2022. 03. 12.

Hétvégi gyors – 2022. március 5-12.

Sztrájk nem lesz, de több hely a bringásoknak igen. 700 kilométeren épül ERTMS – Olaszországban. Külsős segítség nélkül is mennek majd a sárga vonatok Ausztriában. Brüsszelben villamosból jelent meg a következő generáció, Plzeňben nagyvasúti motorvonatból.

Nashledanou WestBahn, čau RegioJet AT


Ausztria – 2022. március 31-én véget ér a cseh RegioJet és az osztrák WestBahn közötti együttműködés. Ennek oka, hogy 2022. március 3-án RegioJet saját osztrák leányvállalata, a RegioJet AT GmbH megszerezte a működéshez szükséges összes engedélyt. Ezzel az Ausztrián át közlekedő vonatoknál Břeclav állomáson a RegioJet osztrák személyzete fogja váltani a cseh személyzetet, amennyiben szükséges. Ausztrián belüli terjeszkedés is egyszerűbb lesz: a saját személyzettel jobban tud majd gazdálkodni a vállalat, amely többek között a Prágából és Varsóból Innsbruckba tartó sívonatoknál, a Budapest–München éjszakai vonatoknál lehet fontos, ám konkrétumokat még nem árult el Radim Jančura, a RegioJet vezetője.


Nagyon hosszú, nagyon elektromos


Párizs | Franciaország – A megkötött keretszerződés alapján legalább 56 darab 24 méteres, duplacsuklós elektromos buszt szállít a Alstom, Kiepe Electric és VanHool hármasából álló konzorcium. A VanHool Exqui.City 24-esekhez a villamos berendezéseket szállítja a Kiepe Electric, az Alstom pedig az úttestbe épített töltöpontokat építi ki. Ez a rendszer a Berlinben kísérleti jelleggel kiépítettől abban tér el, hogy nem induktív módon tölti a jármű akkumulátorait, hanem fizikai kontaktus lesz az áramforrás és a jármű között. A járművek a Tzen4 és Tzen 5 vonalon jelennek meg első körben, később azonban további viszonylatokon is bevethetik őket – már ahol elférnek.

A bódé a szokásos Exqui.City 24, igaz abból a szögletesebb fajta
(grafika: VanHool)


AkkuPanter?


Plzeň | Csehország – Néhány évvel a Siemens és a Stadler után a Škoda is bemutatta az első akkumulátoros vasúti járművét. Az elsősorban felsővezetékről üzemelő jármű a villamosított pályarészt elhagyva legfeljebb 80 kilométert tud megtenni, azt pedig 120 km/h sebességgel – ha esik, ha fúj, télen, nyáron. A járműben inkább egy lépcsőt, mint a jövőt látja a Škoda. A további fejlesztések a hidrogén felhasználásával történő üzem felé mutatnak. Addig azonban azokra a mellékvonalakra, melyek egy villamosított fővonalhoz csatlakoznak, az akkumulátoros RegioPanter egy jó választás lehet új kapcsolatok létrehozára, melyek korábban az üzemváltás miatt nem jöhettek létre.

Az első jármű a gyárkaput ugyan még nem hagyta el, de az utasok nélküli próbaüzem hamarosan megkezdődik
(fotó: Škoda Transportation)


Állomásfelújítás Sopronban


Sopron | Magyarország – Megújul a GYSEV állomása Sopronban: a március 16-án kezdődő munkák során megszépül az épület külseje és belseje is. Új nyílászárókat, szigetelést és kerámiaburkolatot kap az állomás, belül pedig átépítik a várótermet, új vendéglátóegység épül a jelenlegi büfé helyett, a város felé néző teraszt megnyitják a közönségnek és összekötik a galériákat is az épületekben, ígéri a GYSEV. A vasúttársaság jelezte: a pénztárak, ha változó helyen is, de folyamatosan üzemelnek majd, egyes egyéb szolgáltatások azonban időlegesen nem lesznek elérhetúk az októberig tartó munkák során.



