2020. 10. 09.

Hétvégi gyors – 2020. október 3-9.

Trolibuszokat vett Eperjes. Stadler menni Portugália. Elnevezték az 50. ICE 4-et. Több pénz jut a regionális forgalomnak Svájcban. Buszokat vásárolt az MVG. Állomást avatott az RBS. Emeli a tétet a DPO. ICE-bázis lesz Nürnberg. Gyorsvasút épül Indiában. Félidőben az U5 hosszabbítása.


Betör a Stadler Portugáliába


Lisszabon | Portugália – A portugál nemzeti vasúttársaság CP még 2019 decemberében hirdette ki a 22 motorvonatra kiírt tender győzteseként a Stadlert, ám a CAF megtámadta a döntést. A tárgyalások egészen mostanáig elhúzódtak de végül mégis a Stadler kapta a rendelést, így 12 dízel-elektromos hibrid és 10 tisztán elektromos motorvonatot szállíthat Portugáliába. A szerelvények a jelenleg a spanyoloktól bérelt régebbi dízelmotorvonatokat fogják leváltani 2023-tól a Lisszabon környéki regionális vonalakon. A járművek felsővezetékes üzemben 160, dízel üzemben 140 km/órás sebességre lesznek képesek és a hibrid meghajtásnak köszönhetően optimálisan ki tudják majd használni a villamos üzemet, de a villamosítatlan vonalakon is gond nélkül közlekedhetnek majd. A szerződés szerint a Stadler a járművekkel együtt legalább három évig biztosítja majd a motorvonatok szervizelését is. Ezzel a svájci gyártó egy újabb piacra tudott betörni, amely ráadásul a 1668mm széles nyomtáv miatt egy egészen egyedi is.


Opciós trolik érkeztek


Prešov [Eperjes] | Szlovákia – A 2016-ban elnyert szerződés opciós mennyiségét, 4 szóló és 6 csuklós trolibuszt szállított az elmúlt hónapban a szlovákiai Dopravný podnik Mesta Prešov (DPMP) részére, ahol a formaságok elintézése után hamarosan forgalomba is állnak. A 2011 és 2017 között szállított 5 darab 30Tr és 19 darab 31Tr mellé érkező trolikkal elérik a teljesen akadálymentes hálózatot. Ezen felül még idén eredményt hirdet majd a DPMP 5 szóló, 10 csuklós dízelhajtású autóbusz és 5 elektromos meghajtású midibusz ügyében.

A gyártó képén még Plzeň utcáin egy szóló 30Tr...
(fotó: Škoda)

...a tulajdonos szeptember közepi képén pedig egy csuklós 31Tr megérkezés után.
(fotó: Dopravný podnik Mesta Prešov)


50 és lesz több is!


Düsseldorf | Németország – Átadták az 50. 412-es sorozatú ICE 4 motorvonatot, ami a Metropole Ruhr nevet kapta. A névadásról a WDR 2 hallgatói dönthettek egy játéksorozatban, ahol 9 területnév közül került ki a győztes. Érdemes megemlíteni, hogy Krefeldben, a valamikori DÜWAG-gyárban készülnek az ICE 4-esek, így igazán Nyugatinak mondhatóak. A DB a most átvett utolsó 12 kocsis egység után menetrendváltásra forgalomba kívánja állítani az első 7 kocsis egységeket Berlin és Köln közötti vonatokon, így ott is bevezetik a kerékpárszállítás lehetőségét.

Az ünnepségen Hendrik Wüst, tartományi közlekedési miniszter, a WDR 2 által szervezett játékon nyertes Lukas Termath és Ronald Pofalla, a DB AG infrastruktúráért felelős igazgatója vett részt
(fotó: Michael Neuhaus / DB AG)


Egy helyett másfél tucat!


Ostrava [Mährisch Ostrau] | Csehország – Közel egy évnyi jogászkodás után július közepén érvénytelenítette a Dopravní podnik Ostrava, a.s. (DPO) azt a közbeszerzési eljárást, aminek keretében 12 önjáró trolibuszt kívánt beszerezni. A problémát a Tram for envi s.r.o., az ukrán Bogdan leányvállalata okozta, akik a hiányosan beadott pályázatukat nem kívánták kiegészíteni, így a Škoda Electric, mint másik induló sem nyerhette el a szerződést. Az újabb hirdetést már 18 járműre írták ki, amik legalább 12 kilométert üzemelhetnek akkumulátoros önjáró üzemmódban és kikötésként szerepel az EU területére leszállított 3 darabos referencia. Karolína Hřivnáč Rycková, a DPO szóvivője a másfélszeresre emelt mennyiséget a korábbi tender okozta késéssel indokolta, hiszen a közlekedési szolgáltatás kapacitás-fejlesztését mindenképpen véghez kívánják vinni.


