2021. 06. 22.

Kunsági Vasúttúra

Sok hónapnyi szervezés, időpontmódosítás és újraszervezés után 2021. június 12-én leközlekedett a Kunsági Vasúttúra elnevezésű különvonat. A szervezők első ilyen jellegű vállalkozása sikeresnek bizonyult, várjuk a következő akciót.





Még tavaly novemberben szerették volna elindítani, de a szigorodó korlátozások miatt csak idén tavasszal lehetett újra komolyabban szervezkedni a különlges útvonalon közlekedő élmény-, nyosztalgia- és fotósvonat közlekedtetésével kapcsolatosan. A végleges dátum jó választásnak bizonyult: reggel felhőmentes égbolt várta a résztvevőket Kunszentmiklós-Tass állomáson. Innét az előzetes menetrend szerint 08:45-kor el is indult a közel fél napos útjára a máskor a budapesti előváros S21-es jelzésű vonatain fellelhető sötétzöld retróinga.

A teljes napot három vonatszám fedte le:

Kunszentmiklós-Tass állomásra egyéni leutazás is lehetséges volt az S25-ös vonatokat használva, de a főszervező Pordán László társtulajdonában álló, Debrecent és Budapestet is megjárt autóbusszal is meg lehetett tenni az utat. Persze a kalandvágy sokaknál felülírta a kényelem irányti igényt és a viszonylag későn meghirdetett 342E jelzésű autóbuszra gyorsan el is fogytak a jegyek.

Néhány perc késéssel érkezik a Boráros térre a „csapatszállító” autóbusz, ami alig egy órával korábban még műszaki problémával szórakoztatta a tulajdonosokat

Néhány elvétett forduló és jó negyed órányi késés mellett 8:30-ra Kunszentmiklós-Tass állomásra érkezett az autóbusz, a vonat pedig átszállás után azonnal indult

A szervezők az autóbusszal nem csak az utasokat, hanem az ellátmány egy részét is szállította. Az időjárásra tekintettel közel 50 liter ásványvíz és két karton gyümölcslé is térítmésmentesen rendelkezésre állt az utasok számára. Miután az italokat átpakolták és az autóbusznak egy megfelelő helyet találtak az állomási rakodón, indulhatott is a nap fő attrakciója: 14 éve személyszállításra nem használt vasúti pályákon csattogott a szerelvény. Szédító sebességet nem várhattunk, mivel a szünetelő személyforgalmú vonalakon 20 és 40 km/h közötti sebességeket engedélyez a pályavasút.

Szalkszentmárton állomás volt az első fotómegállás helyszíne. Ha nem lennének ott a vágányok, akár egy nagyobb családi háznak is nézhetnénk az állomás épületét.

A vonatból jó irányban kitekintve Dunapentele Dunaújváros lakóterületeit is láthattuk a szikrázó napsütésben...

...néhány parcellával később pedig Sztálinváros Dunaújváros büszkesége, a Dunai Vasmű ISD Dunaferr komplexuma látszott

A vonat minden ajtajára jutott iránytábla, az első készlet Soltig el is fogyott

A járható vonalszakasz végén fekvő Solt városa a kezdetekkor felkarolta az ötletet, így az állomásra érkező vonatot a helyi mazsorett csoport...

...és a Solti Ifjúsági Fúvószenekar köszöntötte.

A szervezőket az egyedi pólójuk különböztette meg az utasoktól

A Mazsorett csoport ifjabb tagjai a pom-pom szakszerű kezelését...

...az idősebbek a pálca művészi alkalmazásait mutatták be

A produkciók alatt a vonat könnyen fotózható volt, a jó állapotú Polski Fiat 125p egész nap a vonatot követte

Németh István polgármester azzal kezdte, hogy álmodni sem merte, hogy az állomáson tart majd beszédet és főleg nem egy vonat lépcsőjén állva. Bár a beszédben a Nyugati pályaudvarra szeretett volna közvetelen és rendszeres vonatot, jelenleg ez meglehetősen problémás útvonalat eredményezne. Emellett bátorította a megjelenteket a város turisztikai jellegű meglátogatására.

Szabó Richárd a helyi televíziónak adott interjút a vonattal kapcsolatban

Solt neve a vasút mellett a rádiózásban jártasak számára is ismerős lehet, hiszen a város mellett áll a 303,6 méter magas adótorony, amin a Kossuth Rádió 540 kHz-es frekvenciájú adását szórja az ország teljes területére. Az 1975 és 1977 között épült adót 2017-re újították föl, a 2 MW teljesítményű komplexum azóta is napi használatban van.

