2022. 01. 19.

Hibridesít a DB Cargo

Újabb 150 hibrid mozdonyt rendelt a Deutsche Bahn, hogy környezetbarátabban szállíthasson árut. A rendelések tolató és vonali mozdonyt is hoznak a flottába, ahonnét egy évtizeden belül kiveszhetnek a klasszikus darabok.





Alig köszöntött be az új év, de már százasával rendelt mozdonyokat a német állami tehervasút. Bár már most is az összteljesítménye 95%-át elektromos vontatással valósítja meg a cég, a jövőben tovább kell zöldíteni ezt a közlekedési ágat is, ahogy a kiadott közlemény szerint azt Sigrid Nikutta vezérigazgató-asszony és Michael Theurer vasúti közlekedésért felelős parlamenti államtitkár szavai is tükrözték. Az úgynevezett utolsó mérföld zöldítése most a cél, amivel éves szinten 14 millió liter gázolajat spórolhatnak meg, miközben a közútival szemben eleve 80%-kal kevesebb emissziót okoz a vasúti szállítás. Az élettartamuk végére érő közel 900 dízel tolatómozdony helyett többféle mozdonyt szereznek be különböző méretekben.

A BMDV 15 milliós eurós támogatásával 50+200 Vossloh DM20 BDD tolató-vonali mozdony érkezik 2024-től 900 kW dízelmotor-teljesítménnyel és 120 kWh kapacitású LTO-akkumulátorral, illetve külső töltési lehetőséggel felszerelve. Amennyiben igény mutatkozik a jövőben, akár EBB verzióra is átaklakíthatóak lesznek a mozdonyok, avagy felsővezetékes és akkumulátoros meghajtási egységekre cserélhető a belső égésű motor.

Egyelőre még csak látványrajzon létezik a Kielben székelő gyártó terméke
(grafika: Vossloh Locomotives GmbH / DB AG)

2020 szeptemberében adhattunk hírt arról, hogy 2023-as szállítással rendeltek 100 kettős üzemű Vectron Dual Mode mozdonyt. Időközben változott a kialakítás és kevésbé tűnik brutálisnak a tolatásvezetői munkahely a gépek orrán. Most 50 újabb mozdonyt rendeltek, amiből 4 a DB Bahnbau Gruppe állományába kerül majd 2026 után. München-Allachban már készülnek az első darabok, amik kifejezetten belpiacosak: a dízeles gépészeti egységek mellett csak 15 kV 16,7 Hz~ felsővezetékhez passzoló elektromos berendezéseket és PZB-t kapnak.

Különböző készültségű mozdonytestek a gyárban és a végeredmény látványrajza
(képek: Siemens Mobility)

Szintén akkumulátoros hibridként állnak majd forgalomba a Toshiba HDB 800-as mozdonyok, amikből a 2020 januárjában megrendelt 50 mellé lehívják az opciós 50-et is. A leírások szerint két dízelmotor összesen 940 kW teljesítménye állítja majd elő az elektromos áramot, amit a 240 kWh kapacitású LTO-akkumulátorban tárolnak el és állandómágneses motorok segítségével alakul majd mozgássá a mozdonyvezető parancsa. Ezeket a tolatómozdonyokat 2024-től állítják forgalomba.

A japán gyártó a rostocki fűtőházban építi majd a mozdonyokat a későbbi üzemeltető segítségével
(grafika: Toshiba)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.