2022. 11. 21.

Itt a 2023-as svájci menetrend

Az RhB-t érintő változások után nézzük, mit hoz országosan a 2022. december 11-én életbe lépő új menetrend a svájci vasutak életében. Egy teljesen új és egy újjáépített keskeny nyomközű vasútvonal nyílik. A covid után visszatérő kiránduló-turizmusnak kedvezve új közvetlen távolsági kapcsolatok indulnak. A regionális forgalomban a hajnali és késő esti menetrendeket bővítik. De nem maradnak el a felújítások miatti korlátozások és hónapokon át tartó buszos pótlások sem. Részletek a hajtás után.

Az elmúlt évben a koronavírus okozta utasszám-csökkenés után a szabadidős utasok is egyre inkább visszatérnek a közösségi közlekedéshez. A pontos számok még nem állnak rendelkezésre, de könnyen lehet, hogy az idei nyári hónapok utasszámai már a 2019-est is elérik, hiszen Svájcban már semmilyen korlátozás nincs tavasz óta a világjárvány miatt. Ennek megfelelően az SBB az idei menetrendváltással és a 2023-as menetrenddel ezt a szektort célozza leginkább, új közvetlen kapcsolatokkal az ország különböző, távol eső pontjai között és bővített kapacitással több vonalon. Az elsődleges turisztikai célpontok a belföldi és külföldi utasoknak is az Alpok népszerű úticéljai, így például a Berner Oberland és Interlaken környéke vagy Graubünden hegyei, de ide tarozik a déli kanton Tessin (olaszul Ticino) is, ahol főleg a nyári forgalom erős.

A távolsági forgalomban az alábbi változások lépnek életbe 2022. december 11-étől:
  • Zürich és Chur között hétvégente szinte egész nap félóránként járnak majd az IC-k, ami egy régóta várt igény az utasok részéről is. Ennek megfelelően az RhB is bővíti a kínálatot, főleg a Landquart és St. Moritz illetve Davos közötti vonatokat.
  • Szintén Graubünden kanton elérését könnyíti majd meg hétvégente napi két közvetlen IC-vonat Genf és Chur között, Lausanne-on és Bernen át.
  • Bevezetik az IC81-es vonalat, amely közvetlen kapcsolatot biztosít majd a Boden-tó partján fekvő Romanshorn és az Alpok egyik népszerű úticélja, Interlaken között.
  • Hétköznap a távolsági ingázók élete is egyszerűbb lesz a Chiasso, Lugano és Zürich közötti vonalon, ahol két új kora reggeli IC2 közlekedik majd.
  • Vasárnaponként létrejön egy új kapcsolat Tessin és Luzern, Bern illetve Lausanne között egy közvetlen IC-vel az esti órákban.
  • Az utasigényekhez igazodván Altdorfban ezentúl az IC2 vonatok helyett az IC21-es vonal kapja meg a megállást, így ugyan Zürich fele át kell majd szállni, de Luzern és Basel felé közvetlen kapcsolatot kap Uri kanton fővárosa.

Churból Zürich fele tart egy IC3 Melsnél, ezen a vonalon a menetrendváltástól bővül a kapacitás, hétvégente már egy-két kivétellel félórás ütemet vezetnek be.
(fotó: Berky Dénes)

A nemzetközi forgalomban az alábbi újdonságokkal számolhatunk a 2023-as menetrendben:
  • A Zürich-Stuttgart vonalon lassan forgalomba állnak az osztrák Westbahntól használtan vásárolt DB-s KISS-ek, amelyek egyre több közvetlen kapcsolatot is biztosítanak majd a két város között, ahol eddig gyakran csak átszállással lehetett eljutni.
  • A fentiekkel is összefüggésben több Németország felől érkező ICE is (amennyiben épp nem késik túl sokat és csonkáztatják be Baselben) tovább közlekedik Zürichen túl Churba.
  • Az éjszakai forgalomban létrejön egy új kapcsolat Zürich és Prága között, amely Lipcsén és Drezdán át közlekedik, így közvetlen éjszakai eljutást biztosítva Svájc és Németország keleti része között.
  • Az ÖBB az SBB-vel együttműködésben a többi éjszakai vonalon is tervezi a kapacitás bővítését, ám erről ennél konkrétabb adatokat még nem közöltek. Érdekes is, hogy ez hogyan fog megvalósulni, hiszen a Zürich-Hamburg/Berlin vonat már most is 14 kocsival közlekedik.

Egy-egy vonat esetében már most találkozhatunk a DB KISS motorvonataival a Zürich és Stuttgart közlekedő IC vonalon.
(fotó: Marcel Manhart / Info24)

A regionális forgalomban a legnagyobb változásokat a Limmattalbahn megnyitása hozza Zürich Altstetten és Killwangen-Spreitenbach között. Ezzel az új villamosszerű helyközi vasúttal a régi buszos hálózata is teljesen át lesz szervezve, a ráhordás lesz az elsődleges szempont. Az új vasútvonalról készülünk mi is egy helyszíni bemutatóra, de erre valószínűleg már csak jövőre kerül sor. Ekkor majd foglalkozunk többet a környék közlekedésszervezésével is.

