2022. 08. 26.

Hétvégi gyors – 2022. augusztus 20-26.

Bécsi mozdonyvezetőket keres a MÁV-START, miközben a vezérek sztrájkra készülnek. Prágában a villamos is lehet kocsma. Adományt gyűjtött a DB modellmozdonya, miközben készül a legnagyobb példányszámú magyar villanymozdony modellje. Lettországban újítják fel a V-Híd Szergejeit. Tesma buszokat vesz Budapest.



Bécsi mozdonyvezetőket keres a MÁV-START


Budapest | Magyarország – A MÁV-START szeptember 5-ig várja a németül tudó, országos hálózatra mozdonyvezetői jogosítvánnyal rendelkező, tanulni/fejlődni vágyó és a MÁV-START iránt hosszú távon elkötelezett (köznyelvi magyarra lefordítva: nem disszidál az osztrák papírok megszerzése utáni első héten) mozdonyvezetők jelentkezését. A cél nemes: a Szűk keresztmetszetek felszámolása és az átjárhatóság fejlesztése a Budapest (Kelenföld) – Hegyeshalom vonalon című projekt keretében megvalósítandó, hegyeshalmi megállás nélkül közlekedő „gyorsított Railjet” vonatok továbbításához keresik így a mozdonyvezetőket. Valószínűleg ezzel párhuzamosan magyar és osztrák szakaszon is „kasszaképes” jegyvizsgálókat is keresni fognak, hiszen a régóta tervben lévő átállás után Budapest és Bécs (de legalábbis Győr és Bécs) között egy vonatszemélyzet dolgozna, akik mind a magyar, mind az osztrák szakaszon „üzemképesek”. A céldátum 2023 december közepe, azaz a 2023/2024-es menetrend életbe lépésével valósulna meg, legalábbis kiválasztott Railjetek esetében, a Kelenföld–Győr–Bécs megállási rend – mérget azért még ne vegyünk rá, hiszen a vonatkozó EU-s projekt megvalósítási határidejeként 2024 decembere szerepel, már ha ez jelent bármit is pro vagy kontra. A jelentkezéseket egyébként a becsimozdonyvezeto@mav-start.hu (nem vicc!) címre várja az állami vasúttársaság.
A „gyors-Railjet” projektről egyébként írtunk itt, itt, itt és itt. Az idestova közel 10 éves szappanopera zanzásítva: 2014-ben a 2015/2016-os menetrendre célozva az ÖBB saját fizetési listájára gyűjtötte a különféle osztrák cégeknél dolgozó magyar mozdonyvezetőket, majd amikor az TIM/ITM jogelődjén megbukott a módosított menetrend megrendelése, a „bőrtáskás” Railjet-forda helyett kapott szénvonatokról szét is széledtek a magyar vezérek. 2018 végén úgy hírlett, az ÖBB továbbra is nyitott, de az ITM még mindig nem akarja megrendelni a többletteljesítményt a kieső megállások pótlására, ill. jármű sem nagyon lenne hozzá. Az akkori képlet szerint a GYSEV adta volna Győr és Bécs között a magyar és osztrák oldalon is ütőképes mozdonyvezetőket és jegyvizsgálókat. 2020 elejére már voltak óvatos becslések arra, hogy a 2020/2021-es vagy a rákövetkező menetrendben mehet a non-stop határátmenet – de ekkor beütött a koronavírus-járvány és kiürültek a nemzetközi vonatok. 2021 végére az idei nyári szezonra készülve (mely végül tényleg példátlanul erős lett) ismét elővették a témát, de a pletykák szerint ekkor a GYSEV-en csúszott el, akik nagyon megnyomták a ceruzát (naná: felelősen csak a wulkaprodersdorfi, azaz osztrák szerződéses és fizetéses állományból lehet embert vezényelni ilyesmire az azonnali „disszidálás” veszélye nélkül) és egyéb súrlódási pontok is kialakultak köztük és a nagyobbik hazai állami vasút között. Tulajdonképpen a labda körbeért, eleddig csak a START nem próbálta még meg a személyzet biztosítását az évek során, úgyhogy most rajtuk volt a sor... kíváncsian várjuk, sikerül-e. Mozdonyvezetői szakkomentárok szerint hegymenet lesz a dolog, mert az osztrák kollektív szerződés előírásai szerint a határponttól a magyar személyzetnek is kemény valutában és kinti tarifával ketyeg az óra, ez pedig nyilván látszani fog a fizetési lapon, két szolgálat között pedig előkerülhet egy kósza számológép, és kész a baj - legalábbis a START szempontjából.


