2021. 11. 04.

Villamosszüretet tartott az Alstom

Az elmúlt héten erősen megpörgött a Bombardier Alstom villamosainak kiszállítási üteme, egy esetben lezárásként, másik két esetben kezdetként tekinthetünk az új darabokra.






Úgy tűnik, hogy el kellett teljen több, mint egy fél év, mire az Alstom-Bombardier deal hatásai lefutottak és újra felfutott a termelés. Ennek látványos része a múlt hetet töltötte ki három villamostípussal, de a szállímányozási szakemberek is tudtak ritkán látott megoldásokat felmutatni.

Hétfőn érkezett meg Brüsszelbe az első TNG, a STIB/MIVB által még 2018-ban megrendelt új sorozat, ami a meglévő 3000-es és 4000-es szériák újabb verziója. A Bécsben épülő 79 rövid, 32 méteres és 11 hosszú, 43 méteres közül a 3203-as került teherautóról sínre egy kisebb ünnepség keretében, de egyelőre csak Haren kocsiszín próbapályáját koptatja az engedélyek megszerzéséig. A rövid verzió 47 ülőhelyet és 181 férőhelyet, a hosszú verzió ülőhelyet és 255 férőhelyet kínál, természetesen mindkettőben két többcélú tér került kialakításra, ahova akadálymentesen juthatunk be. Nem megszokott módon, de a helyi igényeknek és lehetőségeknek megfelelve mechanikus rámpa került a többcélú tereknél az ajtókhoz. Különlegességnek számít, hogy a szélvédőbe integrálták a veszélyhelyzeteket felismerő rendszer kameráit és érzékelőit, ezáltal a személygépjárművekben már évek óta elérhető biztonsági asszisztens funkciókat is meg tud valósítani a villamos.

Még csak „a kertben lehet játszani” az újdonsággal, de várhatóan tavasszal már az utasok is megismerhetik

A dizájnja szintén Axel Enthoven, a Yellow Design munkatársának érdeme, ahogy az M7 esetében is

Elke Van den Brandt (balra) közlekedésért feleős miniszterasszony és Brieuc de Meeûs (jobbra) STIB/MIVB-vezérigazgató a jelképes szalagátvágáskor

Az új villamosok 10 ezer új férőhelynyi kapacitást jelentenek és megkezdődhet a PCC-villamosok végleges kiváltása is a hálózatról. A fennmaradó 85 opciós darabból 30 már biztosan rövid lesz, de először az 5 előszériás példány kell megszerezzen minden engedélyt, hogy elindulhasson a kéthetes ütemű szállítás.

Csütörtökön kettős ünnep volt Németország nyugati részén, ugyanis két üzem különböző típusait ünnepelték. Az immár 10 éve folyamatosan növekvő számosságú ET2010-flotta (anyakönyvi nevén Bombardier/Alstom Flexity Swift) vált teljessé Karlsruhéban a 984-es pályaszámú, 62. tramtrain [vasútvillamos], ami szintén Bécsből szállítottak, de végig vasúton. A három évtizedre visszatekintő multú Karlsruhei modell a '90-es évek elején kezdte meg üzemét és mára jelentős méretű területen biztosítja az átszállásmentes kapcsolatot vidék és város között. A mai napig különlegesnek mondható vasúti rendszer városi és nagyvasúti villamosítás alatt is közlekedik, a kétáramnemű járművek pedig egyedi megoldások. Az AVG közlése szerint várhatóan csak heteket vesz igénybe az engedélyek beszerzése, hiszen 61 ugyanilyen jármű már dolgozik.


Némileg északabbra, egészen pontosan Essenben is örülhettek, ugyanis Bautzenből megérkezett az első NF4-nek nevezett Flexity Classic, amiket még szintén 2018-ban rendeltek meg. A korábbiakhoz képest nem túl sok változás történt, minimális mértékben változott néhány lámpatest és bekerült az ajtó nyitását vagy zárását mutató zöld-piros LED-csík.

Mülheim an der Ruhr hamarosan teljesen akadálymentessé válik, Essen esetében ez nem annyira egyértelmű

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.