2021. 04. 09.

Hétvégi gyors – 2021. április 3-9.

Életbe lép az 1-es pótlék itthon. Villanybuszt és önjáró trolikat vesznek Svájcban. Bérbe adja a RegioJet a Vectronok egy részét. Üzemanyagcellás hibrid motorvonatot vesz az SNCF.


Tavaszodik, jön a menetrend első módosítása


Budapest | Magyarország – Április 11-én lép életbe a magyarországi vasúti menetrend első módosítása. A hagyományos tavaszi pótlék a szokásostól eltérően nem csak finomhangolásokat hoz, hanem komoly átalakításokat is: bővül a dunántúli InterRegio-hálózat és a Bakonyon átvezető Győr–Veszprém vasútvonal kínálata is. Cserében viszont búcsúznak a mozdonyos vonatok a Szombathely–Nagykanizsa–Pécs viszonylatról, itt is Desiro-motorvonatok jelennek majd meg a Pannónia IR márkanevet viselő járatokon. Szintén új viszonylatként indul a Baja, Szekszárd és Székesfehérvár közötti Gemenc IR, ezzel párhuzamosan viszont a Budapest és Baja között közlekedő Gemenc Expressz megszűnik. Kelet-Magyarországon jobbára a csatlakozásokkal és a 100-as vonal térségében a debreceni tartózkodásokkal variálnak, emellett pedig mind több helyen egységesítik a pótjegy-rendszert, így Békéscsaba felé is egységesen plusz 300 forintot kell fizetni az IC-kocsikért, a gyorsvonati pótjegy pedig errefelé is megszűnik. A változásoktól a hazai turizmus fellendülését várja a MÁV-csoport korábbi közleményük szerint és ez még további változásokat is előre jelez. A megváltozott menetrendek az internetes keresőben és a MÁV-csoport honlapján érhetők el.


Érkezik a „hiányzó” kocsi


Olomouc | Csehország – Csehország nem a kétirányú villamosairól híres, mégis van két város, amelyben üzemszerűen használnak ilyen járműveket. Olomouc ilyen hely, ahol a Pragoimex 2013. óta leszállított 14 darab másfélirányú (két oldalon van rajta ajtó, de csak az egyik végén van fülke) VarioLF+/o típusú villamost. Ezek még csak részben voltak alacsonypadlósak, a teljes hosszában akadálymentes típus, az EVO 1/o-ra 2018-ig kellett várni. Ezekből a mostani beszerzéssel együtt négy darab, azaz összesen két teljes értékű két kocsiból álló, kétirányú szerelvény lesz. Az egyirányú EVO 1-esből így is több lesz a városban: a négyajtós típusból öt van jelenleg  állományban. Ezen kívül is várható még változás Csehország ötödik legnagyobb városában: az 1-es és 3-as viszonylatok meghosszabbításra kerülnek Fibichova végállomástól, ám hurok az új helyen sem épül. Ezen kívül a belvárosból elköltözhet a kocsiszín, amely jelenleg az óváros szélén egy meglehetősen szűk helyen található.

A 123-as és 121-es pályaszámú EVO 1/o alkotta szerelvény balról készült képén jól látszik a másfélirányú kialakítás
(fotó: Mellár Marcell)


Bimodális hidrogénes


Párizs | Franciaország – Begyűjtötte az első megrendelést az Alstom a Coradia Polyvalent H2-re az SNCF Voyageurs részéről, aki Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est és Occitanie megyék igényeit összefogva határozta el 12+2 motorvonat megvásárlását. Bár egyelőre csak a lenti videóban létezik a hidrogénes motorvonat, bizakodásra adhat okot, hogy a közel 400 másik, ebbe a családba tartozó és meglehetősen változatos meghajtású (akár három feszültségszinten is üzemelő teljesen elektromostól az ezt kiegészítő dízeles hibridig minden van a katalógusban) egységekről nem hallani túl sok hírt. Az elméleti szinten üvegházhatású gázok – legalább lokális – kibocsátása nélkül üzemelő 72 méter hosszú Régiolis-változat négy egyszintes modulból áll majd, 218 ülőhelyet kínál majd az utasoknak és a tetőre építik az összes gépészeti elemet, ahogy ez a mostaniaknál is történik. A hivatalosan kiadott videóban egy olyan egység látható, ami felsővezetékről is üzemelhet, de 600 kilométeres hatótávot garantálnak a gyáriak a villamosítatlan vonalakon, illetve az ígéretek szerint a dízel-elektromos meghajtás jellemzőit is hozza majd dinamikában és komfortban is.