Sztrájkra készülnek a mozdonyvezetők


Budapest | Magyarország – Munkabeszüntetésre hívta fel tagjait a Mozdonyvezetők Szakszervezete. A szakszervezet küldöttgyűlése az augusztus 24-i ülésén döntött a határozatlan idejű sztrájkról, amely a személy- és áruszállításra is kiterjed, mégpedig szeptember 5-én 0 órától kezdődően. A MOSZ eredetileg március 10-ére tervezett munkabeszüntetést, de azt akkor a frissen kitört orosz-ukrán háborút ürügyként felhassználva elhalasztották. A munkabeszüntetést akkor a bíróság jogszerűnek találta egyébként. A mozdonyvezetők a MÁV-START vezérigazgatójának, Keresztes Péternek küldött levelükben jelezték: a munkabeszüntetés célja a „reálkereset veszteség kompenzálásának kikényszerítése”. A MOSZ jelezte: még 2021-ben 0 százalékos bérfejlesztési ajánlatot tett a vasúttársaság és a 2021. november 25-én kezdeményezett kollektív munkaügyi vita sem hozott eredményeket.
A MÁV-START közleményében jelezte: megalapozatlannak tartják a mozdonyvezetők munkabeszüntetését. A vasúttársaság szerint a mozdonyvezetők keresete „2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett a tavalyi év végéig. Az idén év elején megvalósított 10 százalékos béremelés tovább növelte járandóságukat. Ennek eredményeként a mozdonyvezetők a MÁV-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete meghaladja a 800 ezer forintot.” Ezen kívül júliusban előrehozott, egyszeri kifizetést kapott minden MÁV-csoport-alkalmazott és a vasúttársaság szerint a korábbi megállapodások minden pontját be is tartják. A MÁV-START jelezte: bírósággal kívánják kimondatni: jogellenes a mozdonyvezetők munkabeszüntetése.


Villamoskocsma vagy kocsmavillamos?


Prága | Csehország – A strahovi stadion kiszolgáláshoz épített két villamosvégállomás közül az egyiket, a Dlabačov nevűt jó ideig nem használták a villamosok (a másikat, a Královkát is csak a 23-as villamos fordításához vették igénybe), csak a közelmúltban tették ismét járhatóvá, innen indul ugyanis az egyik különleges díjszabással igénybe vehető városnéző járat, a 42-es. A hurokban azonban van még hely, illetve vágány, így a prágaiak úgy döntöttek: stílszerűen villamosból kialakított sörözőt telepítenek ide.
A Bistro Točna na Dlabačově „épülete” a hegyoldalból érkező gyalogosfelüljáró alatt elhelyezett 7275-ös pályaszámú T3SUCS típusú villamos lett, itt az ülések nagy részét úgy forgatták, hogy páholyokat alakítottak ki és kis asztalokat is felszereltek. Ezen kívül a villamosperonon is lehet sörözgetni, ehhez pedig akár a hurokvégállomás nevet viselő pilsnert is válaszhatjuk, azaz a Točená 12-est. A söröző minden nap 10 és 22 óra között tart nyitva.



Szergej-felújítás a Baltikumban


Daugavpils | Lettország – Nemrégiben két MÁV-START-os Szergej indult hosszú útra: a 628 104-est és a 628 178-ast a V-Híd vette meg és augusztus 23-án Szlovákián, Csehországon és Lengyelországon át jut el Lettországba, egészen pontosan Daugavpilsbe, ahol többek között új motort is kapnak majd a gépek. A V-Hídnak már van tapasztalata a baltikumi munkákkal: tavaly az „M62-1015”-öst vásárolták meg onnan, ami a magyarországi pályaszámlistában 629 001-esként szerepel. A cégnek ezen kívül még egy ex-MÁV-START-os Szergeje is van, a 628 069-es.


