2018. 08. 10.

Hétvégi gyors – 2018. augusztus 4-10.

Köln új villamosokat vesz. A ČD étkezőkocsikat újít fel és tényleg elbúcsúzik az utolsó Békapofa. Kánikulai karcsúsított hírösszefoglalónk.


Új villamosok Kölnnek


Köln | Németország – A Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) új járművek beszerzésére írt ki pályázatot a korosodó – 1995 és 1999 között épült – alacsonypadlós K4000-es széria helyére. Az összesen 126 új járműegység kétféle formában kerül megrendelésre: NF6 néven 27,5-30 méter hosszú, kétirányú és NF12 néven műhelyben felezhető egységekből érkezhet 2022 elején két-két prototípus a Rajna-parti városba. Hannover (TW 2000/2500) és Frankfurt am Main (U5-25/U5-50) hálózatain napi szinten alkalmazott három egységes vonathossz ezzel a megoldással kerül be a kölni hálózatra. A sorozatérett példányokat 2023 közepétől kéthetes ritmusban kell szállítania a nyertes pályázónak. A járműveknek a BOStrab és az EBO követelményeinek is meg kell felelniük, hiszen adott esetben a Bonnba vezető 16-os és 18-as vonalakra – melyek részben nagyvasútnak számítanak – is kerülhetnek. A Hannover és Frankfurt am Main hálózatairól már ismert három egységes vonathossz szállítási szerződés időtartamát 10 évben határozta meg a megrendelő. A megrendelés 25 NF6 és 22 NF12 egységre szóló opciót is tartalmaz.


Étkezőkocsikat újít fel a ČD


Prága | Csehország – Háromféle étkezőkocsi-típust újít fel a České Dráhy a közeljövőben. A WRmee816-os, az WRmee814-es és az ARmpee832-es sorozatú járművek új, részben (első osztályú) ülőhelyes, bisztrórészes kocsikká válnak, legalábbis a három típus összesen 27 képviselője.
Az ARmpee832 soorzatú kocsik nagy részéhez hasonlóan az elsőosztályú utastér asztalokkal és megfelelő ülésekkel lesz ellátva, így az üzemeltető döntése alapján étteremként vagy utastérként működhet a kocsi egy része, míg a másik felében a felújított Pendolino-motorvonatokból ismerős bisztrót alakítanak majd ki a ČD tervei szerint. Egyelőre a sem a projekt céldátuma, sem a kivitelező nem ismert, de az látszik, hogy a csehek – ellentétben a magyarokkal – komolyan a szívükön viselik a fedélzeti gasztronómia kérdését.


Békapofák: végleg elment az utolsó


Prága | Csehország – E sorok megjelenésekor már biztos: 2018. augusztus 10-én közlekednek utoljára – de tényleg! – menetrend szerinti forgalomban a ČD 451-es sorozaút motorvonatai. A legendás, Cadillac néven is emlegetett szerelvények a visszavonulás többszöri említése után is szolgálatban maradtak, de az utolsó, még forgalomban lévő egység nyolc éves fővizsgaciklusa mostanában jár le és ezt már nem tervezi megújítani a ČD. Egyedül a nosztalgiaflottában üzemelő példány marad meg a tervek szerint. Arról nem tudni, hogy az utolsó, menetrend szerinti forgalomban közlekedő egység sorsa mi lesz.

Az utolsó szolgálatban lévő 451-es a prágai S41-es vonalon. Viszlát, Békapofa!
(fotó: PID, via Facebook)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.