2022. 02. 18.

Hétvégi gyors – 2022. február 12-18.

Meglepő eredménnyel zárult a prágai trolitender. Újabb Vectronok a ČD-nek és a hollandok ilyen gépekkel indulnak Berlin „ostromára”. Lengyel villamost vesz Woltersdorf. Harminc nőt keresnek a Talgókhoz.


„Nagy test, nagy élvezet, látom hogy elragad a képzelet...”


Prága | Csehország – A Škoda-Solaris nyerte meg azt a duplacsuklós trolibusz tendert, amelyet a prágai reptérre közlekedő leendő 59-es (ma 119-es) viszonylatra vásárol a DPP. A cseh-lengyel konzorcium végtelenül meglepő módon jobb ajánlatot tudott beadni, mint a másik induló, a svájci HESS. A 24,7 méteres járművek 5 ajtóval rendelkeznek majd, teljes hosszban alacsonypadlósak és klímatizáltak lesznek. A gyártó(k) a bódéra karosszériára 8, az akkumulátorra és a hajtásláncra 15 év garanciát vállal(nak). A 20 darabos flotta ára a karbantartáshoz szükséges eszközökkel és szoftverekkel 623 216 860 cseh korona. Az 52 ülőhelyet biztosító járművek nem végig közekednek felsővezetéken, mert az csak a Terminál 3 nevű megállóhelyig épül ki, onnan a repülőtér többi termináljára önjáró üzemmódban közlekednek, melyhez az enegriát a 60 kWh összkapacitású akkumulátorok biztosítják.

A duplacsuklós trolik már a PID legújabb szabványa szerinti fényezéssel érkeznek. A homlokfalról hiányzik a logó, így lapzártáig nem világos hogy Solaris Trollino 24-ként vagy Škoda 2*Tr-ként keressük majd az új járműveket.
(grafika: Solaris)


Újra jár a fogas


Štrba [Csorba] | Szlovákia – Február 16. óta újra közlekedik a Štrba [Csorba] és Štrbské Pleso [Csorbató] közötti fogaskerekű vasút. A ZSSK 2018-ban rendelte meg a Stadler Railtől az öt új járművet, amely fogaskerekű () és a tátrai villamos (TEŽ) hálózatán is közlekedhet. Utóbbin adhéziós üzemben, akár 80 km/h-val is haladhatnak a méteres nyomtávolságú járművek. A járművek mellett a fogas pályája is megújult 2020-2021 során, a projektre az EU-s támogatásokkal együtt 38,8 millió eurót költöttek.



Tíz újabb Vectron a ČD-nél


Prága | Csehország – A České dráhy tíz újabb Siemens Vectron mozdonyt vesz állományba. Az RSL nevű lízingcéggel fennálló keretszerződés szerint félszáz jármű bérlésére van lehetősége a cseh állami szolgáltatónak, az első innen bérelt gép a német pályaszámot viselő 193 683-as. A meglévő 17, részben az ELL-től, részben pedig az RSL-től tartós bérletbe vett gépek a cseh hálózat mellett a szlovák, lengyel, német, osztrák és magyar síneken is közlekedhetnek. A tervek szerint a további kilenc mozdonyt 2022 októberéig kapja meg a ČD, olyan ütemezésben, ahogy azokat a Siemens szállítja az RSL-nek.
Mindeközben a ČD-nél fut egy 90 mozdonyra vonatkozó beszerzési tender is: ezek 200 km/h-s tempóra alkalmas mozdonyok lennének, míg további 50 gép 230 km/h-s sebességet kellene, hogy tudjon az elvárások szerint.


