2021. 10. 06.

FLIRT-ből sosem elég

A svájci vasúttörténelem eddigi legnagyobb beszerzésén kevésbé meglepő módon lett győztes a Stadler Rail és szállíthat a bestsellerből a három-az-egyben megrendelőnek. A leváltásra ítélt járművek között egészen meglepő sorozatok is vannak.






Az országosan szolgáltató SBB-CFF-FFS-VFF, a Valais/Wallis kantonban honos RegionAlps és a kelet-svájci Thurbo – utóbbi kettő részben az SBB tulajdona – közösen írt ki pályázatot új villamos motorvonatok beszerzésére még tavaly májusban. Az előszűrés alapján az Alstom, a Siemens és a Stadler adhatott be ajánlatot idén áprilisban, ahol nem csak a bekerülési költség, hanem a fenntartási költségek, a jövőbeni pályahasználati díjak és néhány fontosabb alkatrész árazása is szempont volt.

Eredetileg összesen 194 motorvonatra vonatkozott a felhívás, majd a kantonoktól és a szövetségi kormányzattól kapott garanciák hatására az alapmennyiséget 286 darabra emelték és közel ekkora opciós mennyiséget is hozzácsaptak a hosszútávú kapacitásnövelés és a menetrendi pontosság javítása érdekében. Nézzük is üzemletetői bontásban a számokat:
  • SBB: 155 fix és 174 opció
  • Thurbo: 107 fix és 40 opció
  • RegionAlps: 24 fix és 10 opció
Joggal kérdezheti bárki, hogy nem lesz-e sok a jármű, de szép számmal selejteznek is a meglévő sorozatokból:
  • SBB: mozdonyos ingavonatok, NPZ Domino (RBDe 560), első generációs FLIRT (RABe 523) állnak félre
  • Thurbo: GTW-k kapnak selyemzsinórt
  • RegionAlps: útilaput kapnak a RABe 527-es NINA egységek

A Thurbo az egyik legrégebbi GTW-vásárló és összesen 105 darabot üzemeltet belőlük. A képen elöl látható 526 737-es GTW 2/6 annak a 32 darabos sorozatnak a tagja, amelyik átjárhat Németországba is. Halász Péter 2014 júniusi képén egy másik társával együtt látható St. Gallen állomáson, mint Schaffhausen felé közlekedő S8-as.

Az előző képhez képest egy héttel később Brigben került Halász Péter fényképezőgépe elé egy RBDe 560-as NPZ Domino a RegionAlps színeiben. A '80-as évek második felétől a '90-es évek első feléig az FFA (ma Stadler Rail AG), BBC (ma ABB), SWA (ma Stadler Rail AG), SIG, ADtranz (ma Alstom) koprodukciójában épült egységek 2009 és 2013 között egy nagyarányú korszerűsítésen estek át, ekkor kapták a részben Dunakeszin gyártott alacsonypadlós Bombardier (ma Alstom) INOVA betétkocsi miatt a Domino becenevet és került 16 Dél-Svájcba a kantonális vasúthoz. Érdekességük az RA-nál dolgozó egységeknek, hogy a hagyományos csavarkapocs helyett automata Schwab-csatlással rendelkeznek a felújítás óta.

Az SBB-nél 98 motorvonat maradt, ezek közül 11 megkapta az ETCS fedélzeti berendezéseit is, hogy a Genfi tó partján közlekedhessenek.
Berky Dénes idén áprilisban készült felvételéhez hasonlókat ebben a cikkben láthatunk.

FLIRT helyett FLIRT jön, az első generáció egyik korai példánya az 523 011-es, amelyik a Stadtbahn Zug nevű hálózaton tekereg 2005 óta. Összesen 82 korai darab búcsúzik majd a 2030-as években, mert a tervezett 40 év helyett az alumínium vázszerkezetet annak korróziója miatt csak 25 évig meri használni az SBB.
(fotó: Berky Dénes)

Az utasok számos fejlesztéssel találkozhatnak majd az új járműgenerációban. Több helyet biztosítanak majd a kerékpárok és babakocsik részére és a nagyobb csomagokat is könnyebb lesz elhelyezni. A mobil hang- és adatkapcsolat minősége is javul majd és minden páholyban lesznek konnektorok is. Nem feledkeznek meg a mozgásukban korlátozott utasokról sem: egységenként 2 dedikált helyet és egy WC-t alakítanak ki, valamint az első osztályon is lesz kerekesszékes hely.

Az SBB mindenhol beveti majd őket, ahol az élettartamuk végén járó szerelvényeket kell kivonni

Az SBB, a TMR és Valais/Wallis kanton által közösen tulajdonolt RegionAlps (RA) darabjai csak a fényezésükben térnek majd el

Az első osztályon világosszürke-vörös...

...másodosztályon sötétszürke-kék ülések lesznek.

A Thurbo háromsrészes és három ajtóval rendelkező darabokat rendelt

Az első osztály egészen visszafogott lesz

A másodosztályon viszont a beltérben is visszaköszön majd a cég markáns arculata. A GTW-ken alkalmazott részben 3+2-es ülésosztás helyett itt a jóval komfortosabb 2+2-es kiosztás köszön vissza.
(grafiák: Stadler Rail AG / SBB)

Az új FLIRT-ök a korábbinál jobb motorizáltságot kapnak, amivel a késések ellen kívánnak küzdeni és Svájc mellett Németország és Ausztria területére is meg kell szerezni a közlekedéshez szükséges engedélyeket. Az alapmennyiség 2 milliárd frankos befektetést jelent és egyelőre a 20 napos moratórium ketyeg, amíg nem lehet aláírni a végleges szerződést. Forgalomba állásukra 2025 decembere és 2034 között lehet számítani. A svájci gyártó legjobban fogyó terméke az immár 2500-nál is több példányban megrendelt FLIRT, ami az Északi sarkkörtől Afrikáig, Kanadától Azerbajdzsánig található meg 20 országban.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.