2020-04-01

Hétköznapi gyors – 2020. április 1.

Kiránduló Fecskék. Kormányablak+ Szolnokról. Együttműködnek a cseh és a szlovák állami vasúttársaságok és koronavírusirtózik a MÁV-csoport. Hírösszefoglalónk.


Talent helyett Fecske


Győr | Magyarország – A MÁV-START Zrt. és az ÖBB Personenverkehr megállapodása alapján a jövőben a Talent-motorvonatok helyett szükség szerint „posta-Bhv-kból” álló szerelvények közlekednek majd az Euregio-vonatokban. A szerkesztőségünk birtokába jutott fordaterv szerint a Győr és Bruck an der Leitha közötti vonatok egy részében jelenhet meg a 4 darab 20-05-ös kocsiból és két TRAXX-ból álló szerelvény. A rövid fordulóidő és a korlátozott osztrák állomási kapacitások miatt van szükség a két mozdonyra, amelyek közül a hátsó mindig hidegen közlekedik majd. A vonatkísérő személyzetet, mivel ilyen vonatokra Ausztriában kell vonatkísérő, a GYSEV-től bérli a teljes útvonalra a MÁV-START. A különleges szerelvény várhatóan húsvét után jelenhet meg Győrben.

A jó gyorsítóképességét – ami a V43-on szocializálódott középvezetésnek meglepő csak – immár egy hónapja kamatoztatja az S50 és Z50 jelű vonatokban, magasabb rangú járatokra is kerül belőlük
(fotó: Adorján Péter)


Indul a mobilizált Kormányablak+


Szolnok | Magyarország – A vészhelyzetre tekintettel új szegmenssel bővítik az eddig csak közúton közlekedő mobilizált kormányablak programot. A MÁV és Magyarország önhatalmú kormánya megállapodást kötött egy vasúti kocsi, egész pontosan egy Bz pótkocsi átalakításáról, hogy a koronavírus miatt elrendelt kijárási tilalom idejében se kelljen messzire mennünk az ügyintézéshez. A póthoz természetesen motorkocsi is jár, amely páros következő hetekben minden nap két vasútállomást keres fel. A Bz-re természetesen az univerzális bevethetősége miatt esett a választás, így minden magyarországi vonalon közlekedhet a Kormányablak+ névre keresztelt vonat. A pontos menetrendje egyelőre nem ismert, de valószínűleg az olyan településekkel fognak kezdeni, ahol egyébként nincs ügyfélszolgálati pont. A kocsi belsejét a MÁV szolnoki főműhelyében a kormányablakok jól ismert, kellemesen ingerszegény, szürkéskék hangulatának pontos másolatára alakítják át, még egy közepesen ingerült biztonsági őrt is találtak már, aki a kormányablakot felkereső ügyfelek helyett hajlandó megnyomni a sorszámhúzó gombját is, ha szépen kérik, nehogy ily módon is továbbterjedjen a vírus. A Kormányablak+-ban mindent lehet majd intézni, amit egy hagyományos kormányablakban is, viszont a dokumentumok helyi átvételére nincs lehetőség, ezek minden esetben postai úton érkeznek majd.


Bürokráciacsökkentés a cseh és a szlovák vasúttársaságnál


Prága, Pozsony | Csehszlovákia – A versenyképesség és az átláthatóság jegyében Csehország és Szlovákia nemzeti vasúttársasága 18 év után ismét egy cégbe olvad. Az utóbbi tíz évben rengeteg magán vasúttársaság lepte el az országok területét: egész hálózatot alakított ki az Arriva Kelet-Morvaországban, évről-évre terjeszkedik a GW Train Regio, több vonalon is megjelent a Länderbahn, a RegioJet pedig Děčín-től [Gyécsény] és Komárno-ig [Révkomárom], Chomutov-tól [Bohémkomótos] Košice-ig [Kassa] már szinte tarthatatlan módon elburjánzott, ezért is született meg a döntés az egyesülésről. A České Dráhy (ČD) és a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a jövőben Československé Dráhy (ČSD) néven folytatja. A két cégnél fennálló pályaszámbeli anomáliák hamarosan rendezésre kerülnek, a viteldíjak pedig cseh koronában és euróban feltüntetésre kerülnek. Az intézkedéstől a két ország közötti utazások számának növekedését, a rendelkezésre álló eszközök jobb felhasználását, valamint a két külön helyett egy közös vezetőség fenntartása okán a hatékonyabb működést várják.



Kisiklott, leomlott, kigyulladt – #napicsehek 1. sablon


Prága | Csehország – Ismét egy Škoda 15T típusú villamost ért baleset Prágában. Az érintett jármű a _____________________ felé közlekedett a ____ vonalon, amikor a Moldva folyó felett ________________________ és ennek következtében ______________________. A dolgot súlyosbítja a helyszín, ugyanis a ______________________ híddal kapcsolatban korábban már statikai problémák is felmerültek és a jelen eset sem javít a helyzeten, így akár teljes vágányzár is következhet. A korábbiakkal ellentétben megállapításra került, hogy ez nem a ______________________ és a ___________________________ kapcsolatos gyártási és méretezési hibák miatt következett be, hanem _________________________. A balesetben szerencsére személyi sérülés nem történt.


A Stadlertől szerez be villamosokat __________


Bármely 100.000 főnél nagyobb város | Németország – Mint sok más német villamoshálózaton, így mostanra __________ban is küzdenek a 80-as évek végén, 90-es évek elején beszerzett első generációs alacsonypadlós villamosok fenntartásával, ezért 17 darab villamoskocsira írtak ki tendert még tavaly ősszel. Most megvan a nyertes, ami ezúttal is a svájci Stadler lett a Varionabahn helyi igényeknek megfelelően módosított változatával. Az első kocsinak a szerződés szerint 2023-ban kell megérkeznie __________ba. A kiírás értelmében a svájci gyártó 15 évre a karbantartást és az alkatrész utánpótlást is megnyerte.


Végleg kivonják a Békapofákat


Prága | Csehország – Megírtuk már itt, itt, itt, itt és itt; de mostmár tényleg.


Folyamatos a teljes járműpark napi szintű fertőtlenítése


Budapest | Magyarország – Ma reggelig már 5274 alkalommal végeztek permetezős fertőtlenítést. Az elővárosi járműveket követően országos szintre terjesztették ki a rendszert, így mától a jelenleg üzemben lévő 1814 járművet – személykocsikat és a motorvonatokat is – napi szinten fertőtlenítik.
A zárófertőtlenítés baktérium-, vírus- és gombaellenes fertőtlenítést jelent, amely után minden kórokozó elpusztul a járműveken. A három budapesti fejpályaudvar mellett az országban összesen 39 helyen tudják elvégezni a kocsik teljes fertőtlenítését. Az országos lefedettségű rendszer kialakításának köszönhetően mától a teljes járműpark napi szintű fertőtlenítése biztosított.
A kocsik magas szintű fertőtlenítésén túl, március 16. hétfőtől kezdődően, fokozatosan a legnagyobb forgalmú budapesti és vidéki pályaudvarokon, megállóhelyeken is biztosítják a kézfertőtlenítő lehetőséget az utazóközönségnek is. A vasúttársaság a pályaudvarokat, üzemi területeket is vírusellenes takarítószerekkel takarítja.

KÉPaláírás
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.