2022. 12. 22.

Megnőtt az ICE-csarnok

Folyamatosan növekszik az ICE-flotta, ezért a karbantartóhelyeket is fejleszteni kell. Ennek a beruházáscsomagnak újabb darabja készült el az egyik legrégebbi ICE-műhelyben, de további kapacitásokra is szükség van.






Berlin-Rummelsburg még a város megosztottságának idején lett fontos karbantartóhely: az 1972-es tranzitmegállapodás miatt szükség volt a nyugati vonatok felkészítését ellátó pályaudvarra és erre a feladatra alkalmasnak találták a korábbi teherpályaudvart. 1980 és 1983 között (részben az NSZK által finanszírozva) megépült a mai műhely alapját jelentő rész, majd folyamatos fejlesztések eredményeként érte el mai alakját. ICE-ket először 1998-ban fogadott az üzem, 2012 és 2015 között a korábban kocsik karbantartására használt 50 méteres csarnokot 380 méteresre hosszabbították, a most átadott bővítés pedig 2017-ben kezdődött.

Az új csarnok ajtaja mögül egy ICE 4-es kandikál ki. A csarnokba önerőből gurulhatnak be a karbantartásra vagy javításra a vonatok.

A 2022. december 20-án átadott bővítés eredményekét a korábban csak ICE 2 befogadására alkalmas 210 méter hosszú csarnokot 450 méteresre növelték, így már az 374 méter hosszú ICE 4 XXL (412.4 sorozat, Tz 9451-től) is befér a csarnokba. Természetesen az ötvágányos csarnok a legkorszerűbb technikával épült, így egyszerre három szinten (akna, utastér, tető) lehet dolgozni a szerelvényeken és a hálózat legnagyobb elméleti kapacitású bázisa lett napi 75 szerelvénnyel.

Alul, felül és belül is egyszerre lehet karbantartani a szerelvényeket. Egyszerre 5 vágányon folyhat a munka, hossztól függően egy vagy két ICE-egységen, esetleg Intercity-szerelvényeken.

A fejlesztés 200 millió euróba került és 2017-től mostanáig tartott. Természetesen nem csak a javítócsarnok, hanem a raktárkapacitás is növekedett és a kisebb műhelyek is korszerűbbek lettek. Az üzemben jelenleg 850-en dolgoznak, de 2025-ig további 120 főt szeretnének felvenni, országosan pedig 1000 feletti szabad álláshelyet töltenének fel a fenntartásban. Viszont még mindig nincs vége a fejlesztéseknek, mert az ICE L napi felkészítése is ide kerül majd, melyhez újabb átalakítások lesznek szükségesek a területen.

Berlin kormányzó polgármestere Franziska Giffey és a DB távolsági igazgatója Dr. Michael Peterson vágták át a szalagot
(fotók: Volker Emersleben / DB AG)

A környezetvédelem és a biodiverzitás sem lett elfelejtve a beruházás során, hiszen a tetőre fotovoltaikus rendszer került, valamint több helyre rovarok, denevérek és madarak számára alkalmas fészkelőhelyet és vadvirágos mezőket építettek.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.