Előny a tehervonatoknak


Berlin | Németország – A német szövetségi kormány tervei szerint a jövőben a személyszállító vonatokkal szemben is előnyben kell részesíteni azokat a tehervonatokat, amelyek olajat, gázt vagy éppen szenet szállítanak. A közszolgálati média híroldala szerint a szövetségi gazdasági miniszter, Robert Habeck (B'90/Grüne) javaslatát a szövetségi közlekedési tárca vezetője, Volker Wissing (FDP) is támogatja. A javaslat célja az, hogy a szénerőművek és az olajfinomítók ellátását ilyen módon (is) biztosítsák, ugyanis az orosz-ukrán háború miatt meglehetősen szűkös az Oroszország felől érkező alapanyagok kínálata. Mindezek mellett Wissing közlekedés miniszter felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti pályák már most is erősen terheltek, az Allianz Pro Schiene azonban még rosszabbnak látja a helyzetet, különösen annak fényében, hogy az aszályos időjárás következtében a vízi szállítás is sok helyen nehézségekbe ütközik.


Szilike örök!


Sonneberg | Németország – A héten közölt képet az első végleges példányról a PIKO, bár a terméklapon olvasható augusztus végi kiszállításban egyelőre kételkedünk – több magyar modellbolt webololdala is szállításra váró termékként hivatkozza. A modell a V43 1282 és H-MAVTR feliratokat viseli, amely 2011 és 2014 között volt az 1976-ban épített gép arculata. Gyári kivitelben egyenáramú és analóg darab, de digitalizálható.



80 villanybusz érkezik Budapestre


Budapest | Magyarország – A BKV 80 darab új elektromos autóbuszt vásárol. A tendert 2021 márciusában hirdették meg és a tíz jelentkező közül végül a Škoda Group nyerte meg. A nyertes kiválasztásában alapvetően nem az ár döntött, mert az csak 15%-ban volt súlyozva a kiírásban; így a kocsinként 35 euróval (mintegy 14 ezer forinttal) alacsonyabb ár önmagában nem döntötte volna el a versenyt. Az viszont igen, hogy a Škoda az EvoBusnál (akik a Mercedes-Benz eCitarot hozták volna) hosszabb garanciát vállaltak a járművekre. A nyertes típus azonban nem a Budapesten már „őshonos” Solaris karosszériás elektromos busz, hanem a Škoda 36BB, amelyhez a karosszériát a török TEMSA szállítja. A dolgok jelen állása szerint az elektronikát sem teljesen biztos hogy a cseh cég fogja beépíteni, előfordulhat hogy Temsa Avenue Electron hajtáslánccal érkeznek a járművek, így az legfeljebb a logójában lesz Škoda. Hogy mennyire volt jó döntés ez a típus, arra jó példa hogy Prágában a hasonló járműveket a DPP 2022 márciusában már egyszer kivonta a forgalomból, mert gond volt a jármű török gyártású vázszerkezetével, amely miatt rendszeresen betörtek a szélvédők. A járművek rendelkezésre állása azóta sem acélos: 2022. február 21. és augusztus 21. között átlagosan 2,76 járművet sikerült kiadni (19,74%-os rendelkezésre állás mellett). A budapesti kocsik végállomási töltésre nem lesznek alkalmasak, csak a telephelyen tudnak elektronokhoz jutni. Ez a modell Budapesten kétszer is megbukott: a Várban közlekedő elektromos Modulok sem bírnak ki egy napot (legtöbbjük egy negyedet sem), de a Volánbusz által beszerzett eCitarok sem bírnak ki egy teljes napot, így a megvásárolt 40 busz alig fele van kint egyszerre forgalomban – a többi a telephelyen töltődik.

