2022. 05. 21.

Tram-EM 2022 – újra lecsapott az átok

Két év kihagyás után ismét Tram EM! Bár a 2019-es, házi győzelmet hozó brüsszeli után 2020-ban, majd halasztás után 2021-ben is Nagyvárad lett volna a helyszín, végül nem a partiumi város, hanem a németországi Lipcse lett a 2022-es esemény helyszíne. Összefoglalónk a megméretettésről.






Összesen huszonöt kétfős csapat állt rajtvonalhoz Lipcsében, az Augustusplatzon és környékén a Villamosvezető EB keretei között. A látványos versengésen háromféle villamossal összesen hat feladatot kell teljesíteni. A korábban megismert pontos megállás és az elsodrási határ megállapítása mellett a sebességtartást (a villamosok sebesség alapjeladója miatt) gyorsfékezéssel kombinálták. Ebben a feladatban az volt az idei különlegesség, hogy a pálya végén zöldről véletlenszerűen pirosra váltó lámpa szabta meg, hogy a 4 mérőléc közül melyik volt érvényes. A következő feladatban szintén fékezni kellett, de nem a rekacióidőt, hanem a pontosságot figyelték: egy fékezéssel ki tud közelebb megállni az akadályhoz. Ez után következett egy igazán érdekes feladat: a villamos-billiárd, ahol a billárddákóval kell ellökni a golyót úgy, hogy az lehetőleg az asztal közepén álljon meg. Végül pedig a megszokott villamos-bowling következett.
A három villamos közül az első három feladatot az 1001-es pályaszámú Solaris NGT10-essel hajtották végre, a negyedik és az ötödik feladat a 1337-es Leoliner segítségével történt, a bowling alanya pedig a 1124-es DÜWAG NGT8-as volt.
Az idei esemény érdekessége, hogy először vesz részt rajta Ausztrália, egészen pontosan Melbourne villamosvezetőinek csapata is.

Az elsodrási határ szélére kellett állítani a dummyt a nem vezető járművezetőnek

A kassai csapat nem vezető járművezetője kézzel jelzi, hogy jöhet a villamos, beállította a dummyt

A luxemburgi csapat volt az első az 500 pontos megállásokban

A célfékezési feladatnál egyszer lehet csak a kontrollerhez nyúlni, utána féken marad a villamos. Ahol megáll, ott pedig vagy szereznek pontot, vagy nem.

Újdonság a villamos-billiárd, ahol a dákót a villamos elejével kell meglökni

A budapesti csapat: Bór Orsolya és Lak Gellért. A délelőtti futamban Orsolya vezetett, az ügyességi számokban nem voltunk a legjobbak, de rekordidő alatt teljesítették a pályát.

Az akadály melletti oldaltávolság megbecslését célzó feladatnál újítás volt, hogy a jármű vezetője felfelé vagy lefelé tartott hüvelykujjal jelezhette a bírók felé, hogy megpróbálkozik-e a feladattal. Negatív válasz esetén 250 pont járt, így ezt több csapat is kihasználta időnyerés céljából.

A pontos megállást a lipcseieken kívül mindenkinek szokatlan Leolinerrel kellett teljesíteni, ahol a fékerő beállítása után nem volt szabad hozzányúlni a kezelőszervekhez

Az első futam végén Berlin, Lyon és Hannover látszott esélyesnek

Melbourne csapata meglepetésre a Top 10 tagja lett

A helyi csapat a középmezőnyben várta a második felvonást

Budapest mindössze 900 pontot gyűjtve került a 20. helyre

A félideji tabella végén korábbi alkalmakkor jól szereplő városok tanyáztak

Következett a második félidő, melyet 14:00-ra hirdettek a szervezők, bár a reggeli csúszás miatt itt is késve nyomták meg a stopppert. Hagyományosan a tabella végéről indul a második forduló és helyet cserélnek a járművezetők, most sem volt ez másként.

A budapesti csapat a második fordulóban Lak Gellért pontosságában bízhatott, az akadály felállítása a főleg Kelenföld kocsiszín által kiszolgált vonalakon járatos Bór Orsolya feladata lett.

Túl távolra került a kar, ezért nem járt pont. Szintén a korábbi 8 alkalomtól eltérő volt a szabály itt is: a villamos első modulja akár el is hajlíthatta a kiálló fület, a megálláskor mérték a távolságot.

A 350 pontot érő vészfékezés után 450 pontot ért a kerítés előtti megállás

A billiárdban egy érdekes megoldást alkalmazott a Ferencváros kocsiszín állományát erősítő Lak Gellért: nagyon finoman ért hozzá a dákóhoz, így a golyó szinte meg sem mozdult 250 pontért

2010 pont lett a végeredmény két futam után, ezzel Budapest sajnos nem került a mezőny első felébe

Az izgalmak viszont még csak ez után kezdődtek, hiszen az első futamban legjobban teljesítő csapatok kerültek sorra. Nem árulunk el nagy titkot, hogy egészen az utolsó másodpercig izgalmas lett a verseny.

Stockholm csapata 500 pontot szerzett a billiárdban, emellett végig szépen és pontosan vezetve megszerezték az elsősget is

Brno csapata amolyan csehes módszerrel állt a bowlinghoz: taroltak, de mindent

Némi kényszerszünetet okozott, hogy a villamos elejére felhelyezett, a labda megtolására szolgáló lap is megrongálódott…

…valamint némelyik bábut is javítani kellett az örökérvényű szabály szerint szigetelőszalaggal.

A közvetítés során itt mutatták meg utoljára a tabellát, bár ekkor még hátra volt 9 versenyző

Porto nem szerzett pontot a Leolinerrel, mivel korrekcióra volt szükség a kerítés előtti megálláshoz

A hannoveri csapat hölgy tagja túl korán állt meg a villamossal, szintén 0 pontért. Viszont összesítésben átvették a vezetést.

A villamos-bowling – amely a 2015-ös bécsi versenyen volt először – sikeres végrehajtását az erős szél nehezítette, nem sok pontot osztottak ki érte a nap folyamán

Berlin küldöttsége volt az utolsó, de viszonylag sokat hibázva csak harmadik helyezettek lettek az 500 pontos megállóhelyi megállás ellenére is

Jessica Schlüter és Andreas Brucks, a hannoveri üstra színeiben szerezték meg az elsőséget

Nézük a végleges tabellákat, amik sajnos kimaradtak az élő közvetítés zárásakor:



Budapest 22. helyen zárt összetettben, egyéniben Lak Gellért 1110 ponttal 26., Bór Orsolya 900 ponttal 41. helyezett lett.
Gratulálunk mindkettőjüknek, hiszen első alkalommal vettek részt ilyen megmérettetésen!

Aki lemaradt vagy csak szeretné újból visszanézni az 5 és fél órás versenyt, megtalálhatja német és angol kommentárral is a szervezők Youtube-csatornáján vagy Facebook-oldalán.

Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.