2020-07-07

Jegyváltási reform vidéken

Prága, Plzeň és Ostrava után újabb két cseh város csatlakozott a papírmentes jegyvásárlást biztosító városok körébe. A megfelelő kártyák érintése városonként kissé eltérő, van check-in/chech-out (CICO), check-in/be-out (CIBO) és ennek keveréke is.




A brnoi rendszer az ostravaihoz lesz hasonló: felszálláskor elég a bankkártyánkat a kihelyezett eszközhöz érinteni (CIBO), ekkor alapértelmezetten egy 60 perces jegyet vásárolunk 25 cseh koronáért. Ha 15 percen belül befejezzük az utazást, akkor leszálláskor is le kell csipognunk a kártyát, így adott esetben egy kedvezőbb díjú jegy kerülhet felszámításra (CICO). A rendszer a nap végén összegzi az utazásokat és a legmegfelelőbb díjtételt vonja le a kártyánkról. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy két egymás után következő rövidebb utazás helyett, (amennyiben 60 percen belül volt) de külön-külön egyik sem lépte túl a 15 percet, akkor nem kétszer 20 koronát (2 db 15 perces jegy ára), hanem egyszer 25 koronát számol a rendszer. Amennyiben sokat utazunk, természetesen nem szállnak el a költségek a végtelenbe: ha a 100-as és 101-es zónán (Brno közigazgatási határán) belül maradunk, akkor a 90 koronás napijegynek megfelelő összeg, míg ha a teljes dél-morvarszági kerületben sokat utaztunk össze-vissza, akkor is legfeljebb 190 koronát fizetünk nap végén. A járművekre becsekkolás történhet bankkártyával, NFC funkcióval rendelkező okostelefonnal vagy okoskarórával.

Az IDS JMK webshop-feülete. Külföldi utasok számára sem okozhat nehézségeket a használata

Az alkalmi jegyvásárlók (nem bérletesek) az utazók 25%-át teszik ki, ezért is volt fontos, hogy ez a csoport is könnyen igénybe tudja venni a közösségi közlekedési szolgáltatásokat. A környék közlekedéséért felelős IDS JMK egy webshopot is létrehozott, ahol az utazásainkhoz a szükséges díjtermékeket meg tudjuk váltani. A havi, negyedéves és éves bérleteken felül lehetőség van napijegy váltására is. Utóbbit akár több napra, így 1 napnyitól 30 napig bármennyi napig vásárolhatunk jegyet a brnoi zónákra. A jegyváltás meglehetősen egyszerű, a kártyaadatok megadásával együtt sem tart tovább 2 percnél, míg ha ezek már megadásra kerültek fél perc is lehet a procedúra. A város vezetése az új jegyváltási rendszer bevezetésétől azt várja, hogy a könnyebb elérhetőség miatt többen veszik igénybe a közösségi közlekedést, illetve visszaszorul a bliccelők száma.

A morva fővárosban, Brno városában egyre komolyabb szerepet kap a papírmentes, elektronikus jegyrendszer a városi tömegközlekedésben

Szintén az ostravai modellhez hasonló rendszer készült Ústí nad Labem városában is. A fő különbség, hogy itt mindenképpen a jegyérvényesítő készülékhez kell érintenünk a kártyánkat leszálláskor is (CICO). Természetesen itt is az összes helyi közösségi közlekedési jármű kap kártyaolvasót, de a Větruše kastélyhoz tartó lanovka nem.
Terjed a kártyás fizetési lehetőség Opavában is. Itt nem lesz teljesen elektronikus a jegyrendszer, viszont a papír alapú jegyért sokkal könnyebb lesz hozzájutni. Eddig a következő volt a megoldás: a járművezető mellett volt egy eszköz, ebbe csak aprópénzt lehetett dobni, lehetőleg pontosan, mert visszajárót nem adott. Amint elértük a vonaljegy árának megfelelő összeget, már nyomtatta is a jegyet. Ezt a meglehetősen körülményes rendszer váltotta ki részben június elején a bankkártyás megoldás.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.