Kettős üzemű tolató az olaszoknak


Česká Třebová | Csehország – Ismét Olaszországba szállít a CZ LOKO. Ez önmagában nem túl nagy hír, az viszont igen, hogy sikerült vevőt találni a néhány éve bevezetett DualShunter modellre. Bár kész mozdony még nincs belőle, a koncepció elég egyértelmű: a meglévő EffiShunter mozdonyok olyan változatairól van szó, amelybe egy teljes értékű villamos berendezés is kerül. A megrendelő Mercitalia, amely az állami FS leányvállalata, első körben két mozdonyt vásárolt, melyre további két darabos opciójuk van. Visszatérve a technikai részletekre: a DualShunter 2000 dízelmotorból a szokásos Caterpillar C32-est kapja 835 kW-os teljesítménnyel, míg felsővezetékről 2200 kW-ra lesz képes. Az idők szavára hallgatva, a CZ LOKO 2019-ben megtette az első lépéseket az alternatív meghajtások irányába, a HybridShunter 400 típusú kéttengelyes kis tolatómozdonyával, aztán a Stadler EuroDual megjelenésekor hogy-hogynem, bevették a portfólióba a valós bimodális (nem last mile) mozdonyaikat.


Árammal nem csak a síneken


Bern | Svájc – A Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) és a Busbetrieb Solothurn und Umgebung (BSU) közösen vásárolt 2022 tavaszi szállítással öt elektromos üzemű Scania Citywide autóbuszt, amiket a tervek szerint továbbiak követnek az elövetkező években. Hatalmas kísérletezés nincs, telephelyi kábeles töltéssel rendelték őket, a hatótáv 200 km. Három busz kerül az RBS-hez, ezek a Schönbühl–Bäriswil és Bern–Zollikofen–Ittigen–Bolligen vonalakon (38, 40, 41, 44, 46 és 47) lesznek megtalálhatóak, a BSU két kocsija a 10-es jelzésű Solothurn Hauptbahnhof–Areal Attisholz-Süd és a 17-es jelzésű Gerlafingen–Derendingen–Luterbach–Attisholz vonalakra kerül. A finnanszírozásba Solothurn és Bern kantonok mellett a myclimate Alapítvány és a BSU példányainál a Regio Energie Solothurn is beszállt.

A konszernhatás meglátszik a látványterveken is mind a gyártói, mind az üzemeltetői oldalon
(grafika: RBS)


Kitolózás de Luxe


Kutná Hora/Brno | Csehország – Különleges megbízást teljesít a RegioJet négy mozdonya április 6-ától két állomáson. A Cseh Vasúti Árufuvarozó Vasúttársaságok Szövetsége (Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky) javaslatára áll Kutná Hora és Brno-Maloměřice állomásokon, a sárga vasúttársaság két-két, az ELL-től lízingelt Siemens Vectonja, szolgálatra készen. A cseh pályavasút, a Správa železnic nyílt pályázatot hirdetett, amelyet a három évre 244 millió koronáért nyert a RegioJet. A mozdonyok feladat alapvetően a nehéz tehervonatok átsegítése lesz a pardubicei irányhoz képest jelentősen meredekebb és ívekkel bővebben tűzdelt szakaszon való átjutáshoz. Nem csak a konkrét erő miatt kell, hanem hogy bizonyos hossz és tömeg felett ne kelljen a csavarkapcsok terhelhetősége miatt kettébontani (vagy eleve rövidítve küldeni) a vonatokat, ezzel megőrizve a vasúti teherszállítás versenyképességét. A mozdonyok a hét minden napján, a nap 24 órájában üzemkészen várják a feladatot, amelynek céljából a közelmúltban 18 mozdonyvezetőt vett fel a RegioJet.

A határok lezárása és a TRAXX MS3-ak érkezse miatt munka nélkül maradt bér-Vectronok mennek pénzt termelni
(fotó: Adorján Péter)


Villany nélkül mit érek én?


Winterthur | Svájc – Svájcban nem meglepő, ha trolibuszokat vesznek. Az pedig még kevésbé meglepő, ha ezt a Carrosserie Hess AG nyeri meg. Winterthur pedig egyenesen 70 trolibuszra kötött keretszerződést, ami már távolról is látható mennyiségnek számít. Természetesen a legújabb technológiájú «Dynamic Charging», azaz akkumulátoros önjárásra képes darabok a mostani buszvonalak részleges trolisítása miatt is kellenek.
De ezzel még nem tett meg mindent az észak-svájci város: a Stadtpolizei húsvét óta egy civil Audi e-tron használatát is megkezdte, amivel egyelőre csak tapasztalatokat gyűjtenek a nem járőri feladatokat ellátó járművek 2035-ig tartó kiváltásához.

Természetesen csak megújuló energiából származó árammal töltik a villanyautót
(fotó: Stadt Winterthur)

Tolódik a szezonkezdet


Sylt | Németország – Újabb két hónappal, július 15-re tolta el az RDC az Alpen-Sylt Nachtexpress nevű, eredetileg még a tavalyi nyaralószezonban elindított vonatának idei első indulását. A fő ok a németországi utazási korlátozások kaotikus rendszere és feltehetően az emiatti bizonytalanság.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.