2020. 02. 10.

Újabb nyugat-európai rendelés a Talgónak, ezúttal Dániából

A DB után az északi szomszéd DSB is a spanyol gyártó mellett tette le a voksát a személykocsis szerelvényekre kiírt tender eredményhirdetésekor. A Talgók a hamarosan beinduló, de a Fehmarnbelt alatti alagút megnyitásakor kiteljesedő, új Koppenhága-Hamburg közvetlen vonatokat fogják járni, két Siemens Vectron közötti szendvicsben.



A spanyol Talgo az elmúlt időben mintha ismét emelkedne fel az európai piacon is, hiszen elsőként szinte pont egy évvel ezelőtt hallottunk a Deutsche Bahn által kiírt tender eredményéről, amit szintén a Talgo vitt el. Az okokat valószínűleg nem kell olyan mélyen keresni, jelenleg a Talgo az egyetlen nagy vasúti járműgyártó, akinek van a kínálatában kiforrott, alacsonypadlós, hagyományos(nak nevezhető) mozdony által húzni való személykocsija. Persze a Talgo a maga egyedi kialakításával nem hagyományos személykocsi, de itt használjuk ezt a kifejezést inkább arra, hogy nem egy motorvonatról van szó. A DB a szerelvények egyik végére vezérlőkocsit is rendelt, azok ingavonati üzemben fognak közlekedni első körben Berlin és Amszterdam között.

A DSB koncepciója ettől annyiban tér el, hogy ők is mozdonyos vonatot szerettek volna, amihez a Vectronokat már meg is rendelték, azonban a dánok nem rendeltek vezérlőkocsit, a szerelvények mindkét végére mozdonyt terveznek csatolni. Most, hogy már a személykocsik mibenléte is ismert, jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy vajon mi értelme van ennek az egésznek, hiszen a Talgókat bontani, erősíteni sem lehet, hiszen egy szorosan kapcsolt egységszerelvényről van szó. Az egyetlen előnye ennek a koncepciónak, hogy ha csak egy mozdony romlik el, akkor azt le lehet cseréni, de a szerelvény maga üzemben maradhat, ellentétben a ma divatos motorvonatokkal ellentétben. Ezen túl viszont üzemeltetési szempontból nehezen indokolható a dánok választása.

A Talgo látványtervén persze sok újat nem lehet felfedezni, a spanyol gyártó járművei szokatlan formáját már ismerősként köszöntjük, de az új DSB dizájn is jól áll neki

Utasszempontból viszont biztos, hogy jó döntés a Talgo, hiszen a kialakításából kifolyólag alacsony belépési szinttel rendelkezik, tágas, jó futású és ahogy a dánokat ismerjük a belső berendezéssel sem lesz gond, a jelenleg közlekedő gumiorrú IC3-as szerelvények az európai vasút egyik legkényelmesebb székeivel rendelkeznek. Sajnos azonaban DSB-től mára megszokottan a vonatokban mindössze ital- és snackautomaták lesznek, az étkezőkocsi ezúttal is kimarad.

A szerződésben foglaltak szerint a Talgo első körben nyolc, összesen 440 ülőhellyel rendelkező szerelvényt fog szállítani, továbbá 16 évnyi alkatrészellátást is biztosítanak. Egy opció keretében a DSB pedig további szerelvényeket, de akár a meglévők erősítésére különálló kocsikat is rendelhet a későbbiekben.

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.