Növekvő kapacitások – minden értelemben


München | Németország – 8 újabb Ebusco 2.2 forgalomba állításával növelte a környezetbarát buszok arányát az Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), hiszen a korábban vásárolt 4 ugyanilyen tíusú busszal is meg voltak elégedve. A 250 km hatótávval rendelkező járművek korábban csak a 100-as vonalon közlekedtek, de mostantól a 144-es az első, terv szerint teljes mértékben ilyen járművekkel kiszolgált viszonylat. Ezen felül egy MAN Lion's City E is közlekedik tesztüzemben a városban, illetve az EvoBus év végére vállalta két Mercedes-Benz eCitaro G szállítását. Utóbbiakra főképp a 100-as vonal miatt van szükség, hogy a hagyományos üzemű csuklós buszokat kiválthassák. 2021-ben további 2 szóló és 2 csuklós érkezik az Ebusco és 8 csuklós az EvoBus gyáraiból. Ennyi járműhöz már megéri saját töltőbázist építeni, ez a Moosachban lévő buszgarázsban valósul meg: 56 darab 150 kW teljesítményű töltőt telepítését kezdik meg 2021 nyaráig.
A holland Ebusco elektromos busza kelendőnek bizonyult

Október 5-től egy Mercedes-Benz CapaCity is tartós teszten vesz részt a város buszvonalain. A hivatalosan 115 utas szállítására hivatott 19,72 méter hosszú busz a 130 fős kapacitású pótkocsis szerelvények és a 100 fős normál csuklósbuszok közötti tartományt fedi le. Bár 2017 májusában már egy drezdai példányt kölcsönkértek, az egy 21 méter hosszú CapaCity L volt. Az 5701-es azonosítót kapott buszt pótkocsis buszokkal kiszolgált vonalakon tesztelik.

Hasonló már volt itt, de ez a korábbinál jó méternyivel rövidebb
(fotók: SWM / MVG)


Több pénz a regionális forgalomnak


Bern | Svájc – A svájci Szövetségi Tanács (Bundesrat) a 2022-2025-ös időszakra 300 millió frankkal több, összesen 4,4 milliárd franknyi támogatást szavazott meg, amely nagyjából 2%-os emelést jelent a most futó négyéves időszakhoz képest. Ez a plusz ráadásul a koronavírus-járvány miatti kiesések kompenzálására szánt hiteltől független. A döntéshozók célja az emeléssel a regionális közlekedés fejlesztése a gördülőállomány és a szolgáltatások terén. A gazdasági egyeztetések lezárása 2021. január 22-én lesz, amely után a végleges tervet még a parlamentnek is jóvá kell hagynia.


Vasútfejlesztések Indiában


Delhi | India – Ha Indiára gondolunk, nem épp a gyors vasúti közlekedés jut eszünkbe. A most épülő, Újdelhit és Meerutot összekötő vasútvonal azonban változtathat ezen. A 82 kilométer hosszú vasútvonalon a maximális sebesség 180 km/óra lesz és a most még szinte bármilyen közlekedési móddal több óra alatt megtehető távot mindössze egy óra köré csökkentenék. A nagysebességű vonalnak eladott vasút inkább lesz egy emelt sebességű elővárosi gyorsvasút összesen 24 megállóval, amely vonal egy részén helyi regionális vonatok is közlekedhetnek majd. A járművek tekintetében pedig a Bombardier került ki győztesen, így a rendelés értelmében 30 hatkocsis és 10 háromkocsis vonatot szállíthatnak. A szerelények 100 százalékban a helyi, Vadodarában található üzemében készülnek majd összesen 314 millió euróért.

A projektről készített kisfilmből minden fontos adatot megtudhatunk az épülő gyorsvasútról


Újabb ICE-üzem épül


Nürnberg | Németország – Dinamikusan növekszik az ICE-szerelvények száma, így egyre újabb karbantartási kapacitásokat kell építeni a nagysebességű hálózaton. Az eddig csak regionális járművek bázisául szolgáló városban a Köln-Nippesben két éve átadotthoz hasonlóan CO2-kibocsátástól mentesen működő ICE-karbantartó üzemet épít 2028-ra a DB. A területen egy 450 méter hosszú csarnok épül majd, amiben 6 vágány kap helyet 412 méter hasznos hosszal, így napi 25 szerelvény (főként ICE 3, ICE 3neo és ICE 4 típusok) esetében tudják majd garantálni az üzemképes állapotot, akár a kerékpárok esztergálásával is. Maga az üzem 450 új munkahelyet jelent majd a környéken.