Az elsőként forgalomba állt Škoda 36BB E'City-t még további 13 követte,
a napi forgalomban azonban alig lehet velük találkozni
(fotó: Škoda Transportation)


Tramwaytag 2022


Bécs | Ausztria – Hivatalosan is meghirdette a Wiener Linien az idei Tramwaytag időpontját és helyszíneit. Szeptember 3-án 10 és 17 óra között Brigittenau villamos kocsiszín és Wasserleitungswiese metró telephely nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt. A hivatalos oldal szerint már augusztus 22-től hozzáférhetőek az arra a napra szóló, nyomdai előállítású különjegyek, amit otthon is kinyomtathatunk. A szokásoknak megfelelően lesznek ráhrdó villamosok is két útvonalon, az akadálymentesség jegyében pedig Flexity is jut ezekre a fordákra.
Véleményünk szerint késői a meghirdetés, bár így biztosan elkerülhető a szervezői oldalról a tömeg, hiszen alig egy hét van hátra.



Kisvasút napja lesz Balatonfenyvesen


Balatonfenyves | Magyarország – Szintén nem túlzottan előre, de publikusan meghirdette a MÁV-START az egyetlen kisvasútjának napját. Szintén szeptember 3-án 10:00 és 17:00 között lesz az esemény, melyre 50%-os menettérti kedvezményt biztosít az állami szolgáltató.
A kisvasúti üzemről szóló tavalyi cikkünket tudjuk ajánlani az érdeklődőknek.


Fedezzük fel Argentínát!


Caxias do Sul | Brazília – A brazil piac után az argentín piacra is megérkezett az első Paradiso G8 1800 Double Decker, melyet a tulajdonos Andesmar S.A. kérésére Scania K 440B 6x2 alvázra építettek. A 14 méter hosszú, háromtengelyes buszba 58 utas fér: az emeleten 46 mélyen dönthető, az alsó szinten 12 ággyá alakítható ülőhely került. Minden utas saját biztonsági övet, pohártartót és USB-csatlakozót kapott, a kellemes beltérről a Valeo klímája és 6 monitorral felszerelt DVD-lejátszó gondoskodik. A 11 példányban készülő sorozat Mendoza és La Consulta között ingáznak majd.

A megrendelő 1988 óta vásárol brazil buszokat
(fotó: Marcopolo)


Megújult a fordítókorong


Olomouc | Csehország – Többnyire ismeretlen a ČD Muzeum olomuci telephelye, ahol a járműgyűjtemény egy részét tárolják és javítóműhely is üzemel, illetve az elmúlt öt hónapban a fordítókorong és a vágányzat felújítása zajlott. Az 1950. május 1-jén megnyílt fűtőház 2012 óta szolgál a múzeális járműveket, a felújításra 13 millió koronát költöttek. Az összegből nem csak a korong, hanem a szabadtéri vágányzat is megújult. Az újramegnyitást szeptember 17-re tervezik, amikor a regionális vasúti napot is megtartják és 2023-ban újra lehet majd gőzmozdonnyal is utazni. A hivatalosan Depozitář [Raktár] néven emlegetett helyen lakik a legidősebb cseh gőzmozdony (314.303 „Kocúr”) vagy az ikonikus M 262.018 „Kredenc” is.

A szintén mellékvonali M 131.1 „Hurvínek“ próbálja a megújult korongot
(fotó: České dráhy)


Flottafejlesztés Hollandiában


Amszterdam | Hollandia – Kiválasztotta az új emeletes vonatok szállítóját a holland államvasút. Az NS közleménye szerint 60 egységet vsárolnának a spanyol CAF-tól, hogy 2028-tól kiváltsák a mostani DDZ-ket. A felhívásra összesen négy cég jelentkezett, a következő hetekben még panasszal élhetnek a versenyben alulmaradt cégek, így sem az árakról, sem a kialakításról nem közöltek részleteket. Annyi mindenesetre biztos, hogy első körben 30 négy- és 30 hatrészes, 160 km/ sebességre alkalmas darab készülhet az év végére tervezett szerződéskötést követően, de további opciók állnak majd rendelkezésre, hogy akár nemzetközileg is használható darabokat vásároljanak.


