a szerződésnek a szerelvények élethosszig tartó karbantartása, illetve a későbbi, középkocsikkal való bővítése vagy akár a hatkocsis vonatok lerövidítése is. A tenderre a pályázatokat 2019. május 31-ig várják, míg az első vonatoknak már 2020. januárjában meg kell érkezniük, az utolsóknak pedig 2024-ig.

Az ÖBB eddigi tendereinek győzteseit ismerve és elnézve a specifikációkat illetve a rövid szállítási határidőt logikusan a Siemens Desiro HC és a Bombardier Twindexx platform vonatai jöhetnek szóba, illetve esetleg az ÖBB-nél újoncként a Stadler a KISS-szel.

A szomszédos Németországban már néhány éve közlekednek a Bombardier Twindexx motorvonatai. Vajon nemsokára megtudjuk, hogy néz ki egy ilyen szerelvény a Cityjet dizájnnal? Vagy mégis a Desiro HC kerül ki győztesként?
(fotó: Adorján Péter)
További érdekes részlet, hogy ha forrásaink igazak, a nem is olyan rég megszellőztetett üzlet a Westbahn KISS szerelvényeinek megvételéről idő közben elhalni látszik, az ÖBB inkább a fenti tenderrel szeretne egy egységes flottát kialakítani. Arról, hogy így mi lesz a sorsa a Westbahn motorvonatainak, hogy ezzel a másik esélyes Deutsche Bahn veheti-e át az emeletes szerelvényeket, arról egyelőre nincs információnk. 

Berky Dénes

7 megjegyzés:

  1. Beszerezhetne néhány emeletes a Stop a Posta Bhv-k és halbik helyére.
    A Westbahnos Kissek is jöhetnek IC+ helyett, majd átmatricázzuk Ostbahnra :)

    VálaszTörlés
  2. Na akkor itt a remek lehetőség a MÁV-nak használt kocsik vásárlására! Hátha eltűnnek a Bhv-k...

    VálaszTörlés
  3. Kérdés, hogy van-e olyan gyártó, akinek van ekkora szabad kapacitása az elkövetkező 5 évben.

    VálaszTörlés
  4. Itt a remek lehetőség, hogy a hazai vasúton szolgáltatási szintet emeljen ezekkel a kocsikkal a MÁV-START. A 100-as és 30-as vonalakra kellene a távolsági forgalomban sebes- és gyorsvonatokra. Állapotuk jó, van rajta légkondicionáló, kocsinként 1 db zárt rendszerű WC és vizuális utastájékoztató. Kb. 100+20 db kontingens kellene. Viszlát By 20-17, Bhv 20-07, Bo 20-37 és koros társaik. És akkor az elővárosi FLIRT-nek nem kellene távolságiban járnia.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindig az álmodozás az élet megrontója :))

      Törlés
    2. Mindig az álmodozás az élet megrontója :))

      Törlés
    3. Azért ezek sem távolságira vannak kitalálva

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.