Az ICE 4 három különböző konfigurációban készül majd és összesen 137 egység lett megrendelve 2025-ig
(grafika: DB AG)

Az ICE 4-es szerelvények közül a 100 hosszabb jövőre egy olyan szoftverfrissítést kap majd, amivel a mostani 250 helyett 265 km/h lesz az elérhető legnagyobb sebesség, ezáltal növekedhet a vonatok pontossága is.


Felavatták az új RBS-állomást


Boll | Svájc – Az RBS (Regionalverkehr Bern-Solothurn) S7-es Bern-Worb vonalán található Boll-Utzigen állomást az elmúlt 2 év során teljesen újjáépítették, melynek megnyitóünnepségére október 5-én került sor. Nem csak az állomás került új helyre, de a nyomvonalat is korrigálták, hogy megszüntethessenek több veszélyes útátjárót. Az új állomás sokkal jobban megfelel a mai kor követelményeinek és még egy új buszállomás is épült, amivel az átszállások sokkal egyszerűbbek lesznek a környék falvait kiszolgáló buszvonalakra. A régi nyomvonal ezzel megszűnt és a Boll falu központján áthaladó vasút a múlté. Az RBS folyamatosan dolgozik a vasútvonalai fejlesztésén, több állomást és megállóhelyet átépítettek a közelmúltban illetve az S7-es vonal teljes járműparkják lecserélték.



Egy cső már kész


Frankfurt am Main | Németország – Elkészült az U5-ös meghosszabbítását jelentő szakasz déli alagútja az EVA névre keresztelt alagútfúrógép (TBM) által. A 850 méter hosszú csőben 702 betongyűrű alkotja a falakat, a gépet pedig elkezdték szétbontani, hogy az északi alagutat is kifúrhassa majd jövő tavasztól egy alapos felkészítés után. Az alagutat a város felé építették, mivel a Platz der Republik a belváros széle és ott nincsen hely a jelentős méretű indítóaknának. A jelenleg üzemelő vonalalagútba még nem kötötték be, hiszen a '70-es években megépített kiágazás falazatát biztonságosabb hagyományos bányászati módszerekkel áttörni, mint a TBM-mel. Az összesen 2,7 kilométer hosszú vonalat pedig 2025-ben kívánják átadni.



Újabb területen gurul a Keolis


Victor Valley, CA | Amerikai Egyesült Államok – Hivatalosan október 1-jétől üzemeltet a Keolis Transit America a Victr Valley Transit Authority (VVTA) megbízásából egy 26 vonalból álló és 1529 km²-es területet lefedő hálózatot. A hálózaton egy 114 autóbuszból (89 gázüzemű és 3 elektromos) és 2 midibuszból álló flotta közlekedik, amiket a Hesperia és Barstow városokban található garázsokból adnak forgalomba. Az 5 éves szerződésért 110 millió eurónak megfelelő összeget kap a francia cég és további 5 évvel hosszabbítható meg a szolgáltatási szerződés.

A buszok többsége alacsony emissziójú a gázüzemnek köszönhetően
(fotó: Keolis)


Messerschmittek jutányos áron eladók vagy bérbe vehetők


Praha [Prága] | Csehország – A České dráhy eladná vagy legalábbis tartós bérletbe adná a 380-as sorozatú villamosmozdonyait. A 25 kV 50 Hz-es és a 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram mellett 3 kV egyenáramról is üzemelni képes mozdonyokat 2008-2011 között a Škoda Transportation gyártotta. A Siemens EuroSprintereivel összevethető paraméterekkel rendelkező mozdonyok azonban nem éppen a megbízhatóságukról voltak ismertek és ráadásul a húsz darabos szériát lassan ki tudja váltani a lízingelt Vectronokkal a ČD. A cseh állami vasúttársaság tervei szerint a lassan főjavításra érett mozdonyokat leginkább tartós bérletbe adná oda, legalább tíz évre egy vállalkozó kedvű vasúttársaságnak. A hírek szerint a jelenleg Prágából Linz és Budapest felé közlekedő nemzetközi vonatokat továbbító gépek akár a ČD Cargonál is kiköthetnek, de felmerült a lehetősége annak is, hogy a MÁV-START is jelentkezne a nem túl megbízható gépekért.


Búcsúzik a fedélzeti menetrend


Berlin | Németország – Október 1-je óta nem frissíti és fokozatosan kivezeti a DB AG a sokak által relikviaként is gyűjtött Ihr Reiseplan [Az Ön Útiterve] nevű kiadványát, ami minden távolsági vonat kötelező tartozéka volt korábban. A vonatra szóló menetrendi adatokat és átszállási kapcsolatokat listázó szórólap alakú kiadványból évente több szériát nyomtattak, hogy mindig aktuálisat láthasson az utas. A lépést az utastéri digitális kijelzők elterjedtségével és a háttérrendszerek fejlődésével indokolták.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.