2021. 04. 17.

Mindennapi nosztalgiavillamos – újratöltve

A Moldva két partján már évek óta rója a köröket a 23-as villamos. A prágai napi nosztalgiajárat jelenléte nem feltétlenül tűnik fel, de az igazán „vájtfülű” villamosbarátok azonnal érzik a különbséget a város más részein is közlekedő, hasonló (de nem ugyanilyen!) villamosokhoz képest. Ismerkedjünk meg a városnéző járatnak is beillő 23-as villamossal!




Prága méretei és a közelmúltbeli hasonló történelme miatt is összevethető Budapesttel. Ezt az összevetést pedig meg is szoktuk tenni nem egyszer – a „bezzegezés” egyik tárgya épp a villamosközlekedés és a felszíni kötöttpályás hálózat lehet. Bár a Wikipedia adatai szerint a prágai viszonylatok „mindösszesen” csak 142,4 kilométer hosszabban szelik keresztül-kasul a várost, addig a budapesti hálózat nagyobb: 156,85 kilométernyi viszonylat található a Duna partján. Ám az tagadhatatlan, hogy miután nem szigetüzemekből áll, mégis valahogy nagyobbnak tűnik.
Ennek egyik oka az lehet, hogy az 1970-es években a metróvonalak nem a villamosokat váltották ki, mint Budapesten, hanem a földalatti gyorsvasút egyrészt a belváros gyors elérését kínálta, másrészt a gombamód szaporodó lakótelepek felé új közlekedési tengelyt nyitottak, amelyet felszíni útvonalak nem is feltétlenül követnek. Így tehát többé-kevésbé megmaradhatott eredeti fényében a villamoshálózat, amely így a felszíni közlekedés alapja, a metró után a második legfontosabb közlekedési eszköz.

A T3SUCS típusba tartozó 7234-es kocsi párjával tart rövid pihenőt a Královský letohradek megállóhelynél „hegymenetben”, Královka felé menet

Ennek az ágazatnak azonban nem csak jelene és jövője, hanem múltja is van. Jól mutatja ezt a DPP múzeumi gyűjteménye és az is, hogy a meglévő járműpark megfelelő kihasználása érdekében akár nosztalgia-viszonylatot is képesek szervezni.

Akad pár Tátra a készleten...

Történt ugyanis, hogy a világ második legnagyobb példányszámban gyártott villamostípusa a Tatra T3-as volt: a 1960 és 1990 között különböző változatokban 13991 motorkocsi és 122 pótkocsi hagyta el a smíchovi gyárat. A fő felvevőpiac persze a belföld mellett az NDK és a Szovjetunió voltak, így volt hova tenni ezt a rengeteg villamost.
Az évek során persze itt-ott korszerűsítették az eredeti villamosberendezéseket és a szovjet piacra szánt kocsik közül több végül a belföldi üzemekhez került szerte Csehszlovákiában. így kerülhetett Prágába is jónéhány a T3-asok szovjet piacos változatából, a T3SUCS-ból is: a betűk a számok után értelemszerűen a nagy, baráti ország mellett Csehszlovákiát jelölik. A kocsik szinte elpusztíthatatlanok, némi felújítás és az elektronika kicserélése után még most is több száz példány rója csak a prágai hálózatot. Persze azért maradt nem kevés eredeti kocsi is, amelyek a 2010-es évek elejéig jelentős számban szolgáltak a Moldva-parti metropoliszban. Ráadásul elég régóta jelen vannak ezek a kocsik Prágában: a T3-asok itteni története 1962. november 22-én kezdődött: az akkori 4-es és 27-es vonalon jelentek meg az első akcelerátoros kocsik. Az eredeti kivitelű járművek hivatalosan 2012-ben búcsúztak a napi szolgálattól, azóta a néhány nosztalgiakocsi kivételével csak felújított villamosberendezéssel ellátott kocsik maradtak szolgálatban – ezeket a járműveket nem mellesleg az 1990-es évek közepétől különböző mértékben, módon és cégek bevonásával modernizálták.

A 23-as villamos belvárosi végállomása a Zvonářka nevet viseli. Érdekesség, hogy itt a villamosok deltavágányon fordulnak meg és a végállomást a terelt viszonylatokon kívül csak a 23-as használja

Ám idővel a DPP leállította őket (illetve átalakítással egybekötve részben alacsonypadlós villamosként felújította őket), viszont nem olyan régen rájöttek: a belvárosból a várnegyed felé közlekedő villamosviszonylatok kapacitáshiányosak, sűríteni kellene őket. De mivel? Bár lenne más, mint a leállított T3-asokat ismét bevetni, de ha már forgalomba adunk kifejezetten turisztikai célokat kiszolgáló kocsikat, miért ne lehetne a méltán legendás járművekkel egy saját viszonylatot szervezni, aminek az egyik fő látványossága maga a „nosztalgia” villamos?
Valahogy így történhetett a dolog, a DPP egyeztetett a megrendelőként működő PID-del (Pražská Integrovaná Doprava) és megállapodtak: az új viszonylat közlekedését közszolgáltatás keretében finanszírozza a városvezetés.

