2021. 03. 16.

Hatalomátvétel Csehországban

Néhány éve a Vectronok szorították ki őket a Prága és Drezda közötti EC-k éléről és most szintén a Siemens mozdonyai „túrták ki” a „Bastard” becenevű gépeket a Prága és Staré Město u Uherského Hradiště közötti szakaszon a „Slovácký expres” nevű vonatok éléről.





A Škoda 76Em típusú, azaz 371-es sorozatú mozdonyok viszonylag fiatal gépek: 1996-tól jelentek meg a cseh és a német síneken, mégpedig a korábbi 372-es sorozat egyes tagjainak felújítása nyomán. A 001, 002, 003, 004, 005 és a 015 pályaszámú gépeket ugyanis a Škoda új forgóvázakkal és új hajtással látta el, így 120 helyett akár 160 km/h-val is továbbíthatták Prága és Drezda, valamint Berlin között az EuroCity-vonatokat. Mivel a mozdonyok mind a csehországi szakaszon használt 3 kV-os egyenáramról, mindpedig a német 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramról üzemelhettek, így a gépcsere nélküli közlekedés jelentős menetidő-csökkenést hozott az Elba völgyében. Az utóbbi időszakban azonban Berlinbe már nem jutottak el a gépek, egy kivétellel Drezda volt a német végállomás, a kivétel pedig az egykori Johannes Kepler EN-pár volt, amelyet Lipcséig továbbított a cseh mozdony. 2016-tól azonban fokozatosan átvették a ČD (bérelt) Vectronjai a fordákat és 2017. december 10-étől pedig már a drezdai gépcsere is kikerült a menetrendből, Prága és Berlin, illetve Hamburg vagy akár Kiel között is járnak az új Vectronok.

A 193 963-as pályaszámú (egyelőre?) fehér Vectron húzza ki a prágai főpályaudvarról a vršovicei előkészítő telep felé az egyik Slovácký expres szerelvényét
(fotó: Petr Šťáhlavský)

A České dráhy eközben új területet keresett az időközben hétdarabosra bővül flottának: a DB egykori 180 001-esét megkapták egy balesetezett 372-esért cserében, ezt a gépet pedig 371 201-esként soroltba be az állagába a ČD. Szóval az új bevetési terület a Praha hlavní nádraží–Pardubice–Česká Třebová–Olomouc hl.n.–Přerov–Staré Město u Uherského Hradiště–Luhačovice viszonylaton közlekedő gyorsvonatok, az R18-es viszonylatszámmal rendelkező, „Slovácký expres” nevű járatok továbbítása Prága és Staré Město u Uherského Hradiště között. A fennmaradó szakaszon Luhačovice állomásig amúgy a brnoi depó Búvárjai továbbítják a vonatokat. Tegyük hozzá: ezen a szakaszon végig 3 kV-os egyenáram alatt közlekednek a vonatok, így a német váltóáramú üzemre nincs szüksége a mozdonyoknak, viszont a kis létszámú sorozatot viszonylag hatékonyan tudta itt üzemeltetni a ČD.

2018. február 9-én az Rx 886-os számú vonat továbbítása volt a 371 005-ös gép feladata. Ekkor a mozdony még a régi, a felújítás óta viselt színtervében pompázott, nem sokkal később azonban megkapta Najbrt-féle színterv szerinti fényezést „Pepín” is. A felvétel Česká Třebová állomáson készült, amint épp indul a gép a vonatával Prága felé

Az üzem érdekessége egyébként az, hogy Prága és Staré Město u Uherského Hradiště között a vonatok legalább egy plusz kocsit is tovbbítanak, ez a géppel együtt akad le a hosszú nevű állomáson –pontosabban: a gép a vonat elejéről jár le, a kocsi meg a vonat végén marad állva. Prága felé pedig a villanygéppel együtt zár rá a plusz kocsi a szerelvényre.

2018. december 12-én, a 2018/2019-es menetrendi évad elején érkezik az R 887 számú „Slovácký expres” a hosszú nevű Staré Město u Uherského Hradiště állomásra Prága felől a 371 015-ös. A mozdonyt cserélik, a vonat utolsó kocsija pedig csak idáig közlekedik, egyszerűen állvamarad a gépcsere után távozó szerelvény mögött

A cseh állami vasúttársaság a vontatójármű-flottáját igyekszik megújítani a lehetőségei szerint és meglévők mellé további Siemens Vectronokat bérelt, ezúttal a Rolling Stock Lease nevű cégtől. A hat új mozdonyt pedig március 9-én és 10-én állították be a Bastardok korábbi fordáiba, ezzel pedig a legendás Škoda-mozdonyok egyelőre parkolópályára kerültek. A gépek jelenleg ad-hoc jelleggel kerülnek szolgálatba, saját fordájuk nem maradt.

Az élet produkál néha furcsa dolgokat: 2019. október 31-én szintén a 371 015-öst sikerült megörökíteni, amint az állomás másik végén lévő csonkavágányra kocog át, miután leakasztották a jó óra késéssel érkező R 887 számú vonat éléről. A vonat egy felsővezeték-szakítás miatt késett, illetve Prágából már nem a megszokott szerelvénnyel, hanem tartalékkal érkezett Staré Město u Uherského Hradiště állomásra
(a másképp nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.