Busztalálkozó Tapolcán


Tapolca | Magyarország – Hivatalossá vált a tapolcai Ikarus-találkozó dátuma, ami eddig csak pletykák szintjén volt ismert. 2022. május 7-én 9 és 17 óra között lehet megtekinteni a főképp magyar és német kiállítók autóbuszait, illetve 14:30 és 16:00 között egy felvonulást is tartanak a Káli-medencében. Az eseményről a Facebookon és a weboldalon keresztül tájékozódhatunk.


Ünnepi mozdonyokkal színesedik Svájc


Yverdon-les-Bains | Svájc – Idén ünnepli 175. évfordulóját a svájci vasút, hiszen 1847. augusztus 9-én indult meg a forgalom a Baden és Zürich közötti Spanisch-Brötli-Bahn vágányain. Ehhez kapcsolódóan pedig az SBB és az SBB Cargo 1-1 mozdonya kapott ünnepi ruhát, a grafikát a már számos hasonló mozdonyt jegyző osztrák Gudrun Geiblinger készítette és a motívumok a postakocsitól a Girunoig ölelik fel a történelmet. A 460 019-3 és a 420 251-1 akár modellként is megvásárolható a támogatók által. Az ünneplést viszont már májusban megkezdik és októberig tart a programsorozat, melyről aktuális információkat találhatunk a vonatkozó weboldalon.

A két mozdony a műhely fordítókorongján
(fotók: Anouk Ilg / SBB/CFF/FFS)


Kibelezett elővárosi


Szolnok | Magyarország – Újabb megoldással erősít a MÁV-START a kerékpárszállítás frontján: március 12-től megnövelt kerékpár-kapacitású kocsival indul a tavaly sikeresen bevezetett szezonális Tisza-tó Expressz. A belföldi turizmusban tavaly óta látványosan fejődő állami vasútnál a korábbi 84-05 100..107 Bdmpee840.1 típusnál 2013-ban ez csak a középső utastér felének kipakolásával járt, most a korábbi 50 55 21-05 114 Bmx840 az 50 55 84-05 108-8 Bdmpee840.2 pályaszámot és sorozatjelet kapta, így a korábbi 88 helyett már csak 48 ülőhelyet tartalmaz 24 kerékpárhely mellett.

A mindössze 40 darab legyártott kocsiból már 30 sincs eredeti kialakításában, a műszaki üzemeltetés pedig 1992 óta nem nőtt fel hozzájuk, így folyamatos probléma Szolnok számára az S50-hez szükséges napi 20 kocsi forgalomba adása is. Nem feltétlenül jó ötlet egy problémás és kis darabszámú típusra (aktuálisan egyetlen kocsi) alapozni egy kiemelt fontosságú irány kiszolgálását.
(fotó: MÁV-csoport)

Az elkészült kocsit Földiák János, a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési vezetője mutatta be a cég új Facebook-oldalán.


Egységesedik az olasz vasút


Róma | Olaszország – Történelmi méretű megrendelést ítélt oda a Hitachi Rail és az Alstom Ferroviaria alkotta konzorciumnak az olasz pályavasút, az RFI összesen 700 km vonalhosszban az ERTMS kiépítésére. A kulcsra kész megoldásokat 500 millió euró ellenében végzik el a konzorciumi tagok, melyet teljes egészében az RRF terhére finanszíroznak. Ez a beruházás a nemzeti helyreállítási tervben meghatározott vonalhossz felét reprezentálja és összesen 3 milliárd eurót irányoz elő ilyen feladatokra, hogy a teljes 16.700 kilométeres hálózat legfontosabb 3.400 kilométerén 2026 decemberére kiépülhessen az átjárhatóságot előmozdító egységes európai biztosítóberendezés.

Egyelőre Szicília vaspályáira koncentrálnak, de fontos fővonalak is korszerűsödhetnek a szárazföldön
(grafika: Hitachi Rail)


