2019. 07. 25.

Még nem költözik a kocsiszín

Egyelőre marad minden a régi helyén Heidelberg belvárosában, pedig az rnv számára már most sem optimális a múlt évezredben épült telephely infrastruktúrája.





Népszavazást tartottak Heidelbergben, hogy a tavaly decemberben elfogadott városi rendeletnek megfelelően elköltöztessék-e a Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) heidelbergi kocsiszínjét. A vita egy a városba bevezető gyorsforgalmi út és a nagyvasút közé ékelődött zöldfelületről szól immár hónapok óta.

A vitát az robbantotta ki, hogy az rnv heidelbergi kocsiszínje kapacitáshatáron dolgozik, jelenleg 33 villamos van ide állomásítva, de a jövőben a menetrendi kínálat miatt 46-ra lesz szükség. A csarnokok kapuit már most sem lehet bezárni, a járműveket üzemszünetben kénytelenek a szabadban tárolni, a tolatási mozgások gyakorlatilag egész nap folyamatosak, többször a közúti forgalmat is akadályozzák. Az 1902-ben épült telephely egyszerűen nem tud megbirkózni a mai követelményekkel. A költözés több, mint 25 éve napirenden van, de végleges döntés még nincs. A 2021-ben üzembe állítani tervezett RNT2020 (Škoda ForCity Smart) típus miatt pedig jól jönne a végleges döntés.

Optimális megoldásnak az 5-ös villamos (ex-OEG-vonal) és a B37-es főút közötti terület számít, mivel a hálózatba jól integrálható és gyakorlatilag szabadon beépíthető. A tervek szerint egy kombinált, villamosok és autóbuszok tárolására és fenntartására alkalmas telephelyet alakítanának ki. Tavaly december 20-án a városi tanács rendeletileg meg is erősítette ezt az elképzelést, de a lakosság irányából nem mindenki támogatja az elképzelést. Szerintük az alternatív helyszínek optimálisabbak lennének – tény, hogy kevesen szeretnének egy kocsiszínt a szomszédjuknak –, de azok üzemi szempontból rosszabbak. Az egyik favorizált alternatíva a Kirchheim és Pfaffengrund kerületek közötti régi katonai repülőtér lenne, de oda üzemi vágányokat kellene kiépíteni, ami szinte csak költséggel járna a jövőben. A Zöldek a szintén errefelé található hulladékhasznosító melletti területet látják optimálisnak, ami ugyan rövidebb üzemi kapcsolatot jelentene, de oda kijutni szinte csak személyautóval vagy autóbusszal lehetne, utóbbi viszont nem jár erre menetrendszerűen.

Jobb alul a főpályaudvar, tőle északra a mostani kocsiszín.
Az új kocsiszín a zöldfelület egy részének helyére került volna
(térkép: OpenStreetMap)

A Bündnis für Bürgerentscheid Klimaschutz Heidelberg nevű polgári kör tagjai kiharcoltak egy népszavazást, melyet múlt vasárnap tartottak. A hivatalos adatok szerint a 20 százalékos érvényességi küszöböt nem sikerült elérni, de a leadott szavazatok 57,1 százaléka (19.019 érvényes szavazat) az építkezés ellen érkezett. A városházán viszont a 7 CDU-s és 7 SPD-s képviselő továbbra is a Große Ochsenkopf beépítését támogatja, a 16 zöldpárti pedig az Ottersheimer Weg melletti megoldást. Bár a népszavazás eredménye nem kötelező érvényű, mindenki érdeklődéssel figyeli az eseményeket.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.