Solt felől a vezérlőkocsival előre érkezett meg a szerelvény, majd irányváltást követően Kalocsa Baráka-Foktő iparvágány volt a cél

Erre a szakaszra is készült iránytábla, a háttérben Kunszentmiklós-Tass épülete látható

Kiskőrös, Kiskőrös állomás. Különvonat érkezett a harmadik vágányra.

Kecel állomáson újabb fotómegállást tartott a vonat, itt a letárolt sínek funkcionáltak magaslatként

A Kunság ezen részén a szőlőtermesztés a jellemző mezőgazdasági tevékenység, a vasutat tőkék ezrei kísérik

Öregcsertő megállóhelynél nem a meleg miatt hullámzik a vágányzat, ilyen a felépítmény. Sokkal jobb minőségűnek nem is kell lennie, hiszen legfeljebb a foktői növényolajgyár tehervonata közlekedik Kiskőrösig esténként.

Az 1978-ban forgalomba állt mozdonyról és a DHM-7 típusról is sokat lehetne beszélni, viszont aznap hiba nélkül dolgozott

Öregcsertő kiváló kulisszát szolgáltatott a szerelvénynek

A vonat Kalocsa állomás kezdőpontján ráhaladt az iparvágányra, így Kalocsa Rakodónál készülhettek képek a megszűnt honvédségi laktanya mellett

Vágányzáró sorompó a 32-es szelvénykőnél. A vájtabb szeműek azonnal észrevehetik, hogy ez már nem a MÁV-csoport felségterülete: a kék alapon sárga szelvényszámok helyett fehér alapon feketék jelzik a növényolajgyár saját iparvágányának területét, ahol a DB Cargo végzi a vasútüzemi tevékenységet. Velük is külön egyeztetni kellett a vonat elindítása előtt, hogy a gyárban legyen megfelelő mennyiségű kocsi azon a napon.

A mozdony mögött található a 31-es szelvénykő, ennél tovább nem is engedték a vonatot – személyszállító vonat ezen az iparvágányon még nem járt korábban

A vonat négy szélső ajtajára a MÁV-START készítette el az iránytáblákat, így ezen az iparvágánytól indult a nap utolsó vonata

Visszaindulva egy nyári zápor kapta el a vonatot, a frissítő eső pedig az addig nyitott ablakokon át a beltérbe is bejutott

Amint az a szelvénykőből is látható, a pályavasúti határpont előtt készült a kép a záporban, ezzel különleges atmoszférát adva

Kalocsa állomás IV. vágányára a váltókörzetből tolt vissza a vonatunk, hogy a vonatszemélyzet kivehesse a kötelező pihenőidejét.

Kalocsa városa nem bizonyult együttműködőnek, a városszéli vasútállomás még a polgármesteri hivatalnak is kiesett az érdeklődési köréből

A vezérlőkocsi itt nem volt megszokott, a személyszállítást itt is a csehszlovák Almásládák jelentették

Az állomásépület a környékre jellemző népi motívumokkal tarkított, ami jól is áll neki

Ebben a pénztárban sem holnap adnak majd ki jegyet – 14 év alatt viszont mitsem vesztett pompájából

Mintha valami népművészeti múzeum lenne, pedig egy vasútállomási váróterem

Az épület másik szárnyában egy vasúti gyűjtemény található, amit a Vasúttörténeti Alapítvány üzemeltet.

Az utolsó vonatszám már az örömvonatozásról szólt, a rekkenő hőség után jól esett a lenyugvó nap miatti enyhülés

Pordán László, a vonat főszervezője a nap lezárásaként a Közvetlen Kocsi számára ad interjút

A vonaton utasokkal és Pordán Lászlóval beszélgettünk az átélt élményekről és a szervezés egyes részleteiről

Az alföldi tájat csak a növényzet és néhány kéve töri meg

Menetrend szerint érkezett a különvonat Kunszentmiklós-Tassra, innét a legtöbben a két vágánnyal arrébb várakozó S25-ösre szálltak át, amit egy FLIRT motorvonat teljesített

A Kunsági Vasúttúra szervezői további tervekkel is rendelkeznek, amiről időben tájékoztatják majd a közönséget a Facebook-oldalukon. A magunk nevében sok sikert és hasonlóan színvonalas programokat kívánunk a jövőben is!

Ezúton is köszönjük a szervezőknek és a vasúti dolgozóknak a tartalmas és különlegességektől sem mentes napot!



Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.