2020-07-03

10 éve: Mindent újranyitunk!

Tíz évvel ezelőtti történetet vezetünk most az olvasók elé. Egy évtizede ugyanis, hogy a Székesfehérvár és Komárom közötti vasútvonal megnyitásának 150. évfordulója alkalmából gőzvontatású nosztalgiavonat közlekedett, amelyen ott volt az akkori aktuálpolitika színe-java. Akkor azt mondták: újraindul a forgalom a mellékvonalakon. Ám kiderült hamarosan: nem mindegyiken és a legtöbb helyen azóta már csak az alibimenetrend maradt. Vagy a pótlóbusz.


2010 nyarán éppen túl voltunk a választáson, amely meghozta az országot azóta is vezető politikai formáció, a Fidesz és a KDNP szövetségének győzelmét. A kormányalakítás megtörtént, a kormányzati pozíciók ki voltak már osztva. Ekkoriban kezdődött az „elmúltnyolcév” és egyéb hasonló szólamok tirádája, amelyet persze a többség akkor még elhitt, hiszen valóban valami változásra vágyott az ország. De most ne is menjünk bele a politika ezen aspektusába, maradjunk a vasútnál.

Közlekedési „celebek” tíz évvel ezelőtt: a sötét öltönyben izzadó férfiak közül jobbról a második (átlósan csíkozott nyakkendőben) a MÁV Zrt. infrastruktúráért felelős vezérigazgató-helyettese sétál. Ma már dr. Mosóczi László nem az újranyitott mellékvonalaknak örül, hanem éppen nem tud mit kezdeni a közlekedés problémáival – túl a „Szeged Flyerügyén persze –, mint az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára

Szóval tíz évvel ezelőtt, napra pontosan ráadásul, július 3-án ünnepelték a Székesfehérvár és Komárom közötti vasútvonal 150. születésnapját. Az eseményre Budapestről gőzvontatású nosztalgiavonat indult, Kisbéren, a központi ünnepség helyszínén pedig ott volt a politika színe-java. A vasútért is felelős szaktárcát, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot Völner Pál államtitkár képviselte és persze ő volt az igazi „politikai celeb” az újságírók számára is. Persze már akkor tudni lehetett: az új kormány „mindent újranyit”, azaz értsd: a 2007-ben és a 2009-ben felfüggesztett személyszállítást újraindítják a mellékvonalakon ott, ahol erre vonatkozóan a Kóka János (akkor SZDSZ-es politikus) vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztérium rendelkezett.

Gőzmozdony, ünnepség, politikus: ideális „préda” a tévés újságírók számára. Az azóta alaposan megváltozott közszolgálati televízió híradójának nyilatkozik Völner Pál a mellékvonalak újranyitásáról

Persze azért kiderült: mégsem mindenhol indul újra a vasúti közlekedés és ott is sokszor csak mutatóban. A korabeli híradásokból kiderül: az érintett 5-ös vonalon Székesfehérvárról 5:50-kor és 18:30-kor, Komáromból 8:30-kor és 21:03-kor indult vonat. Szóval a helyzet akkor sem volt valami rózsás.

Az ünnepi különvonat Kisbér állomáson. Másnap indult a személyforgalom több mellékvonalon is 1-3 évnyi kényszerszünet után

Azóta pedig tudjuk: akkor sem tudott igazán mit kezdeni a politika a vasúti közlekedés eme aspektusával és ez most is pontosan így van. Igaz, most nem az újranyitás és nem a két-három vonatos alibimenetrend az, ami a megfelelő eszköz szerintük, hanem a pótlóbusz és a lehetetlen időpontokban közlekedő egyetlen pár személyvonatok. És persze azóta sem változott semmi: az alábbi képen olvasható, hogy a 2010-es program szervezői – Kisbér önkormányzata, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség és a MÁV Zrt. – szerint mit kívánt a magyar vasút? Hát... A Regionális Közlekedésszervezési Irodák most éppen a háttérbe kerültek, de „anyavállalatuk”, a KTI és annak egyes káderei most is tudják a frankót és duruzsolnak a minisztériumi vezetők fülébe. Talán azt már mondanunk sem kell: ezek a káderek mit sem változtak Á-tól „cettig.”

Az évtizedes követelések a szervezetek nevét leszámítva talán ma is aktuálisak lehetnek
(fotók: Halász Péter)

Röviden tehát: egy évtized elszelelt, de mit sem változott a világ a vasúti közlekedéspolitika tekintetében, csak éppen egyes káderek üléspontja és ezzel az álláspontja változott meg. Mi pedig olvasgassuk inkább mindazt, amit már megírtunk és kibeszéltünk mellékvonalak ügyében a közelmúltban is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.