Tarifaváltozás Budapesten – suttyomban emelkedik az éves bérlet ára


Budapest | Magyarország – Június 1-től a korábbi 900 helyett már 1500 forintot kell fizetni a közszolgáltatási prémiumjáratként kezelt 100E jelzésű buszon utazásért, aminek farvizén a BKK javaslatára a Fővárosi Közgyűlés határozott a napijegyek és a pótdíjak emeléséről is. Szeptember 1-től viszont nem csak ezek a turisztikai jellegű termékek változnak, hanem részben megszűnik a 2014-ben bevezetett magán és céges felhasználású bérletek megkülönböztetése. Az iskolakezdéssel párhuzamosan már csak egyfajta éves bérlet lesz kapható – kíváncsiak vagyunk, hogy meddig tart majd kiszedni az automatákból – az értékesítési csatornákon, „természetesen” a korábbi céges áron. Hivatalosan a kereslet alacsony volta miatt szűnnek meg egyes díjtermékek, mint a 15.000 forintba kerülő Éves nosztalgia bérlet vagy a gyakorlatilag hozzáférhetetlen Közfoglalkoztatottak arckép nélküli havi bérlete – persze a kisnyugdíjasok kvázinormatív támogatására sikerült pénzt keríteni a bevallottan szűkös büdzsében.

Nade Margit! NOOORMÁLIS???
Újabb kiváló öntökönrúgást követ el a BKK kereskedelmi szervezete, hiszen az Éves Budapest-bérlet havi árát sikerült megemelni, miközben a havonta váltott, de nem céges számlára írt darab ára marad a 2012-es rezsicsökkentést követően 9.500 forintban megállapított. Avagy aki szeptembertől a gyakorlatilag naptári éves érvényességű utazási jogosultságot kívánja megvásárolni majd decemberben és fontos neki az érvényesség kezdete utáni visszaválthatóság, kénytelen lesz 126.000 forintot hagyni a kasszánál. Ezzel szemben egy olyan utas, aki minden hónapban zaklatja a bérletpénztárat, automatát vagy a mobiltelefonját, összesen 12×9.500=114.000 forintból megússza az éves utazását és spórol 12.000 forintot. Viszont megmarad a megkülönböztetés a kizárólag a 30 napos elővételi időszakban viszaváltható Kedvezményes éves Budapest-bérlet (mind a naptári, mind a csúszónapos verzió) esetében, ott 103.000 forint marad a polgári és 114.600 forint a céges verzió ára. Erős tippünk van rá, hogy a diákbérletek bevételkiesésének kompenzációjaként gondolhattak erre a korszakalkotó ötletre a díjszabók. Emellett március óta már a MÁV-START automatái is értékesítenek budapesti napi és havi bérleteket, aminek a bevételét a BKSZ-korszakban megkötött szerződés alapján valóban el is számolják a szolgáltatók egymás között.
A nemzetközi trendek (Bécs, Prága, Berlin, Párizs) abba az irányba mutatnak, hogy a hosszabb időtávra és minél kevesebb tranzakcióval fizető utasokat premizálja.


Sikert hozott a modellmozdony


Berlin | Németország – Még márciusban találta ki a düsseldorfi Menzels Lokschuppen & Töff Töff GmbH, hogy adományt gyűjtenének az ukrajnai menekülteknek. Az akció 586 eladott mozdonnyal zárult, ami 58.600 eurónyi támogatást jelent a Deutsche Bahn Stiftung részére. A februárban meghirdetett különleges modell a valós 193 394 mása, amely az első segélyvonatot is továbbította. A berlini adományátadáson a DB Cargo marketingvezetője Dr. Martell Beck és marketing-alelnöke Thorsten Meffert, valamint Stefan Nückel, a modellbolt helyettes ügyvezetője adta át Dr. Hella Schmidt-Naschke és Jenny Zeller, a Deutsche Bahn Stiftung ügyvezetőinek a berlini főpályaudvar egyik irodájában. A megrendelt mozdonyokat év végén szállítják ki.

Az átadáson a modellmozdony is részt vett. Balról jobbra: Dr. Martell Beck, Jenny Zeller, Dr. Hella Schmidt-Naschke, Stefan Nückel, Thorsten Meffert
(fotó: Oliver Lang / Deutsche Bahn AG)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.