2020-09-24

Kevesebb Dunaszerdahely, több Adria

Megállapodást kötött a szlovák Közlekedési Minisztérium az ÖBB-vel és ZSSK-val a Pozsony – Dunaszerdahely – Komárom vonal üzemeltetéséről. 2020. december 13-ától a cseh magánvasút-társaság, a RegioJet helyett a szlovák és az osztrák államvasút szolgáltat majd a csallóközi vasútvonalon.




A minisztérium sajtóközleményben jelentette be, hogy a két éves időszakra szóló szerződést végül a két állami céggel sikerült megkötni. Az ígéretek szerint a szolgáltatóváltás alacsonyabb költségeket és magasabb szolgáltatási színvonalat hoz a vonal életébe. Az év végén esedékes menetrendváltáskor csak a vasúttársaság változik: a menetrendben csak kisebb finomhangolások lesznek, valamint kiterjesztik a regionális tarifát, amely egyelőre csak Bratislava hl.st. [Poszony főpályaudvar] és Kvetoslavov [Úszor] állomás között elérhető. A most megkötött szerződés árára nem, a szolgáltatás színvonalára viszont tudunk előrejelzést vagy összehasonlítást adni.

A jelenleg főként Desirokkal és Talentekkel kiszolgált vonalon részint a ZSSK jelenleg főleg Poprád környékén közlekedő 840-es sorozatú motorvonatai, valamint az ÖBB részéről a Pozsony és Bécs között jelenleg is közlekedő CityShuttle fantázianévre keresztelt szerelvényei közlekednek majd. Az átmeneti állapot a tervek szerint 2 évig tart, közben a minisztérium új tendert ír ki a vonal üzemeltetésére, immár 8 évre. A RegioJet készen áll a vonal üzemeltetésének átadására az államvasúti szolgáltatóknak. A sárga vonatos szolgáltatónál azonban nem búslakodnak, a 2 éves ideiglenes szerződés amúgy sem lett volna rentábilis, hiszen a jelenlegi járműállomány egy részét amúgy is vissza kell adniuk az eredeti tulajdonosának, helyettük Ústi nad Labem környékéről helyeztek át a DB-től használtan vásárolt magaspadlós 628-as sorozatú motorvonatokat, hogy mégis legyen mivel szolgáltatni. Mivel ennyire rövid időszakra újat vagy másikat beszerezni pedig nagyon körülményes lett volna, inkább a piacon sokkal könnyebben hozzáférhető mozdonyos vonatokat ajánlották föl az átmeneti szerződésre.

A korszerű motorvonatok mennek...
(fotó: Halász Péter)

...kevésbé korszerű osztrák vagonok viszont jönnek.
(fotó: Adorján Péter)

De nem csak emiatt örülnek a RegioJetnél: hatalmas sikere volt a június 30-án útnak indított Praha [Prága] – Bratislava [Pozsony] – Lublaň [Ljubljana] – Rijeka [Fiume] éjszakai vonatnak. A járat eleinte heti három alkalommal, majd július 10-től minden nap közlekedett a cseh főváros és az adriai város között. A vonatok végig jó házzal mentek: az 500 és 560 között utasszám 90% és afölötti load factort jelent. Az utasok nagy része Csehországból indult útnak a tengerpart felé, nagyjából 10% pedig Pozsonyból. Bár a szezon későn és (a koronavírus miatt) nehezen indult a horvát tengerparton, az összes cseh nyaraló 6%-a (mintegy 30 ezer fő) a vonatot választotta. A RegioJet sajtóközleménye szerint a vonatra fellépő igények tekintetében a valaha volt legsikeresebb járatuk a rijekai, már hetekkel az indulás előtt több ezer jegy kelt el a vonatokra. Amennyiben a leendő határhelyzetek engedik, a jövő éven már májusban startolna az éjszakai Prága–Pozsony–Fiume vonatpár.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.