2021. 05. 18.

Hermann-Hesse-Bahn – korszerű feltámadás

40 év után indulhat újra a személyforgalom a Stuttgarttól nyugatra fekvő vasaútvonalon 2023-ban, amin 1995 óta hivatalosan is szünetel a forgalom. Az újraindulás a legkorszerűbbnek számító meghajtással válik valóra és nem csak a vasútnosztalgia miatt lehet fontos a vonal a térség életében.


1872-ben adták át a Württembergische Schwarzwaldbahn Weil der Stadt és Calw közötti szakaszát, ami az osztrák Brenner-vasút alapján került megtervezésre és a 10,5 kilométer hosszú, 1,55 százalékos (15,5 ‰) emelkedésű Alhengstett–Calw szakasz volt az első kétvágányú pálya a tartományban. Az eredetileg csak egyvágányúként kiépült vonal teljes hosszában kétvágányú közlekedésre volt kimérve, Stuttgart–Zuffenhausen és Renningen között 1932 és 1939 között kiépült a második vágány, év végére pedig Weil der Stadtig villamosították is a vasutat és integrálták a stuttgarti elővárosi rendszerbe. Ma ezen a szakaszon az 1978 óta létező S-Bahn-hálózat S6-os és S60-as jelzésű vonatai futnak.

A vonal villamosítatlan szakaszán az '50-es évek közepén a gőzmozdonyokat és a kéttengelyes kocsikat VT 98 (1968-tól 798) sorozatú uerdingeni sínbuszok váltották, majd 1963-ban elbontották a kétvágányú szakaszt, végül 1983-ban a személy-, 1988-ban a teherforgalom is megszűnt. 1987 decemberében megalapították a Verein zur Erhaltung der Württembergischen Schwarzwaldbahn (WSB) nevű egyesületet, majd az ő hatásukra megvásárolta a Landkreis Calw a vasutat és a DB AG 1995. augusztus 31-én jogilag is megszüntette a forgalmat, majd másnap a tartomány 20 évre szóló koncessziót adott a tulajdonosnak az immár saját használatú iparvágányként besorolt vaspálya használatára. Gyakorlatilag a mai napig egy aktív, de szünetelő forgalmú vasútvonalról beszélhetünk.

A vasútvonal madártávlatból

A gazdag történelem után térjünk át a közelmúltra és a jövőre. 2012-ben határozatot hozott a helyi képviselőtestület, hogy a város híres írójának emléket állítva Hermann Hesse nevét viseli a jövőben a vasút és 2018-ig újraindul a személyforgalom. A következő évben 2,4 millió euróért elkészült egy tanulmány, aminek hatására a tartományi közlekedési minisztérium az üzembe helyezéshez szükséges költségek felét átvállalta. A 2015-ben íródott üzemeltetési koncepció szerint 2018-ban dízelüzemű motorkocsikkal indult volna a forgalom, de bírósági szakaszba jutott környezetvédelmi, területi és lakossági viták miatt ezt el kellett napolni. A kerület viszont előrelátó módon nem maga kívánta üzemeltetni a vonalat, hanem megpályáztatta mind az infrastruktúra-fenntartást, mind a forgalmi-járműfenntartási feladatokat: előbbit az üzemkezdettől 15 évre az AVG, utóbbit az Ortenau S-Bahn keretében a tartományi tulajdonú SWEG kapta meg.

A pályát gyakorlatilag teljesen újjá kell építeni, emiatt döntöttek úgy, hogy Weil der Stadt és Ostelsheim között a korábbi nyomvonal helyett egy 410 méter hosszú új alagutat ásnak és így átvágnak egy korábbi ívet, ahol ugyan lehetne két megállóhely, de Dätzingen és Schafhausen buszos kiszolgálása gazdaságosabb. Ostelsheimnál egy kétvágányú szakasz épül, hogy a tervezett menetrend szerint hétköznap 30 perces ütemben közlekedő vonatok keresztezhessenek. Ezen túlmenően az utóbbi évtizedek közúti fejlesztései miatt Calw és Weil der Stadt területén is szükségessé vált új hídszerkezetek építése, a leglátványosabb a tavaly október végén helyére került, a WSB 2017-ben elhunyt alapítójáról és elnökéről elnevezett 40 méter hosszú Hans-Ulrich Bay-Brücke az újonnan építendő Calw-Heumaden megállóhely közelében. Emellett Althengstett régi állomása sincs a mai településen belül optimális helyen, illetve Renningenben saját peront építenek majd, hogy az S-Bahnt minél kevésbé zavarhassa a HHB forgalma. Az infrastruktúrára mintegy 50 millió eurót költenek, ebből 25 millió érkezik a tartományi kasszából. A jelenleg érvényes tervek szerint a HHB Calw és Renningen között ingázna, ezzel mindkét S-Bahn-vonalra átszállásos csatlakozást biztosítva. A mintamenetrend szerint az 5 perces átszállást figyelembe véve is 60 perc lenne Stuttgart központjának elérése, ami már bőven versenyképes az autózással. Érdemes megjegyezni, hogy mivel egy jogilag létező vasútvonalról van szó, nem kell a pálya mellé külön zajvédő falakat építeni, akármennyire szerették volna a lakók ezt elérni, így egy igazán természetközeli élményben lehet majd része a jövőbeli utasnak a korszerű motorvonatban utazva.

Az új építésű hídszerkezet helyére illesztését egy hetes útlezárás alatt oldották meg, erről egy gyorsított felvételt készíttetett a kerület

2015-ben még úgy gondolták a tulajdonosi oldalon, hogy 2025 környékén lehet váltás a dízelmotoros motorvonatokról az akkoriban újnak és előremutatónak számító hidrogén-tüzelőanyagcellás járművekre. Erről még abban az évben szándéknyilatkozat született az Alstommal, viszont ezen túl nem történt előrelépés. Egy hete viszont jött az atombombával is felérő hír: az Ortenau S-Bahn új flottáját is alkotó Siemens Mireo Plus B lesz a járműtípus itt is, amiből így újabb 3 darabot könyvelhetnek Münchenben. A járműveket a tartományi bwegt-dizájn szerinti arculatban szállítják majd a tartományi járműtulajdonos SFBW számára és a szintén tartományi SWEG üzemeltetheti majd őket. A motorvonatok akkumulátorait a Weil der Stadt–Renningen szakaszon felsővezetékről, Calw állomáson a régi fűtőház területén pedig kábeles megoldással töltenék.

A kétrészes motorvonaton 120 ülőhelyet biztosítanak majd
(grafika: Siemens)

A távolabbi jövőben annyi tűnik biztosnak, hogy a vonal villamosítása esetén az S6-os meghosszabbodna Calwig és a Verband Region Stuttgart [Stuttgart régió szövetsége] az aktuális tervek közé felvette ennek előmozdítását. Ehhez kell még a Bundesgemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz [szövetségi közlekedésfejlesztési finanszírozási törvény] módosítása is, mivel így a vonal átlépné a tervezési régió határát és jelenleg csak jelentősen rosszabb feltételekkel lehetne támogatáshoz jutni.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.