Elmaradt a sztrájk


Budapest | Magyarország – Még február 2-án jelezte a Mozdonyvezetők Szakszervezete, hogy március 10-től sztrájkolni kívánnak, mert a tavaly elmaradt béremelés kompenzációjáról nem állapodtak meg a MÁV-START vezetésével. Tudni kell, hogy a szakszervezet nem írta alá a 2022-től érvényes bérmegállapodást, így a tagjaiknak továbbra is a 2021-es szinten ragadt a bérük és a vita miatt nem kapták meg a januártól érvényes 10 százalékos (de legalább 40 ezer forintos) emelést sem. A MÁV-csoport vonatkozó közleményeiből az olvasható ki, hogy a szakszervezetek többsége aláírta a bérmegállapodást és tavaly is kifizettek minden dolgozónak 300.000 forintnyi SZÉP-kártya juttatást. A jogosságról sokáig vitáztak a felek a bíróságokat is bevonva, majd március 9-én a Kúria döntése értelmében jogszerűen megtartható lett volna a munkabeszüntetés. Az egy hónap alatt – főleg az utolsó napokban – a feszültség leginkább az utasok oldalán nőtt, hiszen sehol nem jelentek meg a jogszabályi kötelezettség miatti ellátási kötelesség részét képező leközlekedtetni tervezett vonatok. Gyakorlatilag a közel másfél évtizeddel ezelőtti Gaskó-sztrájkok mintájára próbálták megvalósítani, csak pont amiatt nem lehet ma már teljesen beszüntetni a közlekedést. A szakszervezet ráadásul az ukrán menekülteket szállító Záhony–Budapest-Nyugati különvonatok közlekedését garantálta biztosra, emiatt a belföldi utasok jogos unszimpátiáját kockáztatta és végül március 9-én délután lemondta a sztrájkot. A MÁV KIG által jegyzett közleményből kiolvasható, hogy gyakorlatilag csak a szakszervezet bukott az ügyön.
Szakmai szemmel nem értjük, hogy miért nem a munkakörülmények javítását tűzték ki célul, egyúttal felszólítva az ITM-et a közel két éve álló 115 darabos mozdonybeszerzés előmozdítására, illetve a meglévő járműállomány műszaki oldalú javítására. Ehelyett újra az amúgy sem túlzottan megbecsült és a közlekedési dolgozók (túl)terhelt frontvonalának (jegyvizsgálók, pénztárosok, forgalmi szolgálattevők, stb.) kellett volna kimozognia az utasok haragját.


Gyorsul és digitalizálódik a görög vasút


Thessaloniki–Idomeni [Θεσσαλονίκη–Ειδομένη] | Görögország [Ελλάδα] – A görög-bolgár határt és Közép-Makedónia [Κεντρική Μακεδονία] fővárosát összekötő 70 kilométeres egyvágányú vonalon telepíthet az Alstom új biztosítóberendezést. A Smartlock 400 elektronikus biztosító berendezés tengelyszámlálókkal érzékeli majd a közlekedő vonatokat, az Atlas 100 ETCS Level 1 rendszerű jelfeladás pedig a pályafelújítással együtt akár 160 km/h sebességet is megenged majd. A vonal felügyeletét egy központból oldják majd meg, így növekszik a 10-es számú pán-európai korridor részét képező vonal kapacitása. A három év alatt megépülő fejlesztésre 41 millió eurót költ az Ergose, az OSE projektcége.


Új csarnok épül


Offenburg, Baden-Württemberg | Németország – Az Ortenau S-Bahn és a Hermann-Hesse-Bahn járművei számára épül új karbantartó csarnok, melynek 2023 közepére kell elkészülnie, hogy decembertől már az új szerződés szerint közlekedhessenek az akkumulátoros vonatok. A SWEG beruházásában készülő épület 1350 m²-t foglal majd és két aknás-tetőpodesztes vágányon folyhat a Mireo Plus B járművek karbantartása, melyet 30 évre a Siemens Mobility nyert el és bérli a műhelyet.

Az ünnepélyes első kapavágáson megjelent prominensek: Dieter Müller (építész), André Sorgius (SWEG, projektvezető), Dr. Johannes Dreier (Freiburg környéki építésügyi hivatal vezetője), Tobias Harms (SWEG ügyvezetőigazgató), Winfried Hermann Baden-Württemberg közlekedési minisztere), Johannes Emmelheinz (Siemens Mobility ügyfélkapcsolati igazgatója), Friedrich Duensing (Friedrich Duensing GmbH) und Dr. Thilo Grabo (SWEG ügyvezetője)
(fotó: SWEG)


Konferencia a jövőről?