A Limmattalbahn vonalán már néhány hónapja folyamatosak a próbamenetek, az infrastruktúrát és a járműveket is alapos tesztelésnek vetik alá.
(fotó: AVA Limmattalbahn)

A tervek szerint a menetrendváltással megnyílik a teljesen újjáépített Waldenburgerbahn is, amelyet másfél év alatt építettek át 750 mm-esről 1000 mm-es nyomtávra, amivel egyszerre a tejes vonal megújult. Az üzemet a BLT sárga Stadler villamosai kezdik itt meg decemeber 11-től. Ezzel a vonatpótló buszok helyett ismét kötött pályán utazhatunk majd Liestal és Waldenburg között.

A Waldenburgerli újranyitását a BLT-nél is alaposan megünnepelik majd december 10-én, mielőtt az új menetrend első napjától hivatalosan is átadnák a menetrend szerinti forgalomnak.
(fotó: BLT Baselland Transport AG)

Elindul az évtizedek óta álmodott közvetlen kapcsolat Interlaken és Montreux között, amelyet a Zweisimmenben található nyomtávváltó állomás és a Stadler által gyártott szerelvények tesznek lehetővé. A négykocsis ingavonatokat Interlaken és Zweisimmen között a normál nyomtávon a BLS, innen Montreux-ig a keskeny nyomtávon az MOB mozdonyai fogják tolni-vonni. A menetrendváltástól napi egy vonatpár áll forgalomba, Montreux-ből 9:35-kor, Interlakenből 9:08-kor indul majd és 3 óra 15 perc alatt teljesítik a vonalat. Június 11-től a tervek szerint ezt napi négy vonatpárra bővítik.

Az Interlaken-Zweisimmen-Montreux, azaz a Goldenpass vonalon ezen túl átszállás nélkül is végig lehet utazni és csodálni a csodálatos kilátást.
(fotó: MOB)

A BLS-nél is zajlik a járműállomány felfrissítése és ennek keretében az új menetrend érvénybe lépésétől a Bern-Spiez-Lötschberg-Brig(-Domodossola) RE vonalon az eddigi Lötschbergerek (RABe 535) helyett az új Flirtök (RABe 528) állnak forgalomba. Előbbiek a jövőben a régebbi NPZ (RBDe 565) motorvonatokat váltják majd ki ott, ahol ezek még közlekednek. A nyári kirándulószezonban újdonság lesz még, hogy a fent említett, Lötschbergen át közlekedő vonatok egy része Bern helyett már Biel/Bienne-ből fog indulni.

A BLS szeret nevet adni a típusainak, így a Flirtök a MIKA nevet kapták. Ezek a szerelvények veszik át a Bern-Lötschberg-Brig vonalon a stafétát a menetrendváltástól.
(fotó: Berky Dénes)

Ezen túl a regionális menetrendben nagyrészt csak apró módosításokat találunk, nagyrészt a hajnali és késő esti órákban:
  • Így létesül például egy új kapcsolat Zürich és Olten, Grenchen és Biel/Bienne között hétvégente éjfél után is, megkönnyítve az éjszakai életből hazaindulók útját.
  • A zürichi S-Bahn esetében az S6, S9, S12, S14, S15 és S16 vonalakon is találkozhatunk új hajnali vonatokkal a menetrendben. Ezen felül az S8 és az S11 útvonalán az esti órákban is bővül a közvetlen eljutások kínálata.
  • Örvendetes újdonság, hogy a glarusi S25 Ziegelbrückébe érkezvén átszállási lehetőséget biztosít a Sargans felé közlekedő S4-es vonatokhoz. Ennek árnyoldala, hogy a Nieder- és Oberurnen megállók ezzel kimaradnak, az eljutást az eddig is közlekedő busszal biztosítják.

Természetesen 2023-ban sem állnak le a pályafelújítások és építkezések a vasúton, így jövőre is számíthatunk komolyabb korlátozásokra a hálózaton:
  • Buchs SG és Altstätten között a Rajna-menti vasútvonalon február végétől nyolc hónapon keresztül lesz vágányzár, amely során a pálya felújítását és kétvágányúsítását végzik. Ezidő alatt a vonatokat buszok pótolják, amellyel az eljutási idők is megnövekednek.
  • Tovább folytatódnak az építkezések a Genfi-tó környékén, főleg Lausanne-ban is, aminek következtében Morges és Nyon állomásokon ezúttal az IC1-es vonatok fognak megállni az IR90 helyett.
  • Liestal állomás átépítése ugyan már elég jól halad, de az Olten-Basel vonalon itt továbbra is korlátozásokra és kisebb menetrendi változásokra kell számítani.

A 2022/2023-as menetrend december 11-én lép életbe és 2023. december 9-ig érvényes. A svájci menetrendi adatok immár teljes terjedelmükben letölthetők és kereshetők az sbb.ch és fahrplanfelder.ch weboldalakról.

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.