2019. 08. 02.

Hétvégi gyors – 2019. július 27.-augusztus 2.

EffiShuntereket vesz a ČD. Jövőre különleges útvonalra kerül a Metropolitan. Újragondolt telebusz. Berlinben a villamosvágányok között is rendnek kell lennie. Hírösszefoglalónk.


Újabb EffiShunter-ek a ČD Cargonak


Česká Třebová | Csehország – A CZ Loko bemutatta a cseh állami teherszállításra szakosodott vasúttársaság, a ČD Cargo legújabb mozdonyát. A valaha 742.322 pályaszámot viselő mozdonyból a főkeret és a forgóvázak maradtak meg. Az új motor a Caterpillar-tól érkezik: az 1000 kW teljesítményű 3508C típus került beépítésre, míg a generátort a Siemens szállította, aminek segítségével a mozdony új legnagyobb sebessége 100 km/h lesz.

A ČD Cargonak készült EffiShunter 1000-es a Czech Raildays keretei között

A 742.71-es sorozatot elsősorban tolató- és könnyű fővonali szolgálatra kívánja alkalmazni a leendő üzemeltető vasúttársaság, utóbbi miatt ETCS is kerül a mozdonyokba a Bombardier által. Természetesen a mozdonyok segédberendezései is megújultak, így élőben akár a fűtőházban is láthatják a jármű műszerei által mért érteket, ezzel felkészülve a karbantartási műveletekre. A gyártó CZ Loko vállalta, hogy a főbb alkatrészeket 24 órán belül eljuttatja a meghibásodott mozdonyokhoz.
Az első, 742.711 pályaszámú mozdony České Budějovice környékén keresendő a közeljövőben, a széria további járművei nagyjából havonta 1-2 példányban kerülnek elő a Česká Třebová-i mozdonygyárból.


Vágányzár Brnotól északra


Brno | Csehország – 2020 márciusában kezdődik a Křižanov és Sklené nad Oslavou között a 250-es vasútvonal felújítása Csehországban. A Brnoból Havlíčkův Brodon át Prágába közlekedő gyorsvonatok menetrendje mindenképpen módosul, mert ezen a 7 kilométer hosszú szakaszon csak az egyik vágány lesz használható az átépítés alatt. A decemberig tartó vágányzár során a két állomás is megújul, az akadálymentesítésen és a pálya javításán túl cserélik a felsővezetéket és a biztosítóberendezést is.

Budapestre tartó Metropolitan EC érkezik Brno-Židenice állomásra 2019 tavaszán. Itt még Česká Třebová felől jött a vonat, hamarosan azonban ez egy ideig nem így lesz, visszatérnek a nemzetközi gyorsok a „régi” fővonalra

Az SŽDC közlése alapján az átépítésre azért is van szükség mert 2021 szeptemberében indul a Brno és Česka Třebová közötti vasútvonal rekonstrukciója, ami az első néhány hónapban még csak az egyik vágány kizárásával, majd decembertől teljes, mindkét vágányra kiterjedő vágányzárral újul meg a Svitava völgyében található vasúti pálya. Ez érinteni fogja a Budapest és Prága között közlekedő Metropolitan EuroCity vonatokat is, amelyek a felújítás ideje alatt szintén Havlíčkův Brodon át közelítik meg a cseh fővárost.


Telebusz, kicsit másként


Schulzendorf / Zeuthen | Németország – Hétfőtől új minibuszos szolgáltatást nyújt a BVG a Brandenburg tartományban fekvő Schulzendorf teljes és Zeuthen egy részén minibuszokkal BerlKönigBC néven. A szolgáltatással Rudow metróállomásra juthatunk el, igénybevételéhez egy applikáció letöltése és rövid regisztráció szükséges, a kötelező helybiztosítás díja 0,50 €, melyet az eltárolt bankkártyánkkal egyenlíthetünk ki. Az utazáshoz szükséges még egy BC vagy ABC zónára érvényes alapjegy, amit a járművezető ellenőriz és akár papíron, akár virtuálisan is rendelkezhetünk vele. A rendszer használata az utazásmegosztó BerlKöniggel azonos, taxiszerű szolgáltatással azonos, legfeljebb 30 percre előre jelezhető az utazási igény. A Mercedes-Benz Sprinter alapú minibuszokat a Taxi Innung állítja forgalomba.


Rendnek kell lennie!


Berlin | Németország – Berlinben a híres-hírhedt Bernauer Straße vonalát követi az M10-es villamos, amit most a Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark és a főpályaudvar között buszok pótolnak augusztus 12-ig. Okként a Berliner Wasserbetriebe (BWB, Berlini Vízművek) záportározójának építését nevezte meg a BVG. A földalatti záportározó a közkedvelt Mauerpark alatt található, de a villamos szélső vezetésű vágányát két éve a beruházás kezdetekor némileg áthelyezték az út közepe felé és most ezt alakítják vissza az eredeti állapotra. Ahogy Petra Nelken, a BVG szóvivője fogalmazott, a vágányok helyzete a területrendezési tervekben pontosan meghatározásra került, attól eltérni nem lehet, ezért kell most az egyébként az utasok számára sem érzékelhető, de ideiglenesnek szánt eltérést megszüntetni. A vágányok áthelyezését tehát nem a BVG, hanem a BWB fizeti és a záportározó 20 millió eurós költségvetésében szerepel. A Mauerpark zöldfelületeinek helyreállítását októberben kezdik majd, amint az utolsó munkálatokkal is elkészülnek a területen.


Gyermek a sínek között


Frankfurt am Main | Magyarország – Az éppen bejáró ICE elé lökött egy férfi egy kisgyermeket és az édesanyját a forgalmas frankfurti pályaudvaron július 29-én, hétfőn napközben. Az édesanya megmenekült, azonban a kisgyermek elhunyt a gázolás következtében. A tettes megpróbált egy harmadik embert is a vonat elé lökni, de az nem sikerült neki. A menekülő férfit a járókelők leteperték és elfogták menekülés közben, majd átadták a rendőrségnek. A Szövetségi Rendőrség (Bundespolizei) tájékoztatása szerint a tettes egy negyven esztendős férfi, aki Eritrea állampolgára. A hírek szerint nem ismerte egymást a tettes és az elkövető, tehát jó eséllyel nem családi viszályról van szó.


A tartományi közmédia, a Hessicher Rundfunk közlése szerint a hatóságok és a mentők is nagy erőkkel, hamar a helyszínre értek. Több szemtanút orvosi segítségben kellett részesíteni, mert a történtek hatására sokkot kaptak. A Bundespolizei, amely a vasúti területeket is felügyeli, nyomoz az ügyben. A szövetségi belügyminiszter Horst Seehofer megszakította szabadságát és tájékoztatást kért a rendőri szervektől az ügyben. A miniszter mielőbbi eredményeket és hatékony nyomozást vár a hatóságoktól.
Fontos kiemelni, hogy a fejállomásra bejáró vonatok a német utasításrendszer szerint nem közlekednek nagy sebességgel, jellemzően legkésőbb a peronok elejétől a csonkavágányokra való bejáráskor érvényes sebességkorlátozás, azaz 30 km/h-s sebességhatár van érvényben. Egy nagysebességű motorvonat, amely légfék mellett villamosfékkel (bár ennek hatékonysága kis sebességnél elenyésző) és mágneses sínfékkel is el van látva, gyorsfékezéssel relatíve hamar megállítható – ennek ellenére senkit sem biztatunk arra, hogy a bejáró vonat elé lépjen, pláne lökjön bárki mást.

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.