Berlin | Németország – Amennyiben megrendezésre kerül az InnoTrans, egy kifejezetten izgalmas szekcióval gazdagodik a program: szeptember 23-án Hyperloop Conference néven, ahol a jövő kötöttpályás közlekedési megoldásának tekintett megoldás lesz a főszerepben, illetve a megvalósítást és üzemeltetést övező kérdések.


Biodízellel a tisztább rendezőért


München, Bajorország | Németország – A biodízelek egyik legkörnyezetbarátabb verziójával, hidrogénezett növényolajjal (HVO) kívánja üzemeltetni rendezőpályaudvari dízelmozdonyait a DB Cargo. Miközben a közútival szemben a vasúti szállítás 80 és 100 százalék közötti mértékben CO2-semleges logisztikai elem, továbbra is vannak villanymozdonnyal nem továbbítható vagy kiszolgálható igények. Ezeknek a zöldítésére végzett számtalan kísérlet alapján az optimális megoldás a HVO alkalmazása, mivel nem kell átalakítani a meglévő és középtávon kiváltani tervezett mozdonyokat.

Ralf Hermann mozdonyvezető és Dr. Sigrid Nikutta cégvezető egy már kizöldített üzemű mozdonyon
(fotó: Oliver Lang / DB AG)


Utcán az első TNG


Brüsszel | Belgium – Bár egyelőre még csak éjszaka és utasok nélkül, de már kimerészkedett a telephelyről Brüsszel legújabb sorozatú villamosa, melyet Schaerbeek/Schaarbeek vasútállomása előtt fotózott le a STIB/MIVB fotósa.




Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja az ilyen hírek közvetítése, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Budapest | Magyarország – A MÁV-csoport péntek esti sajtóközleménye szerint március 10. óta a Záhonyból Budapestre indított menekültszállító különvonatok a Nyugati helyett a Keleti pályaudvarra érkeznek. A vasúttársaság közlése szerint a nyugati és északi irányú továbbutazáshoz itt komfortosabb körülmények között várakozhatnak az érkezők: a Thököly út felőli oldalon, elsősorban a Lotz-teremben és a kapcsolódó helyiségekben rendezkedhettek be a segítők. A vasúttársaság 15 darab mobil WC-t is biztosított, ugyanis az állomás alagsori része az utascentrum építése miatt zárva van, a korábbi nyilvános mellékhelyiség nem használható. Ezen kívül mobil vízvételi lehetőséget is kiépítettek a pályaudvarnál az érkezőknek.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a budapesti FÖRI együttműködésében a BKK korábban melegedőbuszokat biztosított a Nyugati pályaudvarhoz, mivel ott a királyi várón kívül az állomásépület felújítása miatt nem sok helyiség állt rendelkezésre. Arról nincs hír, hogy ezek a buszok szükségesek-e még vagy sem. Nem tudjuk azt sem, hogy a Nyugati pályaudvaron a Westend előtti parkoló szélén (újabban: Puczi Béla tér) várakozó buszok miatt a végállomásról kiszervezett buszjáratok, a 26-os, a 91-es, a 191-es és a 291-es nappali járatok, illetve egyes éjszakaiak visszakerülnek-e így a megszokott helyükre vagy sem: ezek a járatok ugyanis „hatósági zárás” miatt a Nyugati pályaudvar előtt, a Nagykörúton lévő megállókból indulnak. Nem tudni, hogy a Keleti pályaudvar környékén kell-e bármilyen változásra számítani az Ukrajnából menekülők fogadására berendezett terület miatt. Kerestük a Budapesti Közlekedési Központ szóvivőjét, Borsi Dávidot is, de hívásunkra a sajtó számára ismert elérhetőségén nem tudtuk utolérni.

Seddin | Németország – Péntek hajnaban elindult a Berlin melletti Seddin állomásról az első segélyszállítmányokat szállító konténervonat Ukrajna irányába. A DB Cargo által összefogott projekt keretében Németország teljes területéről a összegyűjtik és a közúti kapacitások folyamatos telítettsége miatt inkább a vasútra adják föl a mindennapi élethez szükséges (élelmiszer, pelenka, ruházat, ivóvíz) vagy sérülések kezelését elősegítő termékeket. 15 konténerrel (elméletileg akár 52 darab 40'-as konténert is képesek felrakodni egy vonatra) és bennük 350 tonnányi szállítmánnyal indult az első vonat, melyet Lengyelországban is a cégcsoport továbbít egészen az ukrán határállomásokig. A begyűjtéshez és a szállításra előkészítéshez a THW segítségét is igénybe veszik a hátországban.