Különféle vágányzárak miatt a 23-as villamos belvárosi végállomása időről időre átkerül máshova: 2019 tavaszán például Vršovice városrészben, a Čechovo náměstínél töltötték a kocsik a pihenőjüket a Zvonářka helyett

2018 novemberében a Most Legií lezárása miatt viszont Kobilysy metróállomásánál is fortózható volt 23-as villamos

Ez a terelés azzal járt, hogy a nosztalgiavonal Palmovka metróállomást is érintette

Az utastájékoztatás természetesen mindig korhű, legyen bármilyen útvonala is

T3-assal végighajtani a Národní třídán

Az új villamosvonal útvonalának kijelölésénél szempont volt, hogy érintsen jónéhány prágai látnivalót és ezzel tehermenesítse a belvárosi villamosokat. Így került a keleti végpontja a Vinohrady városrészben lévő Zvonařka végállomáshoz, amelyet jó ideje nem használtak semmire sem. A Šafarikova, Záhřebská és U Zvonařky kereszteződésében fekvő deltavágány legfeljebb csak vágányzárak szerepelt az utóbbi időben, többek között ezért került ide a 23-as végpontja. Innen pedig csak párszáz méter az I. P. Pavlova metróállomás, az Óváros déli széle. Innentől a 23-as villamos amúgy a 22-es vonalát is követi, érinti a Karlovo náměstí-t, a Tátrák végighajtanak a Národní třída-n, a Moldva felett átkocognak a Most Legií-n, majd a folyó bal partján észkaknak fordulnak és érintik a Malostranské náměstí-t (nem összekeverendő az hasonló nevű metróállomással, Malostranskával, ami viszont magáról a városrészről kapta a nevét), ahova közel esik a Karlův most, majd tovább tekergünk észak felé. A Malostranska metróállomás után pedig Prága villamoshálózatának egyik legszebb része, a nemrégiben felújított szerpentin következik, majd a Chotkovy Sady-nál nyugatnak fordul a villamos: a Královská zahrada mellett feltűnik többek között a Szent Vitus székesegyház hatalmas épülete is a látnivalók között. A legtöbb utas a Prážský hrad megállónál száll le vagy fel, innen a legkényelmesebb elérni a várat. A villamos pedig szinte üresen robog tovább Malovanka felé. A jellegzetes formájú Hotel Pyramida pedig a végállomást jelzi: Královka hurokvágányaiban ismét megpihenhet a villamos.

A 6291-es T3-as és párja a Chotkkovy sadynál a Chotkova felett átívelő gyalogoshídról fényképezve: 22-es és a 23-as villamos itt nem áll meg, csak a Hradčanská felé tartó villamosok (amelyek tovább egyenesen mennek) bírnak itt megállóval. A 22-es és a 23-as legközelebb a Královský letohradeknél áll meg – vagy lent, a Malostranská metróállomásnál

A villamosvonal nyugati végállomása Břevnov városrészben lévő Královka végállomáson. A strahovi stadion árnyékában meghúzódó hurokban általában két 23-as szerelvény is összetalálkozik – erről a végállomásról indult éppen 2019. április 14-én kora este a 6921-es számú T3-assal az élén közlekedő szerelvény

Itt, Malovankánál amúgy mindjárt két hurokvégállomást is találunk: ezek szorosan összefüggenek a villamostól délre eső hegyet elfoglaló strahovi stadionnal – annak idején a többszázezer látogató nagy részét a villamosok a két végállomásról indulva hordták el egy-egy sportesemény után. A monumentális sportlétesítményről részletesen lehet olvasni az Index.hu kiváló cikkében, ide kattintva.

Rendes villamos

A 23-as villamosviszonylat 2017. március 25-én indult be. A viszonylat hétköznapokon fél kilenc és este hét között 30 percenként; hétvégén áprilistól októberig 15-20; egyébként pedig 30 percenként jár. Három év relatíve zavartalan működés után 2020. március középén lett leállítva, ám 2021. május 1-jével újraindul a közlekedés a viszonylaton, a kocsik 2020. április 9-étől a 2-es viszonylat forgalmát segítették. A járatra a normál díjszabás szerinti menetjegyek érvényesek, tehát valamennyi prágai jegyfélével utazhatunk a vonalon.

A 7262-es és párja, a 7275-ös pályaszámú T3SUCS érkezik a prágai villamoshálózat talán legismertebb villamosvezetője, Karolína Hubková irányítása mellett a Zvonářka végállomásra 2018 őszén

A viszonylatot egy időben a Hloubětín kocsiszín adta, de jó másfél éve a városi közlekedési múzeumnak is otthont adó Střešovice a járművek tárolóhelye – illetve most éppen pont nem, hiszen a telephelyet korszerűsítik, a nosztalgiajárművek jelentős része pedig átköltözött – ideiglenesen – a hálózattól a költözés után elvágott pankráci telephelyre. A járművek fedélzetén az utolsó üzemi állapotnak megfelelő milliő várja az utasokat – ide értve a jellegzetes és legendás Tátra-üléseket is. A villamosok fedélzetén gépi hangosítás is van, a beltérben a hirdetések helyén pedig a T3-asok történetével foglalkozó tablókat olvashtaunk. A járaton a T3-asok mellett időnként a lényegében direkt retrovillamos céllal felújított T2-esekkel is találkozhatunk.

A videózást sajnos abbahagyta, de egyelőre még elérhetők Rezistor videói a YouTubeon a prágai villamosokkal kapcsolatosan. Itt éppen egy 23-as villamosos szolgálatot követhetünk végig – a videó hajnali, első része pedig ide kattintva érhető el. Nem árulunk el nagy titkot: az utasszállítás a kocsiszín utáni első megállótól végig kötelező!

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.