2021. 11. 17.

Határhíd épül az Oderán

Lassan egy éve nem közlekedhetnek a vonatok Küstrin-Kietz és Kostrzyn [Küstrin] között és ez így marad a következő menetrendi évben is. Utána viszont egy a mai igényeknek mindenben megfelelő, korszerű hídon közlekedhetnek a vonatok és az ingázók a mai sebesség négyszeresével.




Tegnap írtunk a NEB járműbeszerzéséről és lazán kapcsolódik is hozzá a DB Netz beruházása, hiszen a Preußische Ostbahn német-lengyel határpontja fontos szolgáltatásminőségi kérdés lesz a következő koncessziós időszakban. Az eredetileg 1867-ben épített híd 1920-ban kapott nagyobb felújítást, majd 1945. március 28-án a visszavonuló német csapatok – számos saját bajtársat is feláldozva – felrobbantották, április 14-re a szovjet csapatok helyreállították, majd a Luftwaffe 18-án újra lerombolta, de 25-én már Berlin-Lichtenberg állomásra érkezett az első szovjet hadivonat. 1952-1953 folyamán a háború során megsérült más hidak elemeit is felhasználva újjáépítették és egészen november elejéig állt az Oder/Odra [Odera] fölött.

November 1-jén és 2-án emelte partra a két mederhidat a különleges szállításra specializálódott holland Wagenborg Nedlift

A sokat látott acélszerkezetek kiemelés után feldarabolásra és újrahasznosításra kerülnek

Az új híd megépítéséről még 2015-ben határoztak és a tervezését a berlini Schüßler-Plan és a londoni Knights Architects konzorciuma nyerte el, a leendő híd a régivel ellentétben egy felszerkezettel rendelkezik majd, ami acél ívhídként feszül majd 130 méter hosszban a határfolyó felett. Természetesen több ártéri hídnyílás is lesz, a teljes hídrendszer hossza 1,3 kilométer lesz.

A hálós felfüggesztést alkotó szénszálas kompozit pászmák egyik mintadarabja

A híd érdekessége és különlegessége lesz a hídpálya és a hídív közötti keresztezett függesztők anyaga: először használnak szénszálas kompozitot ilyen célra. Az acélnál elasztikusabb, könnyebb építőanyag felhasználásával különösen filigrán és légies szerkezet alakul ki. A régi szerkezeten 30 km/h volt a megengedett sebesség, ezt 120 km/h-ra emelik. A szövetségi kormányzat 65 millió euróval támogatja a határon átívelő beruházást.

A jelképes alapkőletételen (balról jobbra) Jakub Kapturzak, Ronald Pofalla, Dr. Dietmar Woidke, Gernot Schmidt, Hugo Gratza és Guido Beermann vett részt
(fotók: Volker Emersleben / DB AG)

A jelképes alapkőletételen Ronald Pofalla, a DB infrastruktúráért felelős vezetője elmondta, hogy a hídépítés a Vasút Európai Éve céljaival összhangban Európa vasútjainak összenövését is szimbolizálja. Kiemelte, hogy az alig egy éves építési időtartam rekordgyanús. Lengyel kollégája, Jakub Kapturzak, az Infrastruktúraminisztérium vasútért felelős részlegvezetője felhívta a figyelmet, hogy nem csak határhidak építésében működnek együtt, a másik fontos kapcsolat (Berlin–Szczecin/Stettin, Stettiner Bahn) esetében Szczecin Gumieńców állomás és az államhatár között a lengyel oldalon hamarosan megkezdődik a villamosítás és a pályafelújítás. Dr. Michael Güntner, a szövetségi közlekedési minisztérium államtitkára rámutatott, hogy a vasút egy innovatív és hatékony szállítási megoldás, emiatt a vasútépítésben is ki kell használni ezeket a lehetőségeket. Dr. Dietmar Woidke, Brandenburg tartomány miniszterelnöke hangsúlyozta, hogy a híd megépítése nem lehet végállapot, folyamatosan kell dolgozzanak azon a lubusi vajdasággal közösen, hogy a vonalak kétvágányúak, villamosítottak és 160 km/h-val járhatóak legyenek, ezáltal az egyre növekvő utazóközönségnek megbízható kapcsolatot biztosítson határon belül és azon keresztül.

Az ívhidak egyik különleges verzióját jelentik a hálómintába rendezett függesztőkkel építettek
(grafika: sbp GmbH / DB AG)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.