Sajnálatos körülmények között kell megmutatnia az európai vasúti hálózatnak, hogy képes felvenni a versenyt a közúti szállítással
(fotó: Oliver Lang / DB AG)

Párizs | Franciaország – A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) felfüggesztette a Беларуская чыгунка (БЧ) [Belarusz Vasút (BCs)] és a Российские железные дороги (РЖД) [Oroszországi Vasutak (RZsD)] tagságát Ukrajna lerohanása miatt. A párizsi székhelyű szervezet kiemeli, hogy 2012 és 2015 között az RZsD akkori elnökei (2012-2015: Владимир Иванович Якунин [Vlagyimir Ivanovics Jakunyin], 2015-2016: Олег Валентинович Белозёров [Oleg Valentinovics Belozerov]) voltak a szervezet elnökei és folyamatosan aktív szereplői és alakítói voltak a működésnek.

Vilnius | Litvánia – Március 7-től az LTG Cargo, a litván állami teherszállító Észtország és Lettország kivételével megtiltotta az alacsony rakfelületű teherkocsijainak bérlését, mivel a belarusz és orosz vasutak felől olyan nem hivatalos hírek érkeztek, hogy az ilyen kocsikat államosíthatják és az orosz-ukrán háborúhoz ellátmányt szállíthatnak velük. Litván nyilvántartások szerint 325 kocsi lehet most a háború kirobbantásáért felelős országok területén, melyeket hivatalos formában is azonnal visszarendeltek.

Fanipol [Фаніпаль] | Belarusz [Беларусь] – A Railcolornews cikke szerint a Schweiz am Wochenende legújabb lapszámában olvasható Peter Spuhler nyilatkozata, miszerint a jelenlegi helyzet „átlépte a vörös vonalat” és emiatt felelős vállalatvezetőként kénytelen átpozicionálni egyes meg nem nevezett rendelések gyártását. Feltételezések szerint Siedlce és St. Margrethen profitálhat a helyzetből az európai piacra készülő járművek esetén és talán csak a FÁK-piac kiszolgálása marad (egyelőre?) helyben.
A Minszktől 20 kilométerre fekvő üzemben néhány éve mi is jártunk a MÁV-START KISS motorvonatait megnézni.

Frankfurt/Oder–Hannover | Németország – A DB mellett az RDC is beszáll a menekültek elszállításába, ehhez egy 11 kocsiból álló vonatot biztosítanak ötfős személyzettel. Az elméleti 660 ülőhelyes kapacitáshoz képest az első vonaton legalább 700-an utaztak, ahol a DRK szakszemélyzete is segített, ahogy a hannoveri vásárváros területén kialakított központot is ők üzemeltetik.

Kijev [Київ] | Ukrajna [Україна] – Amellett, hogy az Укрзалізниця (УЗ) [Ukrán Vasutak (UZ)] szolgáltatásai sokak számára meglepő módon még működnek, pénteki közleményükben adatokat is közöltek az elmúlt két hét érdekesebb számaiból. Eddig 484 teherkocsinyi árut, azaz 4.300 tonna humanitárius szállítmányt szállítottak, a többségét Kijev [Київ], Harkov [Харків] és Lyman [Лиман] városaiba. Emellett sokkal szomorúbb adatként 2 millió embernek kellett elhagynia az otthonát és menekülnie a harcok elől. Nekik készítettek egy új weboldalt, ahol mindig aktuális információk érhetőek el a menekítést végző vonatokról és a szomszédos országok csatlakozó vonatairól.
Emellett csütörtöki hír, hogy a korábban elindított, 80 motorvonat beszerzését célzó eljárást visszavonták. Ezzel a lépéssel az összesen 31,5 milliárd hrivnyás (körülbelül 950 millió euró) befektetést jelentő 30 egyenáramú, 30 váltóáramú elővárosi és 20 váltóáramú regionális motorvonat megvásárlását annulálta a vasúttársaság.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.