Egészen egyedi darab


Woltersdorf | Brandenburg, Németország – A Woltersdorfer Straßenbahn üzeme kifejezetten ismert a közlekedésbarátok között, hiszen egyike azon társaságoknak, ahol a mai napig az NDK-ban gyártott kéttengelyes Gothawaganek látják el a napi szolgálatot. Ám a bájos nosztalgiaüzem nem hobbi, hanem közszolgáltatás és többek között az akadálymentesítés is elvárás a társaság felé. A közel hatvan éves járműparkot időszerű frissíteni, erről született döntés és kötött szerződést a WS-t üzemeltető Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn és a lengyel Modertrans között. A 87-es vonalra szánt három, 41, 42 és 43 pályaszámú jármű a Moderus Gamma LF 10 AC BD típus lesz: a kétirányú, háromajtós (1-2-1 ajtóképletű) kocsik teljesen alacsonypadlós kivitelben készülnek majd, az utastérben 22 ülő- és 54 állóhely lesz. A villamos hajtásáról négy, egyenként 50 kW teljesítményű motor gondoskodik majd. A szállításról szóló szerződést 2022. február 17-én írták alá és 2023 második felében kell forgalomba állniuk. A járműbeszerzést Brandenburg tartományi kormányzata 3,7 millió euróval támogatja, Woltersdorf települése pedig 300 ezer euróval járul hozzá a költségekhez.


Berlin–Amszterdam: gépcsere nélkül


Berlin | Németország – Nem titkolja a holland vasút, az NS, hogy szeretnék csökkenteni a két főváros, Berlin és Amszterdam között a vasúti utazások időszükségletét. A „rendes” nagysebességű vonatközlekedésre nincs mindenhol lehetőség, viszont ez a viszonylat az egyik utolsó menedéke a klasszikus mozdonyos InterCity-vonatoknak. Jelenleg a DB Fernverkehr gépei továbbítják a szerelvényeket Berlin Ostbahnhof (illetve a rummelsburgi műszaki előkészítő bázis) és Bad Bentheim között, ahol a hollandok mozdonyai veszik át a vonatot és továbbítják Amszterdamig, illetve egészen a Schipol reptérig, valamit Hoofddorp fordulóállomásig. Az NS és a DB együttműködésében viszont most próbák kezdődtek: az ELL-től lízingelt, markáns megjelenésű Vectronok egyike, a 193 263-as került be a fordába és bizonyít: igaz, a hírt közzétevő railcolornews szerint a gép Hollandiában csak 100 km/h-val közlekedhet, Németországon belül a „rendes” 200-as tempót tudja teljesíteni, így már most a jelenlegi menetidőket biztosan tudja tartani. A lépés, ahogy a szakportál is fogalmaz, meglehetősen kicsi és az átlagutas nem sokat vesz észre belőle, de mégis komoly jelentősége van, hiszen a sárga-kék mozdony(ok) bevetésével a gépcsere és az mozdonyok állásideje csökkenthető, a hollandiai sebességnöveléssel pedig a menetidő is rövidíthető. Igaz, ez utóbbi még némileg arrébb van, hiszen a Vectronok teljesítménye a holland vasútnál használatos 1,5 kV-os egyenáram alatt csak 3500 kW, a többi üzemmódban (3 kV-os egyenáramnál és 15 kV 16,7 Hz-es, valamint 25 kV 50 Hz-es váltóáramnál) 6000, illetve 6400 kW.


Sokszoros túljelentkezés


Rijád [الرياض] | Szaúd-Arábia [المملكة العربية السعودية] – Több mint 28 ezer nő jelentkezett a spanyol RENFE álláshirdetésére – írja a Railway Gazette. A spanyol nemzeti vasúttársaság fogja üzemeltetni ugyanis 12 éven keresztül a Mekka [مكة المكرمة] és Medina [المدينة] közötti nagysebességű vasútvonalat, mégpedig partnerségben a spanyol pályavasúttal, az ADIF-al. A hír szerint a jelentkezők több mint fele jutott át az első, online szűrőn, ahol a képzettségüket és az angoltudásukat vizsgálták. További tesztek és interjúk után választják ki azt a harminc főt, akik elméleti és gyakorlati képzésben vehetnek majd részt a RENFE szervezésében március 15-étől. A Haramain High Speed Rail line [قطار الحرمين السريع] üzemeltetésében összesen 1300 fő vesz részt, nagy részük szaúdi állampolgár. A nagysbességű vasútvonal első járművezetőit még Madridban kezdték el képezni 2013-2014 során, hogy a 453 kilométer hosszú vonalon dolgozó Talgo 350-es motorvonatokat vezessék. Azóta pedig már volt egy második, helyi képzésű „eresztés”, ekkor nyolcvan, majd később még további ötven fő kapott képzést.

Összeállította: Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.